Ga naar inhoud

Hoe lang tussen twee voedingen ivm nachtje van huis?


Bianca

Aanbevolen berichten

Ik ben misschien mijn vaste konijnenoppas kwijt en vroeg me nu af of ik er wel per se een nodig heb als ik een keer een nachtje ergens anders ga logeren.

Ik geef mijn nijn nu meerdere keren per dag iets te eten. 's Morgens biks en groente, dan gedurende de dag af en toe wat groenten en een keer een bakje kruiden en 's avonds als ik ga slapen weer wat biks en groenten.

Maar ik las dat hier ook mensen zijn die maar een keer per dag hun konijnen voeren en dat ze de rest van de dag dan alleen hooi tot hun beschikking hebben.

Als dat kan, kan ik dan ook een keertje een nachtje weg zonder dat er iemand langskomt om eten te geven? Is dat dan niet erg als ze alles meteen opeet?

En als ik rond 14.00 weg zou gaan en de volgende dag pas rond 20.00 thuis ben, is dat dan echt te lang? Of is dat okay als ik voordat ik weg ga wat meer biks geef en zorg dat er meer dan genoeg hooi te eten is?

Normaal zou ik dan mijn oppas vragen om in ieder geval de volgende dag even 's morgens langs te komen, maar ik heb dus misschien even geen oppas :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijven vrij zelfstandige dieren en als je geen oppas kan regelen dan kan het nou eenmaal niet. Gewoon zorgen dat ze biks en hooi genoeg hebben en natuurlijk voldoende vers water en ik zou zeggen veel plezier met je nachtje weg :)

Die van mij geef ik ook maar 1x per dag eten maar ik heb wel konijnen die zelf maat houden dus dan is dat sowieso niet zo'n probleem

aangepast door Shifra
Link naar reactie
Delen op andere sites

:) Mijn nijnen hebben eigenlijk altijd ss staan. De bak wordt om de 2/3 dagen weer gevuld en goed schoongemaakt voor het nieuwe voer erin gaat.

Het zou dus geen probleem moeten zijn, om ze een keer een grotere hoeveelheid voor te zetten. Je konijnen zijn gewend aan een bepaald eetpatroon en zullen dat niet zo gauw veranderen. Zolang ze genoeg hooi en water heben zal een nachtje geen probleem geven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook 's morgens de biks kunnen geven en dan voordat je weggaat de groenten en dan natuurlijk voldoende hooi.

Voor 2-3 dagen SS in 1 keer geven, zou hier niet gaan, dat is binnen een mum van tijd op. En dan eten ze te weinig hooi omdat ze zo vol zitten van de biks.. nee dat zou ik niet riskeren, dadelijk krijgen ze nog verstopping.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben Lizzie wat meer biks aan het voeren want was ineens bang dat ze te weinig kreeg omdat ze nog maar 16 weken is, en nu eet ze er een beetje van en laat de rest staan. En toch geen BDK's, dus dat zit wel goed denk ik.

Zou je ook 's morgens weg kunnen gaan en de volgende dag 's avonds pas terug kunnen komen? Dan hebben we het dus over ongeveer 34 uur... of is dat wel te lang? Waar ligt die grens zeg maar? Wat vinden jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze om 14 uur als je weggaat, hun gewone portie brokjes geven. Niks extra's. Anders gaan ze misschien inderdaad minder hooi eten doordat ze in 1 keer alle brok opeten.

Dan inderdaad lekker veel hooi geven, zodat ze niks tekort komen en dan de volgende dag als je thuiskomt pas weer een gewone portie brokjes.

Dan loop je geen kans dat ze ineens veel brok eten en daardoor problemen krijgen.

Een dagje zonder brok kan gen kwaad, een dagje zonder (of met heel weinig trek in) hooi, is wel erg.

En dan kun je met een gerust hart weg hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) Mijn nijnen hebben eigenlijk altijd ss staan. De bak wordt om de 2/3 dagen weer gevuld en goed schoongemaakt voor het nieuwe voer erin gaat.

Het zou dus geen probleem moeten zijn, om ze een keer een grotere hoeveelheid voor te zetten. Je konijnen zijn gewend aan een bepaald eetpatroon en zullen dat niet zo gauw veranderen. Zolang ze genoeg hooi en water heben zal een nachtje geen probleem geven :)

Ik denk dat het juist wel een probleem wordt om een konijn zomaar een grotere hoeveelheid voor te zetten in dit geval, tenminste, zoals jij het nu omschrijft. Jouw konijnen bepalen zelf hoeveel ze eten, zijn dat gewend. Konijnen die een beperkte portie krijgen, zullen veel langer door blijven eten als ze opeens meer krijgen. Die kunnen wat dat aangaat veel minder maat houden.

Mijn konijnen kregen altijd onbeperkt en overaten zich echt niet, maar inmiddels krijgt de Ć©Ć©n al bijna twee jaar een afgewogen portie en de ander heeft nooit anders gehad. Ik weet zeker dat zij meer zouden eten dan goed voor ze is, als ze de kans kregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Bianca,

Ik ga zelf ook regelmatig een avondje van huis. ( heeft een tijdje geduurt voor ik mij prettig voel bij het alleen laten van de beestjes )

Maar je moet natuurlijk niet alles ontzeggen. Jammer van de oppas.. DAt geeft toch net dat kleine beetje extra gerustheid.

Als ik weet dat ze een dag alleen zijn, dan geef ik voor ik weg ga een flinke bak biks. Soms zet ik er 2 bakken biks neer als ik weet dat ik een lange dag weg ben. Hier doseren ze het ook zelf gelukkig. Daarnaast krijgen ze dan een extra flinke grote portie groente in de bak en heel veel hooi. 2 flessen water doet het ook. Zodra ik thuis ben check ik altijd, en dan is het nooit helemaal op. Groente natuurlijk wel :D

34 uur is goed te overbruggen. Genoeg hooi geven en alles goed checken.. water etc.. en genieten van je aafje weg!

Ze kunnen het goed hebben, zeker als ze niet alleen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als ik rond 14.00 weg zou gaan en de volgende dag pas rond 20.00 thuis ben, is dat dan echt te lang? Of is dat okay als ik voordat ik weg ga wat meer biks geef en zorg dat er meer dan genoeg hooi te eten is?

Zo'n tijd is voor mij de grens die ik aan hou dat ik de konijnen alleen laat. Ze krijgen dan net voor ik vertrek hun bak groente die ze anders 's avonds laat krijgen en strooi ik de avondportie biks er tussen. Er hangen dan twee waterflessen en de twee hooiruiven en de hooibal zitten dan flink vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bedoeling bij mij is als ik over 2 weken voor 9 dagen weg ben dat mam ze 1x per dag komt verzorgen telkens tussen 17.00-19.00u (zij zitten ook met werkt etc)

Dan krijgen ze hun gewone portie groente alleen in 1x keer, dus niet 2x 175/ 200 gram maar 1x 350/400 gram

Biks krijgen ze normaal 2x op een dag 1 ijslepel en 1 eetlepel; komt neer op 60 gram. Dan wil ik ze 4 ijslepels geven; komt neer op 80 gram.

En dan hun bakje met kruiden, compact gras en hooi.

Zal denk ik wel genoeg zijn he?

Ze krijgen dus in totaal 20 gram biks meer als ik weg ben voor alle zekerheid.. Rest blijft hetzelfde.. tjah ze zullen wat vaker iets lekkers krijgen schat ik in (hooistengel ofzo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb echt super veel aan deze discussie, bedankt voor alle reacties!

In mijn andere draad over een professionele dierenoppas opperde iemand het idee van een voederautomaat. Nou ben ik eens gaan googlen, maar ik kan eigenlijk niet iets vinden wat me geschikt lijkt voor konijnen.

Heeft iemand ervaringen met voederautomaten en weet iemand er een die je kan gebruiken in een konijnenkooi? Ik zoek eigenlijk iets waarvan je het opvangbakje door de tralies kan steken zodat de automaat buiten de kooi staat of hangt.

Want zoiets: http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerbak/voerautomaten/pet_mate/26004 daar gaat ze volgens mij mee schuiven en gooien als ze ruikt dat er brokjes inzitten waar ze niet bij kan. En hiervan: http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerbak/voerautomaten/pet_mate/20260 breekt ze de deksel af als hij eenmaal open staat denk ik.

Of zou dit iets zijn: http://www.zooplus.nl/shop/vissen/techniek_aquarium/voerautomaten/71303 weet alleen niet zeker of dit wel zo werkt als ik denk (dat je de tuit door de tralies steekt en er dan brokje uit komen rollen als het tijd is?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .