Ga naar inhoud

Jikke haar achterhand valt weg soms


Jikke

Aanbevolen berichten

Misschien geen goede titel maar kan het moeilijk onder woorden brengen. Gisternavond belde mijn pa dat Jikke uit de groep gehaald is door hem omdat ze een verlamde achterhand bleek te hebben. Ik schrik me uiteraard wild!! Gelukkig toen ik 3 uur later thuis kwam en ze controleerde was er niets meer aan de hand en was ze heel actief en allert. Lekker een stuk laten lopen en toen weer in de bench gedaan.

Vanochtend was het nog helemaal goed, geen opstart problemen en ze liep weer heel allert door de tuin dus ze terug in de groep gezet.

Ik werk overdag nu dus mijn zusje gebeld om 11 uur. Ging helemaal goed, niets aan de hand.

Belt ze om 3 uur dat Jikke weer mankt met rechts achterpoot als ze op start. Daarnaast rekt ze heel vaak zich helemaal uit. als ze eenmaal loopt dan is er niets aan de hand.

Zit dus nu te denken dat ze na een langere rust periode met dit vochtige weer dus last heeft van haar gewrichten.

Net ook ze lag al raar en liep 3 stappen mank en daarna goed. Vervolgens moest ze krabben en dat deed ze gewoon om de beurt met een achterpoot zonder moeite leek het wel.

Echter voor honden heb je bij gewrichtsproblemen pijnstilling en diverse natuurlijke supplementen tegen artrose enz. Is dat er voor konijnen ook? Uiteraard ga ik niets geven zonder dat ik eerst bij de DA geweest ben, maar je kan het alvast maar weten. Als ze morgen nog zo is dan ga ik maandag avond naar de DA als ik het red i.v.m. werk.

Voor de mensen die geen idee hebben wie Jikke is, Jikke is mijn witte vlaamse reus die in febr 07 geboren is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het er is in de vorm van reguliere geneeskunde weet ik niet. Ik denk dat je dan gewoon carprofen meekrijgt. Het is er wel in de vorm van alternatieve Chinese kruiden. Ik heb goede ervaringen met de kruiden tegen blaasstenen, dus misschien werken de kruiden bij artose en dergelijke ook wel goed bij konijnen? Kijk hier maar eens: www.huisdierendokter.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga ook zeker naar een goede DA maar ik denk geheel niet aan EC dan zouden trouwens mijn andere nijnen daar ook last van moeten hebben? Wil er zeker wel op laten controleren hoor, maar die achterhand werd een half jaar geleden al omschreven als zwak maar toen gaf het geen (zichtbare) problemen dus hebben we ze gewoon laten doen met het idee van misschien dat ze er nooit problemen mee krijgt.

Maandag dus ga ik 's avonds naar de DA als ze niet snel zonder problemen komt te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij wordt er via het oor geprikt.. Maar dat wordt idd opgestuurd.

Waarom denk je niet aan EC? EC kan prima zonder andere symptomen voorkomen. En ik begrijp dat het toch niet het meest gezonde konijntje is, bij konijnen met een zwakkere weerstand duikt EC vaak op..

Maar goed, als het inderdaad om EC gaat hoeven je andere konijnen daar niet perse last van te hebben, er zijn heel veel konijnen die het zonder problemen een leven lang met zic hmee dragen. Meestal wordt aangeraden om 2 weken Panacur aan "partnerkonijnen" te geven, maar ik snap zelf eigenlijk niet helemaal waarom, omdat EC nooit weg gaat en zolang het niet actief is, lijkt me ook niet dat het zin heeft om het te behandelen. Maar goed, dat is mijn redenatie, zou het gewoon met je DA overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet aan EC omdat haar kop altijd al weeft en niet erger weeft. Haar ogen zijn chronisch ontstoken maar de laatste weken al zonder behandeling schoon en zonder etter eruit. Volgens mijn ouders was ze donderdag avond verlamd aan haar achterhand maar later werd het al afgezwakt door hun. Verder zie ik ze heel fit en allert door de ren gaan. Goede eetlust en goed actief zoals altijd. Ze kan gewoon onafhankelijk (tegelijk lukt uiteraard niet haha) met een achterpoot haar oren krabben. Ze wast zichzelf gewoon goed en ze staat ook stabiel gestrekt op haar achterpoten.

Verder geloof ik nog steeds in dat dieren onderling aangeven of een dier wel/ niet goed gezond is. Beide keren dat ik een oude hond moest laten inslapen wilde mijn jonge hond al niets meer van mijn oude hond weten. Deze was gewoon lucht dan opeens. Als Jikke dus echt EC zou hebben lijkt me dat ze ook buiten de groep komt te staan en dat doet ze dus absoluut niet ze is nu zelfs al helemaal geaccepteerd door Bongo gezien hij tegen haar aan slaapt.

Maar, mijn ideeen en bedenksels durf ik gerust aan de kant te gooien en niets is goed genoeg dus als ze maandag nog deze verschijnselen heeft dan ga ik zonder problemen naar de DA en moet ze geowon goed en grondig onderzocht worden.

Dieren heb je niet alleen omdat ze leuk, lief, schattig en nog veel meer zijn maar ook om ze goed te verzorgen!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

jazeker want ik heb ze onderste boven gehad (via nette officiele manier hoor) om ze geheel te kunnen controleren op mogelijk wondjes of andere zaken i.v.m. dat ik ook aan het koppelen ben.

Maar ben nu wel heel nieuwsgierig waarom. Haar poten zagen eruit net als anders. Stevige brede poten die aan de kant waar ze de grond raken onder het zand zitten.

overigens las dat ze ook incontinent kunnen zijn bij EC en daar is ook geen sprake van want in de hele nacht dat ze in de bench zat geen behoefte gedaan (10 uur) en zodra ze in de ren was ging ze haar behoefte doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blacky's Vlaam heeft momenteel sore hocks, ik denk dat Blacky daarom deze vraag stelde, maar dat weet ik niet zeker hoor. Maar als je niks is op gevallen kun je dat in elk geval uitsluiten, sore hocks kijk je niet zo maar overheen.

Weet je wat het is.. Ze kúnnen incontinent zijn, ze kúnnen urinebrand hebben, ze kúnnen een scheef koppie hebben, ze kúnnen afvallen en ga zo maar door.. Het is helaas niet zo dat het ontbreken van deze symptomen EC uitsluit. Maar ik kan me verder wel redelijk in jouw redenering vinden, al heb ik ook met het tegenovergestelde ervaring. En ik moet zeggen dat niet elk konijn met EC even ziek is. Maar als ze dit al langer heeft (in de zin van, dat ze een half jaar geleden al een wat zwakkere achterhand leek te hebben) lijkt het mij ook geen EC, dat gaat volgens mij niet zo langzaam. (Voor zover ik er verstand van heb dan..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb echt geen idee hoe groot de kans is dat..................niet eens een idee of het reeël is om aan EC te denken..

(ik associeer er gewoon op los: Verlamming > kan je EC uitsluiten ?)

Wat ik bij onderzoek aan konijnen (én mensen) wel heb geleerd is dat je niet altijd moet zoeken naar wat iets wel is, maar ook naar wat iets NIET is..kan EC uitgesloten worden, is dat alleen maar prima..

Wat gewoon naar is, is dat Jikke ergens last van heeft, waarvan je niet goed weet wat en ook niet goed hoe dan te handelen..

En dan zou het fijn zijn als er duidelijkheid zou komen. Duidelijkheid geeft rust. Ook als blijkt dat het niet oplosbaar is.

Dus ben beneiwud naar het verloop Jikke en hoop ondertussen dat het lekker blijft lopen in je nieuwbakken groep mèt Jikke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .