Ga naar inhoud

Reesi sleept met haar achterhand


floeperdefloep

Aanbevolen berichten

Oh, wat is het lang geleden dat ik hier op het forum was (shame on me). Maar nu heb ik dringend jullie hulp nodig. Ik zag namelijk zojuist dat Reesi wat sleept met haar achterhand. En het lijkt alsof 1 zijde wat opgezet is. Ik heb al naar de dierenarts gebeld maar kan 'm niet bereiken. Pas na 16:00 uur weer. Ik heb wat zitten rondsnuffelen op internet maar daar wordt ik niet vrolijk van. Het lijkt n.l veel op e cuniculi....

Alleen draait ze absoluut niet met haar koppie. Ze eet trouwens ook gewoon prima. Hebben jullie enig idee? Ik hang trouwens zowiezo stipt om 16 uur bij de da aan de telefoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Wat vervelend zeg....bij E.C hoeven ze niet alle symptonen te hebben alleen een verlamde achterhand kan ook door de E.C komen,ik zou zeggen zo snel mogelijk aan de panacuur en de Metacam...Metacam is een pijnstiller die ook ontstekingen verminderd...Kijk op de site van de Wilhelmina parkkliniek in Utrecht daar kun je alles over deze ziekte vinden. Eten blijven ze bij E.C ook gewoon doen omdat de ziekte geen pijn geeft...pas als ze in een ver stadium zijn van E.C dan stoppen ze met eten en nemen ze de dwangvoer niet meer tot zich dan geven ze zelf aan dat ze het niet meer trekken;-(

Ik zou het ook uitdraaien en mee nemen naar je dierenarts,mocht hij niet konijnendeskundig zijn dan kan hij veel hebben aan deze info.

Sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panacur geven. Of het E.c. is of niet. Je kan het beter uit voorzorg geven dan dat je te laat bent.

En als het geen E.c. is dan kan het ook geen kwaad om hem panacur te geven.

Met panacur is het belangrijk dat je na verloop van tijd wel verbetering ziet. Of in ieder geval geen achteruit gang..

Bij E.c. word ook nog vaak duplociline gegeven en metacam is voor de pijn zoals Pebbles zegt.

Als ze gevallen is, kan ze iets gebroken hebben.

Het beste is wel zo snel mogelijk naar de dierenarts (konijnkundig!) om het te laten checken.

Ze stoppen pas met eten als ze (te) ver heen zijn..

Dus snel actie ondernemen is noodzakelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben zojuist terug van de da. Waarschijnlijk heeft ze zich pijn gedaan dus iets verrekt o.i.d. De da dacht in ieder geval niet aan ec. Ze heeft een prik gehad en ik heb pijnstilling meegekregen. Ze moet nu binnen een week duidelijk verbeteren. Ik hou haar in ieder geval scherp in de gaten. Mocht het nu toch verslechteren, dan zit ik binnen no-time weer bij de da.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak is dit toch een gevolg van E.c als je dierenarts niet konijndeskundig is zou ik voor de zekerheid toch aan de panacuur gaan...panacuur is een ontwormingsmiddel voor schapen wat dus goed werkt voor de E.C het is niet schadelijk en inderdaad zou het niet goed zijn om een week aan te kijken..dit kan dan fataal worden;-(

Oja de Metacam is wel een pijnstiller maar E.C doet geen pijn...in het geval van E.C wordt het gebruikt als ontstekingsremmer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt panacuur bij het web winkeltje van www.bunnybin.nl bestellen, maar vast ook op andere sites waar ze produken voor dieren verkopen..... Maar je kunt het ook gewoon bij een dierenarts halen al hoe wel niet iedere dierenarts dit heeft ....het is moeilijk vast te stellen of een konijn pijn heeft dus ook dat is geen teken dat het geen E.C is......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panacur kun je beperkt krijgen, met uitzondering van Dierenartspraktijken..

Al moet ik zeggen dat ze hier in Assen volgens mij ook geen panacur hebben..

Duplociline is hier nergens te krijgen behalve bij 1, maar die wou het alleen geven als je daar ook even heen ging met je konijn om te zien of je het wel echt nodig had !..

Via Bunnybin is het denk ik wel handiger..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 maanden later...

:( Helaas moet ik melden dat ik gisteren Reesi in heb moeten laten slapen. De afgelopen weken ging ze hard achteruit. Het rondhupsen ging steeds slechter. Ze kon zich niet meer goed bewegen en door het slepen van haar achterpoot dreigde het pootje stuk te gaan. Gelukkig is het ternauwernood heel gebleven. Alleen begon ze nu ook extreem af te vallen. Ze at wel en ook keutelde ze nog. Toch zag je het kaarsje bij haar doven. De afgelopen dagen heb ik haar schandelijk verwend en ook Pluis leek aan te voelen dat het misging met zijn vriendinnetje. Hij week niet meer van haar zijde. Om haar verder lijden te besparen heb ik haar gisteren laten gaan. Maar jee, wat is dat toch moeilijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit hoeft zeker geen EC te zijn.

Maar kan simpel weg een trauma verlaming zijn geweest door een verkeerde beweging.

Het probleem bij EC is ook dat spontaan zoveel konijnen die het vertonen terwijl dat zeker niet in alle gevallen zo is.

Ik heb zelf ook nog nooit EC op stal gehad in 26 jaar enkel wel een hersenafwijking in de vorm van epilepsie, en 3 dodelijke verlamingen ( konijnen zijn ingeslapen door hun sponane verlamingen) Na dat behandeling niet aansloeg. ( verlamming door foute sprong van het konijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit hoeft zeker geen EC te zijn.

Maar kan simpel weg een trauma verlaming zijn geweest door een verkeerde beweging.

Dit is exact wat de dierenarts mij vertelde. Het was volgens hem absoluut geen EC, dat zou een ander beeld gegeven hebben. Hij vertelde dat konijnen van b.v. schrik zo'n rare beweging kunnen maken dat ze zelfs hun rug compleet kunnen breken :(

Iemand vroeg hoe oud Reesi is geworden. Ze is 6 jaar geworden. Waarvan ze twee jaar hier heeft gewoond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf heb laatst een konijn gezien die plots verlamd was in de achterhand.

Aangezien hij toch nog reflexen had in de achterpoten, en geen pijnreactie gaf, stond e.c. bovenaan het lijstje van maar 2 dingen. Of e.c. of trauma. Maar bij trauma zou hij geen reflexen hebben gehad.

De ene da zegt dat het geen e.c. is omdat je anders eerst een scheve kop moet zien maar bij e.c. kan het in allerlei volgordes gaan.

Dit konijn is direct behandeld met panacur, wat in dit geval niet eens geprobeerd is door de da, en het gaat steeds beter met hem.

In geval van verlamming zou ik eerst panacur proberen, bij geen verbetering weet je eigenlijk dat het om trauma gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .