Ga naar inhoud

Vrijdag castratie Brammetje. Paar vraagjes


elnienkjo

Aanbevolen berichten

Aanstaande vrijdag is het eindelijk zover, Bram mag ontmand worden. Ik moet toegeven dat ik toch wel een klein beetje zenuwachtig ben omdat dit de eerste keer is dat een van mijn dieren onder het mes gaat. (Dit is mijn eerste koppeltje en de poes komt uit het asiel)

Bram is nhd van 'maar' 1200 gram (en alsnog een bolletje). Brengt dit extra risico's met zich mee vergeleken met een groter konijn?

Ik wordt vrijdag om half negen 's morgens verwacht. Ik moet dan voor achten de bus nemen. Ze krijgen bij mij altijd in de ochtend hun groen en 's avonds bix. En Bram is een hele rustige eter. Is het verstandig om alles dan 's avonds te geven dat hij een vollere maag heeft?

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Nienke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn mag niet vasten voor een operatie. Misschien kun je wat eerder opstaan zodat Bram toch zijn portie eten heeft gehad voor de operatie?

Of het gewicht extra risico's met zich meebrengt weet ik niet. Belangrijk is in ieder geval dat hij na de ingreep zo snel mogelijk gaat eten. Dus geef wat van zijn lievelingseten mee (biks, groenten enz.).

Verder moet je ervoor zorgen dat je pijnstilling en darmstimulerende medicijnen mee krijgt, zeker omdat je voor het weekend zit.

Het blijft altijd spannend als een van je dieren wordt geopereerd, succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amatjuh zegt eigenlijk alles al.

Ik weet ook niet of het gewicht extra risico's met zich meebrengt.

Mijn konijn is iets meer dan een maand geleden gecastreerd en ik heb geen problemen gehad. Alles is vlekkeloos verlopen.

Hij at meteen weer toen hij thuis groente voorgezet kreeg. Dus misschien stelt dat je een beetje gerust!

Succes in ieder geval, ik was ook heel zenuwachtig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig heeft de dierenartspraktijk ook inloopspreekuur op zaterdag en is altijd bereikbaar bij spoed.

Maar Bram eet dus errug langzaam. Hij neemt een hapje en doet een dutje en weer eens een hapje en weer een dutje. Hij kent geen haast. Dus daarom ben ik bang dat hij dan te weinig binnen zal krijgen vantevoren. En hij krijgt echt niet teveel want hij eet ook gewoon nog hooi en zijn bdk's op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zorg je toch gewoon dat hij de hele nacht de beschikking over hooi en biks heeft? Is voor een keertje niet erg hoor. Heeft ie de hele nacht de kans om het op te eten en zal zijn maag niet leeg zijn als je hem gaat brengen.

Neem ook wat van zijn favoriete groenten en je eigen biks mee, dan heb je de grootste kans dat hij dat meteen weer gaat eten na de ingreep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .