Ga naar inhoud

Franse hangoor wormen panacur of stronghold?


Engeltjes farm

Aanbevolen berichten

mijn 2 Franse dames hebben last van wormpjes,

ik ben naar de da geweest en die wou me stronghold geven,

dit heb ik afgeslagen en om panacur pasta gevraagd en ook gekregen,

dit moeten ze in hun mondje elke dag.

Nu is het probleem dat de ene dame het absoluut niet wil en

wat ik ook probeer haar kop echt wegdraait ondanks dat ik haar stevig vast heb,

tanden op elkaar en niet toegeven met als gevolg dat ik het er bijna niet inkrijg :grrrrrr:

De andere dame lukt perfect trouwens dus dat is goed.

Als het nu echt niet lukt kan ik haar dan alsnog stronghold geven?

gaan de wormpjes dan ook weg of moet ik iets anders proberen om de panacur toch in haar mond te krijgen???

Zucht, wil je ze beter maken, werkt de dame niet mee :grrrrrr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus eigenlijk moet de panacur er gewoon in simpelweg!

de da zei dat hun eigenlijk altijd stronghold gebruiken

en ook opvang frankys waar deze da nauw mee is verbonden gebruikt het altijd!

maar omdat ik hier had gelezen dat panacur beter is heb ik dat gevragen en meegekregen.

ze weegt ruim 7 kg dus is niet makkelijk,

is voornamelijk dat ze gewoon der kop wegdraaid

zodat je niet bij der mond kan komen.

Wat is de makkelijkste methode voor een groot konijn om

het er toch in te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn FH had een paar weken terug ook wormen. Ik naar de DA (niet mn eigen, die was met vakantie, heb t gelijk geweten).. Kom ik dus thuis met stronghold, ik dacht ha, lekker makkelijk. En dan kom ik er via BB achter dat dat dus helemaal niet werkt.. Mijn FH had de pinworm (die komt t meest voor dacht ik), dat zijn die kleine witte wormpjes. En daar werkt stronghold dus niet voor omdat de eitjes in verschillende stadia uitkomen gedurende 2 weken. Daarom moet je ook 14 dagen panacur geven en dan pas zijn alle wormen en eitjes weg. Dus ik weer terug naar die DA en panacur opgehaald.

Ik had de vloeibare variant van Panacur. Soms prakte ik een banaan en deed ik de Panacur erdoor, maar dan moet je echt 3-4 keer op een dag banaan (of iets anders geven) gezien de hoeveelheid Panacur die een konijn van zulk gewicht moet hebben. Anders merken ze het inderdaad op. Soms had ik hier geen tijd voor en dan gebruikte ik wel de spuit. Dat vond ie ook echt niet leuk, maar het lukte wel. Ik wikkelde hem heel strak in een handdoek en hield hem zeg maar als een baby tegen me aan, op zijn rug. Mijn vriend pakte dan zijn kop vast bij t begin van zijn oren en trok zijn hoofd wat achterover. Dan zocht ik met het spuitje in het hoekje van zijn mond dat stukje op achter de voortanden.. als het goed is kan je daar het spuitje tussendrukken, daar zit een kleine ruimte. En dan langzaam leegspuiten. Daarbij kan je best wel wat knoeien in de vacht, smeer t maar gewoon wat om haar bekje of op haar poten, dan wast ze t zelf schoon en krijgt ze het ook binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zag inderdaad kleine witte wormpjes in de keutels

en zei ook meteen bij de da dat ik geen stronghold wou

maar gewoon panacur, was ook geen probleem, ze hadden alles netjes

klaargezet met uitleg, ik moet het 30 dagen geven volgens etiket van de flesjes

en volgens de da, 0.8ml per kg dus 5.6 per dag per konijn (is best veeeeel!).

de ene dame doet het met spuitje keurig

maar de andere ga ik dan straks maar met een handdoek proberen

en met iemand erbij

word vervolgd haha.

hoop dat lukt, ze moet het toch binnen krijgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de vloeibare panacur? Vaak werkt het dan namelijk als je die over wat bikjes doet en daar nog wat peterselie bij doet.

En geen ander eten geven tot de biks op is. Geen idee of het gaat helpen, maar je kunt het altijd proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou omdat ze zo groot zijn moeten ze veel panacur dus

ik denk dat het met biks niet echt gaat lukken, 5.6 is een halve spuit wat ik moet geven!

zijn met 2en dus werkt ook niet echt dan omdat de andere het wel gewoon neemt en dus niet van de biks moet eten.

had het ook met appel geprobeerd maar ze ruikt en kijkt en weg is ze!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het is ook in pasta. Met de pasta zou je met twee doseerstreepjes klaar zijn denk ik.. Zo uit mijn hoofd.. Voor mijn konijn van 1,5 kg was het een halve. Dat is echt véél minder dan 5,6 ml.

Maar pasta is wel duurder.

30 dagen lijkt me wat veel trouwens, volgens mij is 14 genoeg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zag vandaag in de poep al geen wormpjes meer

maar mooie keutels haha.

ik haal het sowieso denk ik geen 30 dagen met de 4 flesjes die ik heb

want je smost ook wel eens wat dus ze krijgen gewoon totdat het op is,

dan heb ik sowieso langer als 14 dagen dus moet het zeker goed zijn!

vandaag is het beter gelukt,

heb de dame op een handdoek gezet en handdoek om haar heen,

ze is erg boos op het spuitje en bijt in de handdoek van klerigheid

en op dat moment kan ik de spuit in haar mond steken (als ze de handdoek vast heeft)

dus dan krijgt ze het wel binnen!

zal blij zijn als we 2 weken verder zijn haha,

elke dag weer spannend of het er ingaat en de moeite die het kost

maar het moet gewoon!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zag vandaag in de poep al geen wormpjes meer

maar mooie keutels haha.

Niet om de pret te bederven, maar.... De wormen zie je maar een klein poosje nadat je konijn de keutels heeft uitgepoept. Nadat ze een paar minuten zijn blootgesteld aan de omgeving gaan ze dood en verschrompelen ze, waarna je ze niet meer ziet. Ik weet niet of je dit al wist.. maar als je gewoon keutels bekijkt die al een tijdje liggen kan je dus niet concluderen dat de wormpjes wegzijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .