Ga naar inhoud

Waarom castratie met 6 mnd?


Mariskah

Aanbevolen berichten

Ik zat op te zoeken hoe lang ik nu precies moest wachten om na de castratie een voedster erbij te zetten (3 weken heb ik gevonden ;-) ), en zie staan dat je vanaf ong. 4 maanden kunt castreren, maar dat het beter is te wachten tot de 6 maanden.

Ik vroeg me af wat hier de reden van is?

Maarja, kan er toch niks meer aan veranderen, want Frits, mijn hangoortje is vandaag gecastreerd. Hij is nu ong. 13 weken oud. Wel erg vroeg als ik dat dan hier lees, maar volgens de dierenarts kon het vanaf de 3 maanden. Ik wilde het graag zo snel mogelijk, omdat ik hem nu een week op schone ondergrond moet houden en hij dus niet in de buitenren kan. Als ik wacht tot hij 6 maanden oud is, kom je in de winter uit, en dat leek me niet handig als hij dan een week naar binnen moet en daarna weer naar buiten.

Ik had hem vandaag mee om te laten enten, dus toen heeft de dierenarts gelijk gekeken; testikels waren nog wat klein, maar het kon al wel.

Alles is wel prima verlopen. De (gas)narcose heeft alles bij elkaar nog geen 5 min. geduurd en binnen de 5 minuten was hij ook al weer wakker. Nog geen 5 minuten later zat hij al weer van de bleekselderij te eten en ook de brokken en het hooi gaan er als koek in. Ik lees hier over pijnstillers, maar dat lijkt hij absoluut niet nodig te hebben, ik merk er zo al niks meer aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar lees je dat? Hier op het forum wordt vaak gezegt dat castratie kan zodra de ballen ingedaald zijn. Met drie maanden dus vaak al, met vier maanden sowieso maar veel dierenartsen wachten liever tot zes maanden. Overigens kan er na twee weken al gewoon een voedster bij.

Bij voedsters is het een heel ander verhaal, castratie is voor hen veel zwaarder en daarom worden jonge (jonger dan 6 maand) eigenlijk nooit gecastreerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .