Ga naar inhoud

Katrientje en het eten en onzeker baasje


curacaose

Aanbevolen berichten

Hoi!

Ben al een paar dagen druk aan het lezen over het voer. Inmiddels hangt de kooi vol met hooi voor ons dotje. Dus dat ging goed. Ook de lijst met wat mag wel en wat mag niet hangt in de keuken.

Echter loop ik een beetje vast op de biks. Dit soort dingen hebben ze niet in Curacao.

Ik heb nu gemengd voor van Sluijs (die kwam ik in NL ook wel eens tegen als ik me niet vergis) Sta er eigenlijk verbaasd over waar je toch allemaal op moet letten.

Nu is mij vraag dus hoe pak ik het nou allemaal aan? Wat we nu doen is:

De hele dag hooi (eet Katrientje alleen als we erbij zijn, bijv als wij aan tafel werken loopt ze daar rond en ligt het hooi er ook (zit in zo een korfje zeg maar dus makkelijk te verhuizen) In haar hok eet ze het niet.

Vanmorgen heeft ze een worteltje gehad en stukje appel. Ging er goed in. Vanmiddag ook weer een worteltje. Momenteel zit ze aan de fruitcocktail van meloen, appel en een worteltje.

Ik heb het idee dat ik veel meer groenvoer (dus verse groente) moet geven? Aan wat voor hoeveelheden moet ik nou gaan denken bij een opdonderdje van 3 maanden wat 388 gram weegt? En het "sluijs"-voer, laat ik dat de hele dag staan?

Kortom.. doe ik het wel goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat het lastig is qua voer, dat ze dat daar niet hebben. Maar waar je in ieder geval wel op kunt letten is dat het geen gemengd voer is. Dat is namelijk helemaal niet gezond. Het konijn pikt alleen de lekkere gekleurde stukjes eruit die dus ongezond zijn en van de biks krijgt ze te weinig binnen. Vaak bevat gemengd voer ook een te hoog calcium en vet gehalte en een te laag vezel gehalte.

Veel mensen bestellen de biks (science selective) via internet (thehayexpert) misschien kun je eens kijken of je daar ook kunt bestellen.

Wat voor ras is je konijntje? Je konijntje is nu nog jong en mag in principe onbeperkt biks. Volgens mij vanaf een maand of 4 is het beter om het voer af te gaan wegen. Je moet dan wel wegen wat voor ras je konijn is en hoe zwaar hij gaat worden. Je rekent dan 25 gram biks per kg lichaamsgewicht. Dus stel dat hij waarschijnlijk rond de 2 kg gaat wegen, dan geef je 50 gr biks per dag.

Goed dat je de lijst al hebt uitgeprint over de veilig groenten. Het is prima als je je konijn meer groenten gaat geven. Let wel op met de suikers, die zitten veel in fruit en wortel. Hiervan wordt het konijntje te dik en kan het diarree krijgen. Ze mogen het wel, maar met mate en meer als een soort beloning en niet een schaal vol. Mijn konijnen krijgen iedere dag een schotel groenten van rond de 400-500 gram voor 2 konijnen, maar ze zijn dan wel volwassen. Ik geef witlof, andijvie, tomaten, komkommer, paprika, bleekselderij, radijs, winterpeen, wortelloof en broccoli. Misschien kun je ook een klein schaaltje maken met groenten. Wel rustig opbouwen, anders kan hij aan de diarree raken. Bijvoorbeeld vandaag 1 blaadje witlof, morgen 2 enz.

Wat betreft het hooi eten, heb je al verschillende soorten hooi geprobeerd? Dat kan vaak ook wel schelen.

En ik weet niet of het in de planning ligt, maar als je konijn een maatje krijgt dat hij ook beter gaan eten. Zien eten doet eten.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie maanden en 388 gram? Dat lijkt me echt extreem weinig.. (Heb hier nu een uk van ongeveer zes/zeven weken en die woog gisteravond 486, even ter vergelijking.. Groeit dagelijks zo'n 20 à 30 gram.)

Zoals Amatjuh schrijft is het het beste om gewone biks, zonder gekleurde stukjes, te geven, maar ik weet niet in hoeverre dat haalbaar is voor jou? Kun je dat daar vinden?

Ik ga er maar even vanuit dat dat niet gaat lukken en dan zul je het dus moeten doen met wat je wel hebt, dat gemengde voer. En hooi en groente. Ik zou het gemengde voer tot een minimum beperken, misschien nu nog niet maar als ze een maand of zeven, acht is. Het is even afhankelijk van haar gewicht (dan) maar ik zou niet meer dan 20 gram per kg geven. En daarbij veel groente, ik zou dan zo veel geven als haalbaar is voor jou en ook zo veel mogelijk verschillende soorten, je kunt beter een blaadje witlof, een blaadje andijvie, een beetje wortelloof, een stukje komkommer, een tomaatje en een stukje wortel geven, dan één stronkje witlof bijv.

En hooi dus, da's echt belangrijk, voor hun darmen en voor het afslijten van hun kiezen. Hoe meer, hoe beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen (is hier nu half 9) heb ik alleen hooi gegeven en water. Ze eet nu he hooi in de kooi. Ik denk dat ik pas veel later dan het groente geef. Want nu eet ze het wel al zat ze wel te kijken toen ik in de koelkast dook.

Dus inprincipe die kant en klaar voer laten staan? maar niet teveel en alleen nog hooi en groente?

hier heb je niet heel veel konijnen. niet bij mensen thuis in ieder geval. Dit konijntje liep op een landgoed. mama is doodgebeten door straat honden. De eigenaar heeft de konijntjes ook als baby gezien. en zijn nu dus ong 3 maanden. gewend aan groentes eten van het land.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij wel, kom er dus opneer dat ik mijn zoon aan het werk kan zetten om die staafjes eruit te vissen? wat mogen ze er nog meer van hebben? of alleen die staafjes. (sorry als ik zoveel vraag, ik schaam me aan de ene kant vreselijk om hier rond te hupsen... hopelijk denken jullie niet dat ik het slecht bedoel met katrienje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schaam je alsjeblieft niet hoor! Je doet juist je best voor Katrientje toch?! Er zijn hier wel een aantal andere leden die in het buitenland wonen (Peru bijv.) en ik weet hoeveel moeite het hen kost om fatsoenlijk voer of zelfs maar hooi te vinden, dat zal ongetwijfeld ook voor jou gelden. Ik weet niet hoe het zit in Curacao, maar als konijnen weinig als huisdier gehouden worden zal het aanbod wat betreft voeding etc. ook niet groot zijn. Het is dan heel makkelijk om te zeggen, nou, ik pleur wat ik wél kan vinden gewoon in dat bakje en dat konijn bekijkt het maar, maar dat doe jij niet.. Ik vind dat echt super! :yes:

In principe is het beter om dat gemengde voer niet te geven inderdaad. Maar als je niks anders kan vinden, zou ik wel een beetje geven. In een aangepaste hoeveelheid valt het ook wel mee. Dus gewoon een handje in plaats van een hele bak vol. En daarnaast veel verse groenten en natuurlijk hooi, dan moet het wel goed komen.

Wat zit er allemaal in het voer? Ik zou de maïs eruit halen, maar de rest kan volgens mij wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm.. ik ga ontleden:

mais is enige herkenbare voor me (en er staat niks op verpakking.

gedroogd wortel denk ik (oranje brokjes)

een groen brokje wat he zelfde eruit ziet als de wortel

in mijn ogen stukjes hout oid

verschillende zaden.

tarwe.

ff gegoogeld naar een plaatje maar dit is het :http://www.slaats-dierenvoeders.nl/gemengd%20konijnenvoer.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gedroogde wortel kan er denk ik wel in blijven zitten, de zaadjes ook.. Die stukjes "hout", volgens mij is dat Johannesbrood. Kan ook wel dacht ik. De tarwe twijfel ik over.

Mijn konijnen hebben dit jarenlang gegeten en giftig is het niet. Uiteindelijk heeft één van mijn konijnen er wel ernstige blaasproblemen (blaaszand/stenen) door gekregen, maar ik wist ook niet dat je beter maar een klein beetje brokjes kunt geven, mijn konijn kreeg gewoon elke dag een grote bak vol. Als je een beperkte hoeveelheid, één (klein) handje per dag bijv. geeft, is dit voer zo enorm slecht nog niet.

Als je het kan vinden is alleen biks, die bruine/groene staafjes het beste, maar als je het niet kunt vinden houdt het op natuurlijk en dan is dit ook wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, wat schattig! Het meiske én het konijntje! :love: Wat heeft die een geluk dat ze bij jullie terecht is gekomen, volgens mij zijn er weinig mensen zo gek om het voer helemaal uit te gaan zoeken!

Maar je weet zeker dat ze drie maanden is? :o Zou het niet kunnen dat de moeder nog een nestje gehad heeft ofzo? Want zoals ik al zei, heb hier nu een moederloze uk van ongeveer zes weken en die is al groter.. Terwijl ze kleinere oortjes heeft. Ze is ook pikzwart trouwens, al meen ik bij Katrientje een witte stip te zien? :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, wat nu.. Niks denk ik. Gewoon goed in de gaten houden. "Mijn" kleintje is nu drie weken bij mij, ook véél te jong. Haar moeder is ook overleden, dus het was niet anders. Zij heeft ook geen speciale voeding gehad, geen melk ofzo, vooral groente en hooi. Als ik haar gewicht vergelijk met dat van mijn uk, die woog ongeveer een week geleden zo veel. Haar leeftijd weten we ook niet zeker, maar ze is nu minstens zes week, waarschijnlijk wat ouder.

Dus ik zou gewoon zo door gaan. :yes: komt vast wel goed, je bent goed bezig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit gewicht denk ik eerder aan een konijn van 6 weken.....

Maar goed ze eet wel bix begrijp ik.....

Met groen wel opletten geen fruit met suikers, en liever wortel loof dan wortels zo jong, ook ivm de suikers.

groen weet niet wat je kunt krijgen daar in het zon overgoten mooie eiland .....

Wat gezond zou zijn, andijvi, ruccola, krulsla, rapenstelen, aarbeienblad, komkommer, witlof, selderij en peterselie, wortelloof, wilgen takken zullen jullie niet hebben denk ik zo....Let op geen kool soorten geven dit veroorzaakt gas...En groente moet vers zijn niet slap.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

ze heeft vandaag spinazie, paksoy en paprika en sla gegeten.

We hebben hier een AH die alle heeft wat je in NL ook kan halen. alleen de wilg dan niet. Ook hebben we een supermarkt die bepaalde kruiden in bakjes verkoopt aan de stengel zeg maar. Ben alleen nog niet uit wat het allemaal precies is.

Weet jullie hoe het met bijv mango, kokosnoot, papaya en cashew zit? (die bomen heb ik in mijn tuin staan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm... toch niet dus... Ok slopen we er uit en ga ik naar het lijsje van de vorige bladzijde. Ben nog echt lerende hierin (ik dacht echt voer uit de dierenwinkel is oke... dus tips meer dan welkom en een schop onder me kont als niet goed is ook!

Ze ee dus wel goed van het voer, hooi eet ze maar niet echt veel. Echter ben ik eens gaan opletten.. ze drinkt niet! Ze heeft beschikking over een bakje en een fles (door wat ik hier had gelezen heb ik ze maar beiden aangeboden.) krijg ze nu al teveel vocht door de groente? of zou ze wel moeten drinken? Ik heb op bakje en flesje streepjes gezet waar het water sond zodoende kan ik me zekerheid zeggen dat ze niet drinkt. iig niet tussen gisteren avond 8 uur en nu (lokale tijd half 10). Tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel groente heeft ze gehad? Mijn konijnen krijgen een behoorlijke portie groente en lopen veel los, eten dan gras en allerlei plantjes. Zij drinken samen echt niet meer dan 250 ml op een dag, ik denk zelfs minder. Heb hier nu ook een konijn alleen zitten die alleen biks en hooi krijgt en zij haalt de 500 ml per dag makkelijk.. Ze halen dus echt veel vocht uit groente.

Het kleintje dat ik hier heb zitten dronk de eerste weken ook niet, kreeg heel veel groente en ook een soort bikspapje. Pas toen zij biks ging eten begon ze te drinken, maar nog is het niet heel veel. Heb een soort bekertje als drinkbakje en ik denk dat ze per dag ong. een cm eruit drinkt.

Het maakt niet uit hoe ze aan haar vocht komt, als ze het maar binnenkrijgt. Als ze veel groente krijgt is het niet erg dat ze niet veel drinkt. Eventueel kun je de groente nat maken, dat doe ik in de zomer altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet welke hoeveel heden goed zijn... maar omdat hooi belangrijk is en ze dat niet veel at heb ik alleen gisterenavond groente gegeven: 1 blaadje spinazie 1 "täkje" met blaadje paksoy, 1 reepje paprika, 1 blaadje sla, 1 klein babywortelje waarbij de alles op heeft behalve de spinazie heeft laten liggen. Ook heeft ze daarna meloen gehad (1 bij 1 cm ongveer) het kleine kontje van een banaan en schijfje van een aardbei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe mag je heel veel groente geven, maar je moet het rustig opbouwen. Bepaalde groentes kun je ook beter niet te veel geven, zoals spinazie, daar krijgen mijn konijnen één of twee blaadjes per konijn van. Paksoi krijgen ze wat meer, paprika lusten ze niet en sla kan mijn ram niet tegen dus dat geef ik niet. Je kunt de hoeveelheid die je nu geeft rustig wat uitbreiden, het is inderdaad belangrijk dat ze hooi eet, maar om te zorgen dat ze dat doet kun je beter weinig droogvoer geven en wat meer groente. Droogvoer is erg calorierijk, zitten ze gauw vol van, groente niet.

Vind het lastig om te zeggen of ze nu genoeg vocht binnen krijgt.. Maar ze krijgt in elk geval wat binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .