Ga naar inhoud

Voeding franse hangoor


Sanne1988

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Sinds afgelopen woensdag hebben wij een franse hangoor konijn van 8 weken oud.

Het is een mannetje.

Ik kan overal vinden wat hij wel en niet mag.

Maar hoe veel mag hij overal van?

En wat geven jullie aan je FH?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :yes:.

Alvast bedankt,

Groetjes,

Sanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sanne,

ik heb ook een FH (ex)ram van inmiddels ruim 8 maanden oud.

Het beste kan je je FH biks voeren naar gewicht. Dit doe je per kilo en dan 25 gram voer. Een FH gaat uiteindelijk gemiddeld tegen de 5,5 a 6 kilo wegen. Dus je voert dan 6 x 25 gram = 150 gram voer. Het voer van Science Selective is hier een uitzondering op (weet niet welke je hebt?), daar voer je ongeveer 15 gram van per kilo.

Ik heb mijn FH tot ongeveer 7 maanden onbeperkt biks gevoerd. Niet iedereen doet dit en in principe hoeft dit ook niet, als hij raszuiver is weet je immers wat hij gaat wegen en kun je je voer daarop afstemmen. Maar als ze nog zo jong zijn en volop in de groei zitten kun je ze ook wel onbeperkt biks geven. Let dan wel op dat ze ook hun BDK (blinde darm keutels) blijven eten! Dit doen ze soms niet meer als ze onbeperkt biks krijgen maar dit is wel heel belangrijk. Mocht hij zijn BDK dus niet meer eten en je voert onbeperkt, dan moet je het voer gaan afwegen.

Naast biks krijgt mijn FH elke dag verse groenten. Hij krijgt standaard dagelijks:

- halve krop andijvie

- halve komkommer

- 1 winterwortel

- 1 witlof

Dit is wat hij dus standaard krijgt, soms wissel ik het wel eens af, dan krijgt hij bijvoorbeeld een tomaat in plaats van een witlof. Groenten mag je in principe heel veel van geven hoor. Wel even rustig aan alle soorten laten wennen zodat hij geen diaree krijgt. En opletten met groenten als sla (diaree) en koolsoorten (gasvorming), enz.

Naast zijn biks en groenten krijgt mijn FH een paar keer per week een stukje fruit. Als ik bijvoorbeeld zelf een appel eet dan krijgt hij een partje. Of ik geef hem een stukje mee van mijn banaan. Fruit geef je beter niet teveel, zitten veel suikers in. Als je hem wilt verwennen kun je een stukje fruit geven of wat andere groenten dan normaal. Geef nooit knaagstenen, knabbelstaafjes, yoghurtdrops, of die andere troep uit de dierenwinkel. Zit bomvol foute stoffen en je konijn vindt fruit/groenten vaak nog eens veel lekkerder.

En niet te vergeten: onbeperkt hooi natuurlijk!!

Volgensmij heb ik dan alles wel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je inderdaad alleen de gewone keutels vindt dan eet hij zijn BDK waarschijnlijk gewoon netjes op :) Hier een foto, dan is het misschien wat duidelijker:

konijnenkeutels.jpg

1 = keutel klein konijn

2 = keutel groot konijn

3 = blinde darm keutels

Het is heus niet erg als je er af en toe ééntje vindt hoor, zolang hij ze maar niet allemaal standaard laat liggen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke ik snap het.

Met de foto erbij is het heel duidelijk.

Bij de fokker kreeg hij alleen:

- Biks

- Hooi

- Appel

- Brood

Maar wij willen hem natuurlijk ook andere dingen geven dan dat (zijn nou niet bepaald goede dingen, op biks & hooi na natuurlijk).

We zijn nu iedere keer kleine beetjes aan het geven.

Maar nu mijn vraag:

- Hoe snel kun je dit opvoeren?

Groetjes,

Sanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood moet je echt niet geven hoor! Dat is echt helemaal niet goed voor je konijn.

Hoe snel kan je opvoeren.. tsja. Ik neem aan dat je groenten bedoelt? Telkens als je nieuwe dingen aanbied moet je daarna even kijken of de keutels goed blijven. Dus als je konijn bijvoorbeeld nog nooit andijvie heeft gehad, geef je hem eerst 1 klein blaadje. Gaat dit goed en blijven de keutels ok, dan kan je meer andijvie gaan geven. Dit kan je doen met elke soort groente/fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood moet je echt niet geven hoor! Dat is echt helemaal niet goed voor je konijn.

Hoe snel kan je opvoeren.. tsja. Ik neem aan dat je groenten bedoelt? Telkens als je nieuwe dingen aanbied moet je daarna even kijken of de keutels goed blijven. Dus als je konijn bijvoorbeeld nog nooit andijvie heeft gehad, geef je hem eerst 1 klein blaadje. Gaat dit goed en blijven de keutels ok, dan kan je meer andijvie gaan geven. Dit kan je doen met elke soort groente/fruit.

Brood geven we niet :)

Ik bedoelde inderdaad de groente..

Maar hoe snel kan je iets opvoeren?

Van 1 naar 2 blaadjes of...?

En moet je het nieuwe dan een aantal dagen achter elkaar geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo moeilijk met het geven van groentes.. sommigen zullen zich daar niet bij aansluiten maar ik vind dit nou eenmaal zo. Een konijn is van nature gewend om groenten te eten. Volgens het boekje moet je beginnen met een postzegelstukje van de nieuwe groente, de volgende dag 2 postzegelstukjes, enz. Nou,.... ik doe dat dus niet zo :P

Hoe ik het heb gedaan:

Alle groenten die ik standaard wilde gaan voeren heb ik eerst met mate gegeven. Dus van alles een paar blaadjes. Ik heb gekeken of zijn keutels hetzelfde bleven. Dit ging allemaal goed en vanaf toen ben ik gewoon 'onbeperkt' gaan geven. Zoveel als jij hem kan geven (financieel gezien) kan je in principe ook geven. Je hoeft hem het nieuwe niet een aantal dagen achter elkaar te geven hoor. Het is niet zo dat als hij nu goed reageert op andijvie hij dit volgende week niet meer doet. Waar je wel op moet letten is, dat als je groenten gaat voeren, je dit ook consequent doet. Je kan best 1 of 2 dagen een keer geen groenten geven, maar je moet hem bijvoorbeeld niet de ene week een bult groenten laten eten, daarna 2 weken weer niet, en dan ineens weer een berg groenten. Spreekt voor zich denk ik dat zijn buikje daardoor van streek kan raken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo moeilijk met het geven van groentes.. sommigen zullen zich daar niet bij aansluiten maar ik vind dit nou eenmaal zo. Een konijn is van nature gewend om groenten te eten. Volgens het boekje moet je beginnen met een postzegelstukje van de nieuwe groente, de volgende dag 2 postzegelstukjes, enz. Nou,.... ik doe dat dus niet zo :P

Ja, maar een konijn begint dan rustig over te schakelen van moedermelk naar groen; zo'n babykonijn zit ook niet opeens van de ene op de andere dag aan een kg groen. Daarbij komt dat een tam konijn geen wild konijn is.. Ik durf te wedden dat onze tamme konijntjes over het algemeen zwakkere darmen hebben. Als je niet tegen groen kunt, overleef je niet in het wild. Nou, zat tamme konijnen die niet tegen groen kunnen! Er zijn zelfs fokkers die beweren dat het bij het ras hoort, hier op het forum...

Ik vind die postzegelstukkies zelf ook onzin hoor.. :whistle2: heb dat nooit gedaan. Maar het is wel heel belangrijk (in het begin) echt rustig aan te doen want er zijn nu eenmaal echt konijnen die nergens tegen kunnen. En een beetje plakpoep overleven ze wel, maar er zijn konijnen bij die van het minste geringste gas krijgen. En een flinke gasaanval is al heel wat gevaarlijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Dollie, daarom zei ik ook, van alles een paar blaadjes en dan kijken hoe het konijn reageert. Maar die postzegelstukkies.. aangezien mijn FH in 2 minuten een hele witlof opeet (ook toen ie klein was!) denk ik niet dat zo'n postzegelstukkie wat uit zou halen als het al niet goed valt :P Denk ook dat je gewoon een beetje je gevoel moet volgen hoor.. dat doe ik tenminste. Dus Sanne, ga gewoon wat lekkere groentes in huis halen en biedt hem van alles om en om een blaadje aan, kijk hoe hij hier op reageert en blijven de keutels mooi, dan kan je elke dag de portie verdubbelen, totdat je er zeker van bent dat alles goed gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik níet allerlei groentes tegelijk gaan geven. Sommige groentes vallen gewoon slecht, ookal is het konijn kilo's groenten gewend (zo kon Indy niet tegen tomaat, wel tegen cherrytomaatjes, maar niet tegen gewone, en Fred moet absoluut geen sla hebben) en dan weet je niet wat de boosdoener is. Zou gewoon per dag één groente erbij doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb 2 franse hangoren die krijgen per FH per dag

(ze wegen nu 3 maanden en 1 week 3.5 kilo)

Je moet uitgaan van het gewicht dat ze later worden...

Dus ik schat 6 kilo..

is 6 x 25 gram= 150 gram Hope Farms (ik geef 2 x per dag sochtends en savonds dus 2 x 75 gram)

Een halve stronk witlof

Een halve krop andijvie

Handje Peterselie en paardenbloemblad

2 radijsjes

(en dit wisselt ook allemaal wel eens af dit krijgen ze vandaag aan groente en ze krijgen vandaag allemaal een wortel met loof)

En om de dag een wortel of fruit.

Bovenstaand krijgen ze dus per hangoor....

Link naar reactie
Delen op andere sites

]ik heb nu ook een franse hangoor en ga ze seffens eens wegen als ze 2kg weegt moet ze 50gr krijgen? dit 2x/dag + groenten? haar stoelgangs zijn mooie keuteltjes

Dit is dus het gevaarlijkste wat er is......fransen raken ondervoed zo! ik snap werkelijk niet dat de fokkers van deze dieren niet de juiste informatie verstrekken of dat jullie als eigenaren er niet daar naar vragen.

Ook wat betreft het groen eten....zit nog al een verschil in een konijn die gewent is groen te eten of nooit groen gekregen heeft bij de opgroei. tuurlijk geef je een klein stukje aan een klein konijn en een groter stukje aan een groter konijn om mee te beginnen.

15 gram ss per kilo volwassen konijn prima maar meld daar dan ook bij 1 pond groen voer....

zonder groen of met weinig groen is toch meer ss nodig.

hier nog wat info:

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/9463-waar-moet-opletten-aankopen-jonge-franse-hangoor.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .