Ga naar inhoud

Het wel en wee van de castratie van mijn voedster.


Margot

Aanbevolen berichten

Hallo BB´ers!

Mijn vorig topic klopte niet meer dus dacht ik laat ik maar een ander topic openen. Vanaf nu kunnen jullie hier het wel en wee van de operatie (castratie) van mijn voedster Bouke hier volgen. Bouke wordt a.s dinsdag gecastreerd en ik start het topic nu alvast omdat ik nog een paar vragen heb:$. Ik heb me uiteraard al helemaal ingelezen en vorig jaar heb ik ook al 1 van mijn voedsters laten castreren (waar ik zelf bij mocht zijn wegens stage!) dus ik ben geen leek meer op dit gebied:he:. Nou hier nog mijn vragen:

Zou Bouke ook na de operatie in de garage kunnen staan? Het is niet verwarmd (vloerverwarming mag niet aan) maar wel helemaal dicht. Mijn ouders zitten namelijk nu al moeilijk te doen over het naar binnen brengen van haar aangezien mijn vader lichtelijk allergies is.

En nog een vraag, ik heb geen extra hok meer voor binnen dus ik zat te denken om een hok van de gemeentewerf te halen (kost bijna niets) als ze die hebben. Dan kan ik die even ontsmetten enz en dan kan ik die gebruiken. Of moet ik dat niet doen?

Groeten Margot:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb absoluut geen ervaring met het castreren van voedsters, heb het zelf nog nooit meegemaakt, dus ik kan je niet helpen.

Maar het is wel goed dat je al op voorhand een topic opent, en dit kan later ook voor andere mensen handig zijn,

als naslagwerk, voor wanneer zij een voedster hebben die gecastreerd word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, of het in een koude garage verstandig is om daar je voedster neer te zetten vraag ik mij af omdat ze nameljik geen stro in hun hok mogen voor minstens een week.

En dan is het voor ze natuurlijk een stuk kouder. En het moet daar natuurlijk niet tochten..

ik heb afgelopen zaterdag mijn heertje laten castreren hij staat bij mij gewoon lekker in de slaapkamer overdag doe ik wel lekker het raam open voor wat frisse lucht. en hij mag hier gewoon los lopen als ik erbij ben!

En over de garage ik weet niet hoe koud en/of tochtig is! succes!

aangepast door Jetty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties!

In de garage tocht het niet en is het volgens mij niet heel koud. Het is wel kouder dan binnen maar de garage zit aan ons huis vast dus de warmte gaat wel naar de garage toe. Het is meer een soort bijkeuken alleen dan als garage als je snapt wat ik bedoel:p.

Ik weet dat ze op handdoeken moet en daarvoor heb ik ook alles al klaar liggen. Waarschijnlijk mag het trouwens wel hoor in de kamer maar ik dacht ik vraag het voor de zekerheid nog maar even.

Weet iemand nog een antwoord op de vraag over de kooi en de medicijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat je bedoelt met 'een hok van de gemeentewerf', maar als je het goed ontsmet zal het vast geen probleem zijn. Ik ontsmet alles met bleekwater, ik ben niet zo'n voorstander van Dettol. Ruikt wel fris, maar bleekwater heeft een veel breder spectrum. Wat wil zeggen dat het tegen veel meer soorten bacteriën, virussen en sporen actief is dan Dettol.

Met de medicijnen kan ik je niet helpen. *hout vasthouden* Ik heb mijn konijnen nog nooit medicijnen moeten geven.

Toevoeging: als je de meds bij je DA meeneemt, let dan even op de houdbaarheidsdatum. Mijn DA neemt het namelijk niet zo nauw met de vervaldata.

aangepast door mystique
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie!

De gemeentewerf is een dump plaats voor je spullen. Er liggen dus heel veel kapotte dingen maar misschien ligt er wel een oud binnen hok oid. Okee ik zal het met bleekwater schoonmaken! Dat dood dus blijkbaar meer bacterien en dat is toch wel belangrijk.

Ik zal op de datum letten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah. Ik weet wat je bedoelt. Hier heet dat een 'containerpark' en je kan er inderdaad nog mooie dingen vinden.

Mijn vader zegt dan altijd: ai ai ai, wat de mensen toch allemaal wegwerpen, terwijl hij met zijn hoofd schud, haha.

Met bleekwater wel slechte kledij aantrekken, want het is echt 'bleek'-water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de laatste berichten die ik een tijd geleden al op mn werk hoorde is bleekwater helemaal niet zo'n goeie ontsmetter.

Ik heb gewoon dettol gebruikt verdund in water en goed nagespoeld voor de nijnen hun intrek namen.

Carprofen is een goed middel maar bij niet alle konijnen schijnt het optimaal te werken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Loesje is trouwens vrijdag 'geholpen'. Het was even spannend, want toe ze thuis was wilde ze in eerste instantie niet eten, zelfs geen groente. Ze had gelukkig bij de DA wel al wat gegeten. Ik had haar om 15.00u opgehaald en toen ze om 21.30u nog steeds niet gegeten, heb ik haar toch maar extra pijnstiller, metocloral en dwangvoeding gegeven. Ze is toen 's nachts wel weer gaan eten en 's ochtends had ze wat diarree (ik was iets te enthousiast geweest met de groentes). Nu is alles weer goed met haar. Ze viel vanochtend alweer op haar biksjes aan. Ze staat in een kooi naast het hok van Boris, want bij de DA zeiden ze dat ze elkaar moeten kunnen blijven zien en ruiken.

Ik vind het niks hoor zo'n zware operatie voor een konijn. Het is dat ik weet dat het op den duur beter voor haar is, maar toch voelde ik me behoorlijk schuldig. Ik had ook nauwelijks geslapen die nacht voor de operatie....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ wammes030

Gelukkig gaat het alweer iets beter met haar! Nee ik vind het toch ook elke keer moeilijk hoor, vooral omdat ze zo gezond zijn...

@sennepenneke

Ik weet wel dat carprofen goed werkt bij Bouke want ze was een keer van iets te hoog afgesprongen en toen had ze een dikken lip en wilde ze niet eten, toen had ik haar carprofen gegeven en iets later at ze weer enz.

Dan zal ik het hier maar gaan bestellen!

Ik zal de kooi wel met allebij de middeltjes gaan schoonmaken! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan best zijn dat bepaalde ziekteverwekkers resistent(er) geworden zijn aan bleekwater, maar toch blijf ik erbij. Ik heb, voor ik mijn zaak, waarin hygiëne belangrijk is, begon, een eindwerk gemaakt rond ontsmettingsmiddelen en bleekwater kwam er als beste uit. Toen is me verteld, door de lesgever: Dettol ruikt goed, maar dat is ook het enige goede aan dat product, want verder doet het niets.

Zal wel persoonlijk zijn, zeker?

Wel heel goed spoelen tussendoor als je beide producten gebruikt, soms kan mengen van verschillende producten giftige gassen geven, maar geen zorgen, met goed afspoelen tussendoor kan je dit voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohhh morgen is de dag!! Ik ben echt zooo zenuwachtig...

Ik heb vandaag alvast alles in huis gehaald/klaar gemaakt, hier onder zie je een lijstje:

Groenten:

- witlof

- andijvie

- komkommer

- ik heb nog even een extra drinkflesje gekocht ander kon ze niet drinken na de operatie:whistle2:

- ik heb een drinkbakje klaarstaan (uiteraard nog niet met water:he:)

- ik heb een alternatieve kooi gemaakt. We hadden geen binnenkooi meer dus nu heb ik van panelenrennen een hokje gemaakt van 90 cm bij 50 cm. Dat is wel groot genoeg voor na de operatie.

- ik heb lekker kruidenhooi gekocht.

- de handdoeken liggen klaar.

- het vervoersmandje is klaar.

Hebben jullie nog een aanvulling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was het! Ik stond in de winkel bij de kruiden en ik wist dat er iets was wat met eetlust te maken had maar ik wist niet meer welke dat was... Nou dat ga ik morgen dan nog maar even halen.

Waarvoor is hooithee goed? En hoe maak je dat? Dan ga ik dat ook zeker maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de kooi waar ze in komt:

Boukekooi.jpg

Ik heb er een schaaltje in staan waar water in komt, ze heeft een drinkfles erin hangen, een etensbakje staat erin, een doos om lekker in te liggen en hooi in een wc rol met in het midden nog wat biksjes. Straks krijgt ze nog groenten erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga haar nou ophalen!

Alles was goed gegaan en ze was al op tempratuur. Het liefst hadden ze haar nog iets langer gehouden maar ze was echt enorm gestressed en dat komt het herstel niet ten goede. Hopen dat het thuis beter gaat en anders moet ze weer terug naar de DA maar ik verwacht dat het eenmaal thuis wel weer wat beter moet gaan.

Ben benieuwd hoe ik haar ga aantreffen zo meteen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kooi ziet er goed uit.

Goed nieuws dat de operatie goed verlopen is en dat ze al aan het wakker worden is.

Eens ze eet, is het moeilijkste gepasseerd.

Voor hooithee kook je water. Je doet een flinke pluk hooi in een kom, het kokende water erover, even laten trekken, zeven door het mengsel door een zeef of handdoek of zo te gieten. Laten afkoelen en geven. Wel niet te veel in één keer maken, want het blijft niet zo lang goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat de operatie gelukt is

Bij jou zal ze zich wel kunnen ontspannen, gezien de mooie kooi waar ze in terecht komt ;)

Ik maak hooithee gewoon in de microgolfoven, gewoon plukje hooi in een kom met water en ff opzetten.

En idd laten afkoelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat het goed gegaan is. Ik heb zojuist ook mijn voedster bij de DA opgehaald. Alles was ook goed gegaan, maar bah.. wat is het toch een rotgevoel om een daarvoor compleet gezond konijntje zich zo rot-voelende aan te treffen. Ze was wel goed wakker, maar nog aardig wankel op de pootjes. Ze ligt nu in een hoekje in haar binnenhok en weet de weg daar gelukkig al aardig goed (heb haar er zaterdag al ingezet namelijk), dus ja.. het is even spannend wanneer ze zal gaan eten. Er staat groente (andijvie en witlof), SS en hooi in...

De DA zei dat ze wel stro mocht in haar poepbakje, geen zaagsel. Verder heb ik er een kleed in gelegd. Ben echt zo benieuwd hoe snel ze zal herstellen. Nog nooit eerder meegemaakt zo'n castratie van een voedster...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik haar kwam ophalen was ze nog maar een beetje wakker. Was echt raar om te zien. Ze was wel helemaal stijf van de stress en voelde zich duidelijk niet goed. Nu het al wat later is komt ze wat meer opgang maar ze is nog steeds,:s, niet helemaal uit narcose. Is dat normaal?

Ze heeft bij de DA nog extra sterke pijnstilling erbij gehad omdat ze heel erg veel pijn had. Arm meiske... Het is idd een heel naar gevoel dat je een gezond konijntje brengt en een ´zieke` mee terug krijgt.

Net heb ik haar wat gepest met eten en godzijdank heeft ze 2 blaadjes witlof op en een half blaadje andijvie! Ik ben echt zooo ontzettend trots op mijn meisje!

Haar buik hoorde ik net echt heel hard rommelen, heeft dit een betekenis? Goed/slecht?

Het liefst had de DA haar wat langer gehouden maar waarschijnlijk had ze het dan vanwege de stress niet gehaald, zei de DA.

Je merkt wel echt dat ze haar draai niet echt kan vinden.. ze verlegd zich de heletijd en gaat een beetje aan de handdoeken trekken. Is dit een teken van pijn?

De DA (zijn heel kundig) zei dat ze vandaag geen pijnstilling meer mocht krijgen omdat ze ook al een zware pijnstilling er bovenop had gehad, is dit zo? Aangezien de normale pijnstillers die op andere dieren 24 uur werken op een konijn maar 12 uur werken door hun snelle metabolisme...

Bedankt voor het compliment van de kooi, het is gewoon snel inelkaar gezet met panelenrekjes.:he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .