Ga naar inhoud

Leliebladeren


Elrothiel

Aanbevolen berichten

Ik heb even een kort vraagje en ik kon het nog nergens in het forum terugvinden dus hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

Vannacht waren onze konijntjes los in de woonkamer (tja... mijn eigen schuld woor! We kwamen half 3 's nachts thuis van een bruiloft en ben daarna gewoon vergeten het deurtje dicht te doen na het voer geven :s) en ik werd wakker doordat Fleur een glas op tafel omgooide. Ze zat gewoon op de eettafel! Hoe ze daar op gekomen is...

Maargoed, waar het dus om gaat, op die tafel staat ook een pot met lelies en nu zie ik dat er heel veel blaadjes van onderaan de stelen af zijn. Die heeft ze natuurlijk lekker op zitten eten vannacht :s

Mijn vraag is dus: kan dit heel veel kwaad? Ik zie lelies wel op de lijst met giftige planten staan maar dit zijn de blaadjes ervan.

Ze doet het op het moment ook gewoon helemaal goed en ik merk niks aan haar. Moet ik toch iets ondernemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

leliebladeren zijn minder giftig dan de stelen, de bollen en de bloemen, maar zijn wel gifitg.

ik zou in ieder geval direct een DA bellen, even informeren.

ik denk wel dat je nu iets aan haar gedrag had moeten merken als ze vergiftigd zou zijn, maar zeker weten doe ik dat ook niet.

en hoe ze op de tafel gekomen is? ze zal waarschijnlijk eerst op een stoel gesprongen zijn en van daar op de tafel. dat doen de nijnsels hier ook met de tuinmeubels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We varieren hier van 1 kilo tot 7,5 kilo maar dat heeft niks met lelie bladeren te maken natuurlijk :mdr:

Maar nog even een persoonlijke noot....er wordt hier vaak histiries gereageerd op zogenaamde giftige planten.....

Al met al kloppen de giftige planten lijsten niet......

Tevens een konijn kan niet braken, norit is zeker af te raden.

Dus het enige wat je kan doen mij een mogelijke giftige plant is veel goed groen geven, zodat het giftige snel het lichaam verlaat.

En het konijn voldoende vocht binnen krijgt.

Nog een feitje blauwe regen is en zou giftig zijn....:whistle2:

De bladeren zijn dat dus niet....Niet dat ik het te eten geef maar van de zomer heeft een van mijn konijnen door de wind enkele bladeren gegeten.( de zaad bonen verwijder ik altijd optijd ik vrees dat daar meer giftige stof in zit)

En hij springt nog vrolijk rond.Dus er kan wat minder ernstig gereageerd worden....sla niet gelijk in paniek.

Als een plant ook een bloem bol....narcis ect mogelijk giftig is, de reactie van konijnen vaak diaree wat na een aantal dagen over is.

Het echte gevaar schuilt meer in de taxus wat binnen enkele uren dodelijk is.

En planten waar wit sap uit komt, mensen reageren hier ook heftig op .

Dievenbachia dood ook enkele honden katten per jaar. Winkelier hoord dit jouw te vertellen maar dat doen ze niet.......

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al met al kloppen de giftige planten lijsten niet......

Tevens een konijn kan niet braken, norit is zeker af te raden.

Dus het enige wat je kan doen mij een mogelijke giftige plant is veel goed groen geven, zodat het giftige snel het lichaam verlaat.

En het konijn voldoende vocht binnen krijgt.

Nog een feitje blauwe regen is en zou giftig zijn....:whistle2:

De bladeren zijn dat dus niet....Niet dat ik het te eten geef maar van de zomer heeft een van mijn konijnen door de wind enkele bladeren gegeten.( de zaad bonen verwijder ik altijd optijd ik vrees dat daar meer giftige stof in zit)

En hij springt nog vrolijk rond.Dus er kan wat minder ernstig gereageerd worden....sla niet gelijk in paniek.

Als een plant ook een bloem bol....narcis ect mogelijk giftig is, de reactie van konijnen vaak diaree wat na een aantal dagen over is.

Het echte gevaar schuilt meer in de taxus wat binnen enkele uren dodelijk is.

En planten waar wit sap uit komt, mensen reageren hier ook heftig op .

Dievenbachia dood ook enkele honden katten per jaar. Winkelier hoord dit jouw te vertellen maar dat doen ze niet.......

daarom zeg ik ook altijd bel de DA even, die weet toch vaak meer.

en ik moet zeggen dat lelies wel echt heel gifitg zijn hoor, ook voor mensen, maar dat zit meer in de bol volgens mij.

narcis en tulp vallen dan nog wel mee geloof ik hoor.

en met de bladeren weet ik het niet, uit de stengels komt wel wit sap in ieder geval. maar goed, aardappelen en peulvruchten zijn ook "giftig" die bevatten ook gifstoffen en daar wordt je niet direct ziek van.

taxus schijnen alleen de besjes giftig te zijn hoor. mijn nijnen hebben wel eens een trakje taxus binnengekregen en hebben daar niets aan over gehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het gaat nog steeds helemaal goed woor! Niets meer ervan gemerkt :)

Maar toch maar btje voorzichtiger voortaan idd ;)

Ze vinden het sowieso geweldig om op de vensterbank te springen en van de planten te eten maar ja... lelies is ff ander verhaal dacht ik!

Dank jullie voor het meedenken :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .