Ga naar inhoud

Konijn ziek, 35,6 graden ?


saskiaa

Aanbevolen berichten

Hoi,

Nu mijn andere konijn weer.. Toen ik vanochtend de konijnen wilde voeren zag ik al in een halve seconden dat mijn es niet goed was. Niet dat ze zo'n rare houding had, maar ik wist het gewoon meteen. Volgens mij heeft ze gas. Ze eet niet, gaat steeds op dr zij liggen, keutelt niet, ja een heel klein beetje bruin spul is eruit gekomen toen ik haar een buikmassage gaf. Veder heeft ze dus 35,6 graden en dat leek me toch wel aardig laag aangezien hun normale temperatuur tussen de 38 en 39,5 ligt. Maar ik ben al aardig vaak naar de dierenarts gegaan gelijk en elke keer was het niks.. Vorige keer is nog maar een paar weken geleden was me andere konijn niet lekker en was ik zpo 40 euro kwijt, me moeder wilde het toen ook niet betalen.

Is het nu wel dringend?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

ja ik ben geweest.. En daar ben ik heel blij om want het is niet zo best. Ze heeft een droge prop in haar maag. Dus nu moet ik haar verse ananassap geven, wortelsap (babyvoedsel) en dwangvoeren. Ook krijgt ze elke dag pijnstillers. Woensdag of donderdag moet ik terug komen voor controle. Als het niet weggaat dan moet ze of een operatie, maar dat is best wel een risico of inslapen. Voor ons is de keuze dan al gemaakt, maar ik hoop zo dat ze er bovenop komt!! Ze moet elke 3 uur minimaal gevoerd worden en dus ook 's nachts. De dierenarts zei ook dat ik wel echt gemotiveerd moet zijn. Maar toen ik daar was en es op de tafel stond, wilde ze de hele tijd in me kruipen en stond ze met haar voorpootjes tegen me aan, ze zielig... Mijn meisje waarom overkomt haar dat nou...

Bedankt voor de reacties! Haar temperatuur was wel normaal bij de dierenarts gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag aan je DA Protexin.......volgens mij werkt het hetzelfde als de ananas sap.

Die sap moet de prop kleiner maken zodat de boel door de darmen weer verwerkt kunnen worden.

Je kan ook proberen je konijn een stukje verse ananas te geven...wel vers niet uit blik!Sommige konijnen vinden dat wel lekker.

Ik denk zelf dat ik zoveel mogelijk groente zou aanbieden...andijvie,witlof,rucola zit ook lekker veel vocht in.

Wortelhap zou ik in dit geval niet doen ivm het feit dat dat ook nog eens kan gaan gisten en dan zit je ook nog met gasvorming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het dwangvoer is critical care. Ik zal het wortelsapje wel even niet geven en ze krijgt versgeperste ananassap :)

helaas heeft ze nog steeds niks gedaan..

Denken jullie dat buikmassage ook werkt in dit geval of niet?

aangepast door saskiaa
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou toch naar de DA gaan en voor betere dingen vragen (medicijnen die hier boven vermeld staan). Ik hoop voor je dat het goed komt en anders zou ik gewoon voorstellen om morgen (of vanavond het liefst) al de operatie te doen. Dit is gewoon spoed dus moeten ze je wel helpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan een spoed operatie laten uitvoeren maar vaak zijn de konijnen al in een te slechte conditie om dat aan te kunnen.

Dit zou je kunnen overleggen met je da.

Als de maag vol zit helemaal niet dwangvoeren dus.....enkel vocht geven, da vragen vochtinfuus als het echt zo slecht gaat.

Laxatract word normaal gegeven om haren af te voeren, pijnstilling, ciseral en primperan voor de darmen.

sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjullie :)

Gisteravond had ik haar nog een tijdje gemasseerd maar de bult was zo hard en groot, niet normaal gewoon. Ik had de moed eerlijk gezegd als iets opgegeven want ik dacht dat die bult niet zomaar weg kon gaan. Ook had ze nog steeds niks gedaan. Om 4 uur vannacht voelde ik aan haar buikje en de bult was gewoon weg!!! Het was echt helemaal zacht, alsof er niks inzat, echt raar. Ze heeft ook al wat gepoept (plakpoep). Niet zo veel, maar in ieder geval iets. Ik had haar steeds maar heel weinig voer gegeven, net genoeg dat haar darmen niet stil gaan liggen. Nu geef ik haar iets meer :)

Ze is nog wel sloom en wil zelf niet eten, maar heb niet de indruk dat ze nog echt veel pijn heeft, zeker niet zoveel als gisteravond. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bult die ze voelden hoeven geen haren geweest te zijn, hè.. kan gas geweest zijn of darmen die opgezet waren... (vaak gokken DA's ook maar wat hoor, alleen de hele KKDA's hebben een beter idee van wat ze voelen, maar de meeste DA's voelen alleen dat het niet goed is, heb ik het idee).

In ieder geval is nu de bult weg, dus dat is goed, maar zolang ze plakpoep heeft is het gevaar nog niet helemaal geweken. Als ze zelf eet, geef haar dan alleen hooi, maar als je moet dwangvoeren, voer dan vooral dingen met veel vezels, dus liever geen wortelpap, maar critical care of zelf papje maken van beetje Science Selective. De DA heeft vaak wel proefzakjes SS dan hoef je niet zoveel geld uit te geven aan CC of een groot pak SS als je ouders dat te duur vinden.

Je hoort overigens wel een wat stevigere streng die schuin door de buik loopt te voelen. Dit is de blinde darm die vol met vezels hoort te zitten. Die zul je nu wel niet voelen, maar zodra ze normalere keutels krijgt voel je hem waarschijnlijk weer wel. (voorzichtig voelen)

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .