Ga naar inhoud

Joey en Fleur vandaag bij de DA voor castratie... zooo spannend!


Elrothiel

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Op dit moment zit ik thuis het hele forum af te lezen zodat ik straks helemaal goed voorbereid ben als mijn schatjes weer thuiskomen. :love:

Maar ik lees ook zoveel nare verhalen, vind het steeds minder leuk :(

Ik heb ze vanmorgen om 9.15 gebracht en ik mag om 14u bellen wanneer ik ze kan ophalen.

Maar ze zijn nog maar 3 maandjes allebei... zo jong! Ben zo bang dat het foutgaat! De DA zei dat dat prima kon, dat hij het bijna altijd doet als het mogelijk is, en het is lekker dat ze straks samen kunnen uitzieken. Hij zal het ook wel weten want hij helpt ook alle konijntjes bij de konijnenopvang.

Maar toch... vind het heel spannend woor!

Wilde gewoon even mijn verhaal kwijt, en hoop vooral dat het goed gaat straks! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat je voedsters op 3 maanden leeftijd castreren!!:surprised:

Dat kan pas vanaf 6 maand... Dit horen alle kundige dierenartsen ook te weten!

Lees anders mijn topic: het wel en wee van de castratie van mijn voedster. Hier staan ook nog heel veel dingen in en kan je ook zien wat je moet doen als het niet zo lekker loopt (het geval bij mijn Bouke). Ik hoop voor je dat het goed gaat want ik vind 3 maanden echt veeels te jong! Zorg er iig voor dat je pijnstilling mee krijgt!

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat het hier over rammen gaat en niet over voedsters? 3 maanden is echt veeeel te jong voor een voedster om gecastreerd te worden!

Je had beter eerst hier kunnen lezen wat je moet weten en welke voorbereidingen je moet treffen voordat je je konijnen wegbracht, ipv andersom...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al heel veel gelezen overal, en ben ook echt goed voorbereid.

Maar bij het rondbellen voor een KKDA kreeg ik te horen dat het prima kan. Het zijn namelijk een broertje en zusje, en op deze manier kunnen ze tegelijk uitzieken en een beetje steun aan elkaar hebben. Ik heb het met het maken van de afspraak opnieuw heel duidelijk gevraagd en weer werd me verteld dat het echt geen probleem is.

Ook vanmorgen heb ik het nog een keer gevraagd maar hij zei me dat ik me echt geen zorgen hoefde te maken en dat het juist makkelijker is omdat het nog klein is.

Daarbij is hij dus ook vaste DA van de konijnenopvang in Hilversum dus ik vertrouw hem daar dan ook maar in!

Nu nog een kwartiertje afwachten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een DA zeg! Iedere halve zool weet toch dat je voedsters vanaf 6 maanden kan castreren! (niet tegen jou bedoeld elrothiel ;))

Voor de ram maakt het idd niet uit, mits de ballen zijn ingedaald. Voor de voedster hoop ik maar dat ze de operatie doorkomt en als ze die al doorkomt dat ze de nazorg overleefd... Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn nu nog te ´zwak` voor de narcose + een hele zware operatie. Deze operatie is niet zoals die van een ram, dit is een zware buik operatie. Ook hebben ze over een aantal maand wat meer vet in de buik en dan wordt de operatie makkelijker/ minder risico vol (iets in die richting was het :$ weet het niet meer exact omdat ik toen veels te veel bezig was met mijn kleine meid die onder narcose moest :$)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaaa!! Ze zijn eindelijk weer thuis :) Ik heb ze vanmiddag om 16u opgehaald en het gaat helemaal goed! Ze hadden daar al flink zitten poepen en in de auto wilden ze alweer een paar biksjes :D Thuis inmiddels flink wat witlof, rucola en komkommer gehad en nu zitten ze ook alweer bij het hooi. Alleen op drinken heb ik ze allebei nog niet betrapt, maar geloof dat dat ook iets minder belangrijk is nog toch? En ik de komkommer zit gelukkig ook lekker veel vocht ;)

Joey begint al steeds meer de oude te zijn, alleen Fleur kijkt nog wat glazig uit haar oogjes en loopt nog niet zo heel erg veel heen en weer maar ik zie wel vooruitgang. En tja, voor haar is het ook een stuk heftiger natuurlijk!

Ik heb Primperan gekregen om de darmen steeds op gang te houden en op te werken en Novacam als pijnstiller en moet ze dit allebei 5 dagen geven. Dat is volgens mij helemaal goed toch?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb vannacht steeds even gekeken hoe het ging, of ze niet te diep in slaap vielen en of ze nog warm waren. Lekker het kruikje bijgevuld.

En het gaat nog steeds goed! Ik ben zoo blij! :love:

Aan Joey merk ik eigenlijk geen verschil meer, hij wil alleen maar springen en rennen maar daar doe ik nog ff voorzichtig mee, hihi!

Fleurtje is duidelijk nog steeds zwakker maar dat is natuurlijk logisch, en ze eet en poept en plast goed dus daar maak ik me nu niet zo druk om.

Ik heb ze vanmorgen eerst van dat darmopwekkende spul gegeven (Primperan) en daarna de pijnstilling, met lekker biksjes tussendoor, maar dat ging nog best lastig, vooral bij Fleur! En ik durf haar ook niet al te hard vast te houden want ik ben zo bang dat ik haar pijn doe... of dat ze zo hard gaat tegenstribbelen dat de hechtingen opengaan ofzo!

Hoe doen jullie dat? Ik heb gewoon van die kleine spuitjes (zonder naald:P) erbij gekregen waarmee ik het in hun bekkie kan spuiten. Vanmorgen waren we met z'n tweeën, dus dan gaat het wel, maar als ik vanavond moet vasthouden én dat spul erin krijgen...

Hebben jullie goeie tips daarvoor? Of zou het gewoon even wennen zijn en doen ze vanavond niet moeilijk?

Bedankt voor al jullie meedenken/meeleven! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, wat er net ineens gebeurde!! Joey begint gewoon op Fleur te rijden! En hij had dat nog noooit gedaan.

Ik heb ze een paar keer uit elkaar gehaald want ik vind het veel te eng voor Fleur net na die operatie. Soms lijkt het of ze het toelaat maar dan toch niet en rent ze weg. En net gingen ze bijna vechten leek het wel!

Nu zit zij gewoon in hun kooi en voor Joey heb ik in de kamer een plekje gemaakt, maar hij springt steeds op de kooi en het lijkt toch of ze bij elkaar willen zijn.

Hebben jullie dit vaker meegemaakt zo vlak na die operaties? Wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn nu nog te ´zwak` voor de narcose + een hele zware operatie. Deze operatie is niet zoals die van een ram, dit is een zware buik operatie. Ook hebben ze over een aantal maand wat meer vet in de buik en dan wordt de operatie makkelijker/ minder risico vol (iets in die richting was het :$ weet het niet meer exact omdat ik toen veels te veel bezig was met mijn kleine meid die onder narcose moest :$)

Dat klopt niet helemaal hoor. Het grootste probleem is dat er na zo'n zware ingreep vaak wat "opstartprobleempjes" zijn, moeite met eten etc. Een paar dagen slecht eten is voor een dier dat nog zo aan het groeien is helemaal niet goed.

Bovendien is de boel nog erg klein. Minder vet is juist beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind 3 maanden ook wel errug vroeg voor een voedster. Als ik zie hoe moeilijk mijn dame Lucky het nu heeft... en om dat zo'n uk aan te doen. Vreemd dat de DA daarvan zegt dat het normaal is. Daarnaast is het denk ik ook wel handig om ze inderdaad uit elkaar te halen. Het mannetje merkt inderdaad niet zoveel, maar voor het vrouwtje is het heel wat. Als ze dan ook nog last heeft van zo'n puber... wordt het risico dat het herstel wat moeizamer wordt zeker wel groter lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jahè, heb ze daarom toch nog steeds maar uit elkaar zitten.

Het gaat prima vandaag, ze eten helemaal normaal en nog meer dan anders zelfs. Fleur was net zelfs zomaar op de bank gesprongen! Wel is ze verder nog steeds duidelijk wat zwakker wat je ziet met lopen enzo.

Ze hebben net ook lekker samen gegeten in de kamer maar na een beetje rondlopen wilde Joey toch weer op haar gaan rijden. Ik was er wel op tijd bij maar ik durf ze vannacht dus echt nog niet samen te laten slapen.

Vervelende is alleen dat ik geen 2 kooien heb... Ik vind eigenlijk dat Fleurtje lekker in haar eigen hok mag maar dan moet Joey slapen in de transportbox want ik vertrouw hem niet de hele nacht los in de kamer. Maar is dat niet zielig? Dat hij dan in zo'n klein hokkie zit vannacht? De box is ongeveer 50 bij 60 cm en 35 cm hoog.

Wat zouden jullie doen?

En blijft hij rijden? Of is dat helemaal over zodra die hormoontjes over 2-3 weken uit zijn lichaam zijn? Want anders moet Fleur daar straks wel aan gaan wennen natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat rijden zal vanzelf wel wat minder worden, maar het kan wel altijd beetje blijven... dan moet je het meer zien als rangorde bepalen en behouden. Mijn koppel dat al zo'n 3,5 jaar samenzit (vanaf geboorte, zijn broer-zus, alleen bij castratie ram uit elkaar geweest) rijd ook op elkaar (voedster ook op ram), maar over het algemeen is de ram de baas. Ik heb ze bij de castratie van Bruintje 6 weken uit elkaar gehad voor de zekerheid. De DA gaf aan dat het in de tussentijd mogelijk kan zijn dat de ram nog vruchtbaar is... klein kansje, maar toch wilde ik het risico niet lopen. Daarna heb ik ze weer gekoppeld en zitten ze sindsdien samen. Bij de koppeling rijden ze dan even heel heftig op elkaar, maar daarna is het gewoon heel af en toe... niet veel bijzonders in ieder geval ;).

Heb je geen ren ofzo? Anders kun je daar een constructie mee maken (zie ook topic van Margot). Een vervoersbakje is echt te klein. En tja.. anders even snel ééntje van marktplaats afhalen? Ik heb altijd 2 binnenhokken hier thuis al wordt er normaal geeneen gebruikt... voor de zekerheid. Los in de kamer is sowieso nog niet zo handig, want met gekke sprongen ofzo kunnen ze de wond nog echt beschadigen. Gewoon in binnenhok houden en als het er allemaal keurig netjes uitziet, dan pas weer los laten lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .