Ga naar inhoud

Konijn in vijver gevallen


Nina87

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje. Mijn konijnen lopen dagelijks los in de tuin en dat ging drie jaar lang goed. Totdat er vandaag ineens twee katten in de tuin liepen. Ik heb niet gezien of ze iets gedaan hebben, maar ik kon één konijn niet vinden. Hij bleek in de vijver te liggen, echt heel erg zielig! Ik denk dat hij er niet lang in gelegen heeft, hij voelde niet koud aan. Ik heb hem direct mee naar binnen genomen en een uur met hem op schoot gezeten om hem warm te houden. Nu zit hij buiten, maar hij wil niet eten. Hij zit heel apathisch onder zijn hok. Hij heeft wel iets gedronken. Mijn andere konijn was ook heel nat aan de onderkant, dus waarschijnlijk heeft zij ook in de vijver gezeten. Ze eet ook heel weinig. Ik heb echt de lekkerste dingen voor hun neusjes gelegd, maar ze pakken het niet. Wat denken jullie ervan? Moet ik langs de dierenarts gaan?

Groetjes Nina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik heb hem net nog één dingetje geprobeerd te voeren, een takje met blaadjes dat hij normaal erg lekker vindt. En warempel, hij at het meteen op! Ik heb hem ook even uit de ren gehaald en in de tuin gezet, hij liep gewoon terug naar de ren. Ik houd hem vanavond heel goed in de gaten, maar ik denk dat het wel goed komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeiemorgen,

Het gaat goed met ze gelukkig! Ze eten weer goed en rennen door de tuin. Ik ga zelf vandaag ook in de tuin studeren, dan kan ik de konijntjes en de katten mooi in de gaten houden.

Vanochtend trof ik wel weer een kat aan in de tuin. Ik heb hem natgespoten met de sproeier. Even voor de duidelijkheid, ik ben geen kattenhater hoor! Maar het schijnt te helpen, omdat ze echt niet van water houden. Hebben jullie nog tips om katten uit de tuin te houden? Wij hebben ook een hond en volgens mij bleven ze daarom lange tijd weg. Geen idee waarom ze nu ineens toch komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeiemorgen,

Vanochtend trof ik wel weer een kat aan in de tuin. Ik heb hem natgespoten met de sproeier. Even voor de duidelijkheid, ik ben geen kattenhater hoor! Maar het schijnt te helpen, omdat ze echt niet van water houden. Hebben jullie nog tips om katten uit de tuin te houden?

Mocht je die vinden wil ik het graag weten, word gek van de katten in de tuin.

Kattenschrik hoef jeniet te proberen. werkt maar kortdurend en stinkt een uur in de wind.

Wat een goed bericht dat het weer goed gaat met je konijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben een overdekte ren, alleen ze vinden het zo leuk om buiten te lopen... Ze lopen dagelijks de hele dag buiten en zitten 's ochtends al voor het deurtje te wachten totdat ik hem open doe. Het zal echt lastig zijn om ze nu ineens binnen te houden. Ik heb de kat vandaag twee keer gezien en hem beide keren weggejaagd. Ik hoop dat de lol eraf gaat voor hem als hij steeds weggejaagd wordt...

Op internet zag ik nog dat 'prikka strip' kan helpen, maar dat is wel een duur grapje.. Kent iemand dat?

De hond is trouwens niet dood inderdaad, haha! Hij is wel oud en lui, misschien is dat het probleem :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overdekte ren of er altijd bijblijven... (en een hek om je vijver zetten zodat ze daar niet per ongeluk in vluchten)

Of weer een hond nemen, maar die moet dan wel geen konijnen lusten...

Ik zou geen hek om de vijver zetten. Als het goed is kunnen konijnen zwemmen. Katten niet over het algemeen, dus die zullen de konijnen niet achterna het water inspringen. Ze zullen daarom ook wel in de vijver terecht zijn gekomen.

Beter even in het water (en daarna lekker op schoot warm en droog worden), dan (dood)gebeten door een kat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou geen hek om de vijver zetten. Als het goed is kunnen konijnen zwemmen. Katten niet over het algemeen, dus die zullen de konijnen niet achterna het water inspringen. Ze zullen daarom ook wel in de vijver terecht zijn gekomen.

Beter even in het water (en daarna lekker op schoot warm en droog worden), dan (dood)gebeten door een kat.

Ik dacht inderdaad precies hetzelfde.. Vooral omdat Luna (het vrouwtje) ook helemaal nat was. Instinctief wisten ze waarschijnlijk dat ze veilig zouden zijn in het water..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm had ook een reaktie getikt hier maar zie net dat hij niet is geplaatst.

Ik heb zelf een kattenverjager in de tuin en werkt perfect.

Dat werkt op zo'n hoge pieptoon en dat vinden de katten niet leuk.

Konijnen horen deze toon niet.

Op de volgende link kan je zien welke ik heb.

http://www.ongediertewinkel.nl/index.php?cat_id=1025&prod_id=118&page=1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snel naar de DA! Zorg ervoor dat ze darmstimulerende middelen mee krijgen en als ze niet willen eten ga ze dan dwangvoeren met critical care of biks dat is opgelost in water. Ze kunnen dood gaan van de stress dus het is echt noodzaak om snel naar de DA te gaan!

Ik vind het op zich goed als mensen waarschuwen voor het gevaar van niet eten en de noodzaak om een DA te bezoeken als er iets echt mis is met een konijn. Maar probeer het niet te overdrijven alsjeblieft! Het is vrij normaal dat een konijn flink geschrokken is na een dergelijk avontuur en dan zullen ze even tijd nodig hebben om bij te komen. Ga je ze dan meteen naar de DA slepen maak je de situatie eigenlijk alleen maar erger want vergeet niet dat een dierenartsbezoek voor de meeste konijnen zeer stressvol is.

Ik zou geen hek om de vijver zetten. Als het goed is kunnen konijnen zwemmen. Katten niet over het algemeen, dus die zullen de konijnen niet achterna het water inspringen. Ze zullen daarom ook wel in de vijver terecht zijn gekomen

Katten kunnen wel degelijk zwemmen, ze hebben er gewoon een hekel aan. Net als de meeste konijnen trouwens. En ik denk niet dat de konijnen bewust in de vijver gesprongen zijn om aan een kat te ontkomen, ik sluit het niet uit maar het lijkt mij logischer dat ze in paniek niet goed hebben uitgekeken waar ze heen gingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Katten kunnen wel degelijk zwemmen, ze hebben er gewoon een hekel aan. Net als de meeste konijnen trouwens. En ik denk niet dat de konijnen bewust in de vijver gesprongen zijn om aan een kat te ontkomen, ik sluit het niet uit maar het lijkt mij logischer dat ze in paniek niet goed hebben uitgekeken waar ze heen gingen.

De kat van mijn buurvrouw is verdronken omdat hij niet kan zwemmen...

Maar goed, ze doen het in ieder geval niet snel. En konijnen vluchten wel degelijk het water in als er een kat achterna zit. Dit heb ik een keer gezien en meerdere keren gehoord. Mijn tante had vroeger veel konijnen, maar ook katten. Meestal ging dat goed samen, maar als het even botste en de katten achter de konijnen aangingen, dan sprongen ze altijd het water in. Dat is hun manier van vluchten in een tuin waar ze niet kunnen vluchten voor katten (onder de grond, struiken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .