Ga naar inhoud

Te veel of te weinig


baxie

Aanbevolen berichten

Ik zit met een klein vraagje wat ik niet terug kan vinden.

Wij hebben een Vlaamse Reus van nu 4 maanden oud.

Nu vroeg ik me af of hij wel genoeg eten krijgt. We geven hem dit iedere dag.

's Morgens krijgt hij een snee brood, dan krijgt hij het einde van de middag en wortel en 's avonds krijgt hij een laag bix. Zijn hok staat op het gras en die eet hij helemaal kaal, tevens ligt er hooi en stro in zijn hok.

Alleen wekt hij bij mij de indruk dat hij eigenlijk alleen maar eet. Als je hem voert is alles binnen no-time op.

Geven wij hem genoeg of te weinig?

Hopelijk kan iemand mij vertellen wat zij hun Vlaamse Reus te eten geven.

Groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laag biks??

Je moet met biks geven uit gaan van zijn volwassen gewicht. Want je konijn zit nog volop in de groei en anders krijgt hij niet genoeg voedingsstoffen binnen.

Op de site staat dat dat ze 7 kilo of meer kunnen gaan wegen.

En dan moet je gaan kijken hoeveel gram je per kilo gewicht gaat geven want dit heeft ook te maken met hoeveel groente je geeft

Bij veel groente

- Gewone biks; 7 kilo volwassen gewicht x 25 gram biks= 175 gram biks per dag

- SS ; 7 kilo volwassen gewicht x 15 gram SS biks= 105 gram SS biks per dag

Als je weinig groente geeft

- Mag je meen ik 50 gram biks per kilo volwassen gewicht geven

- En bij SS zal dat neer komen op een 25/ 30 gram per kilo volwassen gewicht

Wat je misschien even moet gaan doen is;

- Hoeveel weegt hij nu?

- En is het een ram of voedster?

- Hoeveel gram groente geef je per dag?

- Hoeveel gram biks geef je per dag?

- Wat voor biks geef je/ eventueel het merk? Zijn het alleen die bruine staafjes of is het gemengd voer?

- Eet hij/ zij goed hooi

En dan kan denk ik BRC of Evee of iemand anders antwoord geven of je echt wel genoeg voert??

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die snee brood is niet goed voor konijnen, zijn er veel die het geven maar het is absoluut niet aan te raden.

De groente mag je langzaam uitbreiden andijvie witlof sla komkommer tomaat radijsjes (kijk even op de lijst hier wat allemaal mag)

maar geef 1 groente per keer en een heel klein stukje om te kijken of ze er tegen kan...

En idd verder is alles wat anke zegt van toepassing dat zijn nogal belangrijke dingen om te weten...

Ik geef per vlaam ruim een kilo groente per dag nu van hope farms super trio 175 gram biks.

GEEN brood en heel af en toe een stukje fruit... aardbei meloen (verder kijk daarvoor ook op de lijst niet zomaar iets geven)

Link naar reactie
Delen op andere sites

eventjes afgezien van alles hierboven en je vraag. Maar een konijn valt zoiezo altijd (mits ze niet ziek zijn) aan op eten, ze zijn heel erg goed in uitgehongerd doen terwijl ze gewoon genoeg krijgen. Behalve als ze veeel te veel krijgen dan zullen ze natuurlijk niet aanvallen op eten.

Voor als je het nog niet wist SS betekend Sience Selective en dat is een heel goed merk voer, het bevat alleen de biks want gemengd is niet goed voor konijnen (SS is wel duur).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mooi alternatief voor SS is zoals Tatjana hierboven al noemde Hope farms super trio. De samenstelling is vrijwel gelijk aan SS.

En ook niet te duur. 15 kilo Hope Farms super trio krijg je voor ongeveer 14 euro in de dierenwinkel (ook te koop bij de intratuin)

Via deze website ook eventueel te bestellen als je het niet bij jouw in de buurt kan krijgen en wel geinteresseerd bent in het voer

3 kg zakken; E 4,99 (excl verzendkosten); http://www.huisdierplein.nl/knaagdier/droogvoer-en-zaden/hope-farms-rabbit-supertrio-3-kg/G43_H91_C854_P702172/

15 kilo zakken; E 11,50 (excl verzendkosten) http://www.dewelpenhoeve.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=3_202_407&products_id=3148

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf op dit mometn niet te zeggen hoeveel hij nu weegt. Hij groeit wel aardig door.

Het is een Ram.

Ik geef hem iedere dag 1 wortel (bospeen) en af en toe witlof of andijvie, maar dat niet iedere dag.

De Biks die ik geef komt bij Ranzijn vandaan en het zijn alleen die staafjes. Iedere avond geef ik hem een flinke prtie, het gewischt durf ik niet te zeggen, maar dat is zeker 3 tot 4 handjes.

Het hooi is nooit helemaal op, maar er wordt wel van gegeten.

Moet ik stoppen met brood geven dan? Ik weet dat het niet het belangrijkste is, maar als het een halve snee tot een snee is kan het toch geen kwaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood is echt niet goed voor ze dus daar moet je echt mee stoppen. Er zitten allemaal slechte dingen in (weet even niet precies welke meer :$). Ik zou zoiezo meer groenten gaan geven en je konijn gaan wegen. Je kunt dit het beste doen met een gewone weegschaal, je gaat daar eerst zelf op staan en dan met je konijn. Je trekt jou gewicht van het gewicht met het konijn af en voila! Je hebt het konijnen gewicht. Dan reken je uit hoeveel gram voer hij mag en dat geef je dan iedere dag. Dat je alleen de biks geeft is echt goed hoor! Hier mee voorkom je zoveel problemen! Ik zou ook even Tatjana en Evee even een pb sturen, die hebben allebij vlamen in de groei en die kunnen je zeker weten wel helpen met de voeding ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je doen.. en even dan deze vragen verder beantwoorde.. waarschijnlijk antwoorden zij vanzelf wel in dit topic:)

En weeg even de biks af op een keukenweegschaal..

- Hoeveel weegt hij nu?

- En is het een ram of voedster? Ram

- Hoeveel gram groente geef je per dag?

- Hoeveel gram biks geef je per dag?

- Wat voor biks geef je/ eventueel het merk? Zijn het alleen die bruine staafjes of is het gemengd voer? Biks van Ranzijn

- Eet hij/ zij goed hooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bruin brood is helemaal niet zo slecht. Brood is een dikmaker, dat wel, maar een groot konijn kan beste een halve boterham per dag hebben hor. Hier krijgen ze ook regelmatig brood. Volgens mij geeft BRC de Fransen elke dag een halve boterham.

@anke1985: Die berekening klopt op zich wel maar ik denk dat een Vlaam meer nodig heeft. Een Frans heeft namelijk 180 gram biks of 120 gram ss nodig. Een Vlaam is groter dus die zal wat meer nodig hebben. Ik denk zowieso niet dat je uit moet gaan van 7 kg voor ene volwassen Vlaam, want de meeste zijn wel zwaarder geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jah da geloof ik wel, ik vond op de site dat ze wel 7 kilo of meer kunnen worden.. maar gaf ook aan dat misschien Evee of BRC ofzo kon reageren of iemand anders met vlaamse reuzen..

Het is even belangrijk dat we het gewicht van de vlaam weten en of ie zwaar zat is en dat dan iemand kan reageren met hoeveel ze hem moet gaan geven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik mijn jonge konijnen altijd onbeperkt bix gevoerd t/m ongeveer 8 maanden. En daarnaast veel groenvoer (wel opgebouwd). Geef hier in de groei SS en de Kasper faunafood bix (dus ook alleen die staafjes geen gemengd voer) door elkaar gemengd.

De vlaam die ik morgen krijg is 8 maanden maar de laatste tijd wel wat tekort gekomen. Omdat hij toch nog 3 weken apart gaat ga ik hem ook onbeperkt bix voeren voor nog 2 weken en dan wennen aan wat minder. Hier geef ik mijn vlaam 1/2 witlof 3 bladeren andijvie (grote bladeren en anders meer kleintjes) 1 wortel (niet te grote) 1/5 appel en eventueel nog wat sla/broccelie/bloemkool bladeren/komkommer/paperika net wat ik allemaal heb.

Mijn groep konijnen krijgen 's ochtends een grote bak groenvoer en 's middags met zijn 4en (3 dwerg 1 vlaam) 150 á 200 gram bix in de zomer en in de winter is het naar gelang hoe koud het is meer bix omdat ze eigenlijk altijd buiten lopen en meer verbranden dan.

In de winter vaak ook 2 gedroogde boterhammen per dag. Ben nu ook van plan de nieuwkomer elke dag 1/2 boterham te geven omdat hij echt niet dik is en hier ook wel buiten komt te leven.

aangepast door Jikke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bruin brood is helemaal niet zo slecht. Brood is een dikmaker, dat wel, maar een groot konijn kan beste een halve boterham per dag hebben hor. Hier krijgen ze ook regelmatig brood. Volgens mij geeft BRC de Fransen elke dag een halve boterham.

.

waar baseer je dat op dan? granen behoren niet tot het voedsel van een konijn en bevatten teveel eiwitten die niet goed te verteren zijn. daarnaast bevat het veel zout en jodium, wat helemaal niet gezond is voor je konijn. kijk maar eens in de verschillende topics over brood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .