Ga naar inhoud

Olifantstanden


ManonIvy

Aanbevolen berichten

9 augustus zijn mijn rammetjes geholpen, en hebben ze meteen bij 1 ram een tandje netjes recht geslepen. Hij heeft 1 beginnende olifantstand.

Maar toen ik zonet keek (2,5 week na de castratie) zit er alweer een hoek aan de tand!

Opzich wil ik best zijn voortandjes weg laten halen, maar wat kost dit ongeveer?

En is dat wel de beste oplossing?

Of kan ik wat anders doen zodat hij niet verder groeit?

Mijn dierenarts zei dat, zolang hij eet en drinkt er niks aan de hand is. Maar zo'n puntige tand in je wang gaat op een gegeven moment toch pijn doen??

Tips en dergelijke zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 van mijn konijnen heeft ook tandproblemen (gehad). Ze had een verkeerde stand van haar kaak waardoor vooral haar voortandjes niet goed afslijten maar ze ook sneller haakjes op haar kiezen krijgt. Ik heb de tandjes eerst elke keer laten slijpen, als dit bijv. tijdens het enten en 1 keer tussendoor kan, als ze bijv. toch naar de dierenarts moest, had ik de tandjes laten zitten omdat het toch nog wel even een ingreep is om de tandjes helemaal te verwijderen.

Máár bij mijn konijntje moest het toch na maximaal drie weken wel weer wat bij haar veel stress gaf, ik heb haar voortandjes er dus ook vrijdag uit laten halen. Volgens mij heeft ze van de tandjes wel echt last gehad, want ze is nu wel een stuk vrolijker en valt op het voer aan.

Als je de prijs van de ingreep wilt weten, kan je het beste gewoon even naar je eigen dierenarts bellen, bij mijn dierenarts kost het ongeveer 75 euro, maar ik heb tijdens die ingreep nog wat andere kleine dingetjes laten doen, dus presies weet ik het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn *Balou* had ook olifantentandjes.

De eerste keer heb ik ze laten knippen, maar daarna heb ik ze laten verwijderen.

Mijn mening is dat je de snijtandjes beter kunt laten verwijderen.

Iedere keer die stress van knippen of slijpen is niet goed voor je konijn.

De verwijdering van snijtanden kost wel wat, maar dan ben je er wel daarna er voorgoed vanaf (tenzij de DA een wortel laat zitten, dan zal de snijtand weer teruggroeien).

Voor *Balou* was ik rond de €95,- kwijt, maar de kosten zijn per regio verschillend.

Ik zou niet te lang wachten met de operatie.

Te lange tandjes kunnen idd pijn gaan doen & een konijn met pijn kan stoppen met eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had even op internet gekeken, en ik las heel vaak over het zelf knippen van de tandjes.

Nou ben ik dit niet van plan, omdat ik weet dat ze kunnen splijten.

Maar iemand had het zelfs over zelf slijpen van de tand.

Kan dit kwaad?

Zolang het konijn er geen stress van krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Snuffie heeft ook olifant tandjes.

Nu ga ik om de maand/ 2 maand naar de dierenarts om ze te laten knippen.

Ik heb het er ook wel eens over gehad om ze operatief te laten verwijderen, maar de kosten vond ik erg veel ( 100/ 150 euro) en de kans op complicaties zijn oo kgroot. Traan oogjes en vaak ontstoken traanbuisjes en puch ogen en dat soort dingen.

Dat wil ik mijn lieve konijn niet aan doen.

En hij heeft geen last van het knippen, dus ga ik door met laten knippen en ondervind daar geen problemen mee.

Ook is Snuffie er niet gestresst onder, alleen een klein beetje gefrustreerd als we weer thuis zijn, maar een knuffel en wat extra's doen veel bij mijn konijn.

Succes met je beslissing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knippen kan ik niet aanraden.

De kans is groot dat de tandjes uiteindelijk gaan splijten met alle gevolgen van dien...

Door het knippen zullen de tandjes steeds brozer worden.

Traanoogjes, pus in de oogjes, ontstoken oogjes kunnen worden veroorzaakt door de lange wortels van de snijtanden & kiesjes, die prikken in de oogbol en/of traanbuisje.

Mss dat ze na de operatie hier even tijdelijk last van kunnen hebben.

Maar heb ik eigenlijk nog nooit gehoord dat dit een complicatie van verwijdering van snijtanden kan zijn.

Niet dat dit natuurlijk dan niet kan, maar ik ken verschillende konijnen waarbij de snijtanden verwijderd waren/zijn (waaronder een vorig konijn van mezelf) & die konijnen waren er ontzettend goed aan na de ingreep.

Mocht het een complicatie kunnen zijn, dan kom je voor een keus te staan:

OF het risico lopen dat de snijtanden splijten tijdens het knippen wat ontzettend groot is (waarna ze uiteindelijk alsnog verwijderd zullen moeten worden) OF het risico op bovengenoemde oogcomplicaties.

Als je naar de kosten kijkt:

Dan kan deze ingreep rond de €100,- kosten, maar als je 10 jaar lang om de zoveel weken €15,- betaald voor het knippen, zul je uiteindelijk veel meer geld kwijt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar kun je zo'n apparaatje aanschaffen? En wat kost het ongeveer?

Is het makkelijk te doen?

Mijn konijn blijft rustig liggen zoals ik hem neer leg. En ik mag ook in zijn bekkie kijken/komen.

Ik zou hierzelf niet aan beginnen.

Een konijnengebit & -mondje is ontzettend gevoelig.

Effe de tandjes slijpen is niet nix, zoiets kun je gewoon het beste door een dierenarts laten doen & moet je niet zelf aan gaan rommelen, vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts raad het zeer af om te knippen, zij slijpt het. Ik moet elke maand terug zo een beetje met de tanden van Draak. Ze had een klein beetje haakjes, maar nog niet zo heel erg. Ze vind het ook niet heel erg om naar de dierenarts te gaan, de rit vind ze veel spannender. En we zijn zo klaar, binnen een minuutje is het gebeurd, het kost me ook iets van 7 euro per keer (ze rekenen geen consult omdat je zo vaak terug moet komen vaak en omdat het zo gebeurd is). Maarja de ene keer is het binnen 3 weken terug, de andere keer binnen 6 weken, dus het schommelt hier nogal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom laat je ze eigenlijk niet trekken Nimfee als ik vragen mag? Wellicht heb je het al is eerder vertelt.

Ik ben dus grote voorstander van tanden trekken, 1 keer er vanaf en geen problemen.

@ Snuffie/Wiebel

Het is heel mooi dat je nu nog geen problemen ondervind, maar in de opvang heb ik ze wel is gehad waarvan ze eerst 3 jaar zonder problemen geknipt waren, na het 4e jaar ging het toch een keer mis, stukje brak af onder dat werd een ontsteking, ander stukje was gaan splijten en zat een abces.. gevolg, konijntje tandjes getrokken en lange tijd antibiotica en dwangvoeren, nee knippen doe het alsjeblieft niet te lang (uit nood een paar keer kan, risico blijft wel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Aniek: de dierenarts wilde het nog even aankijken of het beter zou worden, omdat de tanden wel gezond zijn zeg maar. Binnenkort moet Draakje sws geopereerd worden om de tumoren weg te halen, dus ik denk dat ik ook gelijk ga overleggen of de tanden er alsnog niet uit kunnen. Dan is het fijner voor haar, dan hoeft ze niet twee keer geopereerd te worden. Laatst ging het met de tanden wel goed, maar toch ineens na 4 weken niet, en nu weer niet. Dus ja, ik zit zelf al ook te denken of er uit halen toch niet beter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms denk ik wel eens waarom bestaat er geen beugel tandarts voor konijnen.....

Zo veel konijnen die door tralie trekken of vallen op hun mond die een tand afwijking krijgen.....

Tanden groeien zo snel dat zou dan ook simpel te verhelpen moeten zijn....in geval van een trauma dan....

Bij erfelijke afwijking zal het niet werken dan is er ook iets met de kaak stand mis...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja bij mijn voedster is er iets fout gegaan, het is pas sinds een half jaar ofzo en ze is nu 4 jaar. Maar het is zo raar, ene keer gaat het gewoon 6 weken goed, andere keer kan ik na 2/3 weken alweer terug gaan... Maar hoe bedoel je beugel bij konijnen, wat moet ik mij daar bij voorstellen? :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, ik vind het wel een goeie opmerking van Cindy, want ik had een voedster gehad die door een val een van de onderste snijtanden scheef had staan. Die zou je met een beugel wel weer recht gekregen hebben.

Maar helaas zal het niet praktisch toepasbaar zijn. Ik heb zelf alleen beugels gehad die uit konden, dus weet niet goed hoe een permanente beugel werkt, maar het lijkt mij dat er allemaal groenterommel achter blijft hangen? Of zou je dan gewoon een half jaar alleen hooi en biks moeten geven... en ik weet niet precies hoe een konijnengebit eruit ziet, maar waar moet je de beugel dan aan bevestigen? En groeit de beugel er dan zelf ook niet heel snel uit?

En dat is dan wel steeds onder narcose voor het plaatsen en weer weghalen. En zou een konijn dat accepteren, zo'n raar ding in zijn bekkie? Of is dat een kwestie van wennen...

Wel interessant dit. Benieuwd of ze er bij WP al eens over nagedacht hebben (aangezien die zo met veterinaire tandheelkunde bezig zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou een keer meegemaakt konijn viel tanden stonden niet helemaal goed, kon ik zelf oplossen door de tanden iets goed te duwen met mijn vingers...ander geval stuk van tand af was op te lossen door andere tand stuk af te knippen ( vijlen) onder narcose, zou je het zo laten krijg je echt een blijvend probleem. Konijnen die tralies trekken of drinkflessen kunen ook verkeerde stand van tanden krijgen.

Dan kun je ze uit hun gewoonte halen, andere drink fles ander hok ect...

Maar soms vraag ik me gewoon af of ze niet met die plakkers van beugels en een ijzerdraadje een x stand voortanden niet goed kunnen krijgen. De oorzaak daar van is vaak dat een konijn een ander konijn met de tanden door de tralies trekt.

zie foto

tand%20oorzaken%20en%20problemen%20willy%20widder%20site%20(4).jpg

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .