Ga naar inhoud

Inenten na castratie? Risico's enten?


notlikeher

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een paar vraagjes.

Ten eerste; mijn ram Leo is op donderdag 19 augustus gecastreerd. Ik heb een afspraak gemaakt voor mijn 2 konijntjes om ze op 18 september te laten enten. Is dit te kort na de operatie?

En dan nog; ik heb in een topic gelezen dat er ook behoorlijk wat slechte ervaringen zijn met enten. Hoe groot is de kans dat er iets fout gaat? En hoe fout gaat het als het fout gaat? Kan een konijntje sterven aan de enting? Ik vraag me dan af welk risico groter is, het risico dat je konijntje iets overkomt door het enten of het risico dat je konijntje een ziekte oploopt?

Door de dingen die ik gelezen heb, ben ik behoorlijk gaan twijfelen of ik ze wel moet laten enten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er meer dan genoeg tijd tussen de enting en castratie zit hoor! Dat is vast geen probleem, en vraag het anders voor de zekerheid nog even na bij je DA.

En ja, er zit wel een risico aan enten vast.. Maar persoonlijk denk ik dat het toch enorm mee valt. Ik geloof dat ik wel weet welk topic je bedoeld, maar uiteindelijk zijn het maar een paar mensen daar, met slechte ervaringen. Daar staan honderden BBers tegenover die jaarlijks hun konijntjes laten enten, twee keer per jaar zelfs!

Ik kan natuurlijk niet voor jou beslissen, maar als ze gezond zijn zou ik ze persoonlijk gewoon laten inenten. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik geloof dat Dollie al de antwoorden heeft gegeven ;)

Ik vind zelf het risico van enten niet opwegen tegen het risico van niet enten. Ik ent alle 3 mijn konijnen 2 keer per jaar. Ik doe dit ook omdat ik in de buurt van wilde konijn woon (ze komen ´s nachts in mijn tuin!) en omdat mijn konijnen buiten staan. Mijn konijnen kunnen niet in direct contact met de wilde konijnen komen maar toch myx en vhs zijn zo over te brengen en ik wil mijn konijnen daar tegen `beschermen`. Of in ieder geval de kans geven ze beter te laten worden mochten ze het krijgen want zonder een enting is genezing, bijna, onmogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er ook van af of het binnen of buitenkonijnen zijn denk. Bij buitenkonijnen zou ik het risico niet nemen, maar bij binnenkonijnen kan je het nog overwegen.. Zo is mijn binnenkonijn nu ook niet geënt omdat ze nog ziek was en de DA aanraadde het voor deze keer maar over te slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier geent tegelijk met de castratie (was onnadenkende actie) en geen problemen gehad (konijn niet dan). Verder ent ik hier ook als het nodig is om te enten. Krijg heel op tijd te horen als er myx o.i.d. heerst in de buurt en dan ent ik. Des te meer kans dat de enting dan goed werkt. Inmiddels zijn een aantal al 1.5 jaar niet meer geent.

Overigens ent ik al mijn konijnen eerst 3x volgens schema in zodat ze wel mogelijk al anti stoffen hebben in hun lichaam mocht er toch iets gebeuren voordat ik het weet (kans is klein doordat dierenambulance en jagers me op de hoogte houden).

aangepast door Jikke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn koppeltje is op 27 augustus gecastreerd en ik heb vanmiddag de wondcontrole etc. Vandaag is ook een van de entdagen dus ze krijgen vanmiddag direct hun enting als alles okee is, en voor zover ik dat kan zien gaat het super met ze.

Dus er zit nog veel minder tijd tussen dan bij jou, dus zou het gewoon doen woor!

Qua risico's en ervaringen etc kan ik je niet helpen, dit is voor hen beiden de eerste keer dat ze geënt worden (ze zijn ruim 3 maanden) dus ik hoop gewoon dat alles goedgaat :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .