Ga naar inhoud

Sam eet geen brokken!


Alies

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Al een tijdje niet meer op forum geweest. Maar nu zit ik toch met een vraag en dan is het erg fijn dat je terug kunt vallen op andere konijneliefhebbers die ook veel weten over konijnen. :yes:

Ik maak mij zorgen. Mijn konijn Sam heeft snel last van het stil liggen van zijn darmen,zeker wanneer hij erg verhaart. Dit heeft in het verleden veel ellende opgeleverd,maar nu hebben we het redelijk onder controle. (Dacht ik)

Afgelopen periode was de verharing weer erg veel, maar alles zag er goed uit. Het probleem was alleen dat het wel lang duurde.Dus uiteindelijk wel laxeer middel gegeven van de dierenarts enz. Dit om hem op gang te houden.

Nu is het probleem dat hij geen biks meer eet. Hij eet wel groen en hooi, maar weigert zijn ss. Dit duurde al een tijdje dus toch maar even naar mijn kk-dierenarts gegaan. Die kon eigenlijk niets bijzonders vinden. Dus toch het advies gekregen nog wat medicatie te geven Laxatract en cisaral drops voor 4 dagen.(misschien toch verstopping) Hiervan ging hij geen ss eten. Dus na 4 dagen weer terug. Omdat hij wel groen en hooi eet leek het er haast op dat hij haken op zijn kiezen had. Dus heeft hij een gas narcose gehad om zijn gebit te bekijken. Eigenlijk was er niets aan de hand. Er zat op de achterste kies 1 minuscuul haakje.

Toch hadden we de hoop dat het hier aan zal liggen. Nu 3 dagen later is er niets veranderd. Sam valt aan op zijn groen en hooi en laat zijn ss liggen. Dus ook nog een andere zak geprobeerd en ander voer care + en hope farms. Zonder resultaat.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? En moet een konijn korrels eten of kan hij ook alleen op groen en hooi leven? Hoeveel moet hij dan krijgen?

Sam maakt verder een vrolijke gezonde indruk, valt niet af,maakt gewoon binky's en haalt gewoon streken uit. Is erg actief en sjeest zo af en toe door het huis heen,ligt ook gewoon uitgestrekt op zijn zij te slapen. Hij maakt dus niet echt een zieke indruk.

Nou alvast bedankt voor het mee denken en sorry voor het lange verhaal,ik hoop dat ik me gewoon onterecht zorgen maak.

groeten van Sam en Alies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt idd niet als een ziek konijn, zoals je hem beschrijft.

Hooi is de basisvoeding voor konijnen, wat het belangrijkste voor hen is. Gelukkig eet Sam deze :)

Verschillende groenten zijn ook heel gezond voor ze.

In principe zou een konijn op alleen hooi & groenten goed kunnen leven, maar dat moet je de samenstelling van de groenten zo maken dat hij alle nodige voedingstoffen binnenkrijgt.

Maar dat hij geen enkel brokje wilt eten, vind ik vreemd...

Hoe is de vorm van zijn keutels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Joseeke, fijn dat je reageert. Euhm de vorm van zijn keutels zijn normaal. Ook de grote is normaal. Het enige wat ik er misschien anders aan zou kunnen vinden is de kleur. Die is vrij donker, normaal zie je de hooi vezels e.d. terug dat lijkt nu minder.

Weet je wat het is, je zit er al zo'n tijd boven op dat je er een beetje moedeloos van wordt. Iedereen in mijn omgeving verklaard me voor gek. Ach ja hij is misschien wel een beetje verwend. ( Wel hier op het Forum geleerd, en dan op een goede manier "verwend", speelgoed,groot hok, vrij rondlopen,goed voer, groen gezonde "snoepjes" e.d.)Dat je me niet verkeerd begrijpt :-).

Maar zoals je schrijft is het idd gewoon vreemd dat hij geen ss o.i.d eet, juist omdat het in het begin juist een konijntje was wat absoluut geen hooi at. Dus ja het is wel een beetje een apart geval. Meneer heeft nogal een eigen wil. Haha en zijn baasje wordt er langzaam gestoord van.

Ik hou het goed in de gaten en mochten er mensen zijn die tips hebben of ideeën wat het zou kunnen zijn, graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een ram die weken geen biks gegeten heeft (twee jaar geleden) dit bleek achteraf te zijn doordat ik een net andere zak van hetzelfde merk had. Meneer weigerde iets anders te eten. het duurde heel lang tot ik erachter kwam dat dit het was. Hij heeft toen ook weken op groente en hooi gezeten. Zijn keutels waren toen ook wat zwarter en kleiner. Als ze alleen op groente en hooi zitten zou ik zorgen dat je minmaal 5 soorten groente per dag geeft. Ik zou uitgaan van 100-200 per kg lichaamsgewicht. Dat is een richtlijn die ik hier weleens tegen ben gekomen. Meer is ook niet erg als hij maar hooi blijft eten en niet aan de diarree gaat.

Ik weet dat je bij mensen kan kijken naar verschillende kleuren groente. Hoe meer verschillende kleuren je in je groente hebt, hoe afwisselender je eet en hoe meer verschillende vitamines je binnen krijgt. Misschien geldt dat ook voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een ram die weken geen biks gegeten heeft (twee jaar geleden) dit bleek achteraf te zijn doordat ik een net andere zak van hetzelfde merk had. Meneer weigerde iets anders te eten. het duurde heel lang tot ik erachter kwam dat dit het was. Hij heeft toen ook weken op groente en hooi gezeten. Zijn keutels waren toen ook wat zwarter en kleiner. Als ze alleen op groente en hooi zitten zou ik zorgen dat je minmaal 5 soorten groente per dag geeft. Ik zou uitgaan van 100-200 per kg lichaamsgewicht. Dat is een richtlijn die ik hier weleens tegen ben gekomen. Meer is ook niet erg als hij maar hooi blijft eten en niet aan de diarree gaat.

Ik weet dat je bij mensen kan kijken naar verschillende kleuren groente. Hoe meer verschillende kleuren je in je groente hebt, hoe afwisselender je eet en hoe meer verschillende vitamines je binnen krijgt. Misschien geldt dat ook voor konijnen.

Hé dat is een goeie!! Ik heb het idd ook eens gehad dat Sam zijn biksniet wilde, ik had idd een zak van hetzelfde merk.maar hij at er niet van. Toevallig had mijn man toen nog een rest oud voer gegeven wat nog in de schuur lag. En daar viel hijop aan. Het is de moeite waard om nog een zak te kopen en te proberen. Ik was het helemaal vergeten. Nou ik ga het zeker ff proberen.Bedankt!

Wat betreft de groente ik probeer zoveel mogelijk te varieren,dus dat komt dan wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .