Ga naar inhoud

Keutelketting: wat moet ik doen?


Aicha

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn konijnen zijn flink in de rui. Ik borstel ze normaal ongeveer één keer per week. Nu zag ik dat een van mijn konijnen een keutelkettinkje had. Het zijn maar twee keutels die aan elkaar vast zaten. Eerst dacht ik dat dit draadjes waren van de handdoek waar hij graag mee speelt, maar op internet zag ik dat dit soort keuteltjes door haarverlies komen.

Een paar weken geleden zag ik zo'n keutel voor de eerste keer, maar heb er verder niet zo veel mee gedaan, omdat het er maar één was. Afgelopen vrijdag zag ik er weer een. Ik heb zaterdag de bak verschoont en alle keutels gecheckt. Ze waren allemaal goed (de konijnen hebben ieder hun eigen bak, dus weet welke keutel van welk konijn af komt).

Ik heb ze zondag geborsteld op het balkon en ze daar rondlaten lopen. Toen vond ik er dus weer een op het balkon. Ik heb maandag toen ik thuiskwam de bak gecontroleerd en er weer een aantal gevonden. Ik heb de dierenarts gebeld. Mijn eigen dierenarts is met vakantie, dus heb de vervangende arts gebeld.

Deze wilde weten wat voor eten ik ze gaf en of ik hooi gaf (NATUURLIJK GEEF IK HOOI!!!!), maar goed, ze wilde ook weten wat voor groenvoer ik gaf. Heb gezegd dat ze iedere dag een stukje paprika, tomaat, aardbei, witlof, komkommer en wortel krijgen. Ze zei vervolgens dat ik moest oppassen omdat ze niet alles mogen hebben. Nu weet ik eigenlijk zeker dat ze bovenstaande groente mogen hebben, want heb op internet op meerdere sites gekeken.

Deze arts zei ook dat het door de groente kan komen. Ik vind dit een vreemd verhaal aangezien ik heb gelezen op internet dat dit komt door haarverlies. Ik borstel hem nu iedere dag, zodat hij minder haar binnen krijgt.

Ik had niet echt het idee dat ze wist waar ze het over had.

Ik hoefde niet te komen, maar moest hem in de gaten houden. (eetlust, gedrag)

Hij eet goed, is actief en vrolijk. (drinkt alleen niet zo goed, maar dat is sinds de verhuizing zo).

Het is een heel verhaal geworden, maar zou graag advies willen. Moet ik afwachten en kijken of het weg gaat, of wachten totdat hij minder eet (en het dus al te laat is).

Of moet ik een andere dierenarts bellen, of bijvoorbeeld al wat ananassap geven?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Groetjes Aicha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kettingkeutels komen voor zover ik weet van de haren die ze naar binnen krijgen als ze zichzelf wassen.

Als ze in de rui zijn dan zijn dit natuurlijk meer haren als normaal.

Het is belangrijk dat ze goed hooi eten want dat zorgt voor een goede darm beweging. Groen is ook goed, dat help wel om alles gemakkelijk door de darm te laten gaan.

Op zich is het niet heel erg als je af en toe een kettingkeutels vind, dan komt het haar er tenminste gewoon uit op de normale weg.

Je kan ze eventueel ook nog elke dag een mespuntje prozyme geven (hoop dat ik het goed schrijf)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet precies wat je met keutelketting bedoeld, maar bedoel je misschien blindedarmkeutels? Zoek maar eens op Google, dan zie je wat ik bedoel.

Deze keutels worden veroorzaakt, doordat het konijn teveel brokjes krijgt. Normaalgesproken eet het konijn deze blindedarmkeutels op. Er zitten veel vitamines in, en hoe vies het misschien ook klinkt, de keutels zijn erg goed voor een konijn. Als een konijn teveel brokjes krijgt, eet het zijn blindedarmkeutels niet meer op. De oplossing is dus, om minder brokjes te geven. Hooi kun je onbeperkt blijven geven en ook groenten (mits je de hoeveelheid zorgvuldig opbouwd, dus steeds een beetje meer) kun je gewoon blijven geven. Maar geef eens minder droogvoer, dan zul je zien dat je die keutels niet meer zult vinden! 1 tot 2 handjes droogvoer is al genoeg voor je konijn, zeker als je ook nog eens lekker veel hooi geeft! Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bix meet je niet met handjes....

Maar in dit geval worden de haren afgevoerd door het lichaam.

Zaak hier bij is geen verstopping te krijgen.

Dus voer voldoende groen in de vorm van witlof, ruccola, andijvi, perteselie ect...En minder het bix...

Zorg dat ze voldoende drinken en zelf pluk je dagelijks met je vinger het konijn de dode haren er uit.

Je kunt ze verse annanas sap door hun drink water doen, let op niet uit een pak.

Zelf persen van een niet te rijpe annanas, ivm met de enzijmen die de haren beter afvoeren.

De annanas kun je invriezen in ijsblok bakjes en zo hun dagelijks een hoeveelheid geven.

suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ananas zelf, verse, is net zo goed werkend. Prozyme, zoals hierboven aangegeven blijkt ook te werken.

Kettingkeutels zijn keuteltjes verbonden door de haren.. het lijkt een beetje op een vertekende parelketting. Ruikt iets minder florizant.

Het zijn dus niet de bekende blindedarm keuteltjes Faith.

Hou het eet gedrag goed in de gaten en dat ze blijven keutelen. Je kunt ook het buikje in de gaten houden op verstoppingen. Af en toe een beetje masseren kan nooit kwaad.

Zodra er gedrag verandert zou ik naar een DA gaan. Niet de DA die je hierboven beschrijft.. die heeft geen kaas gegeten van konijnen.. blijkt..

Heel veel succes...

Ik kom ze overigens ook met regelmaat tegen.. zeker nu er 2 flink in de rui zijn..

zucht.. de haren.. de stof.. poetsen :no:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de reacties!

Het zijn inderdaad geen blindedarmkeutels. Het is ook niet echt een ketting, want het zijn maar twee keutels met een draadje er tussen. Maar het is wel degelijk een keutelketting van haar.

Hij krijgt al redelijk wat groenvoer (en weinig biks) en zoveel hooi als hij wilt.

Zou ik nog meer moeten geven, want die muts van een dierenarts zei dat ik niet te veel moest geven omdat het ook kon komen van groenvoer :s ??

@ Sherrifke: Ik weet niet hoe ik het buikje moet controleren. Waar moet ik dan op letten?

En hoeveel ananassap moet ik gebruiken, want heb begrepen dat dat een heel laxerende werking heeft en dat vind ik een beetje een akelig idee ivm diarree.

Alvast bedankt weer!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja ik wist dat ik deze topic niet moest lezen terwijl ik een boterham aan het eten was:p haha hmja mijn nijnen zijn ook flink in de rui. Vooral Boefje voor het eerst in dr prille leventje. ( Ze heeft wel eens wat haartjes verloren..minimaal) Tis alsof ze haar 'baby haar' aan het kwijt raken is..(terwijl ze toch al wel bijna 1,5 jaartje is). haha ze is ook ineens heel wat dunner! En ik dacht nog wel dat ze een dikkerdje aan het worden was met dr wammetje... en Bailey die eerst gewicht verloren was begint al aardig een bolletje te worden weer.. tis nu omgedraaid. Maar nog wel gewoon normaal hoor..niet te dik en niet te dun.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. Dus hoef maar weinig ananassap te geven. Ik zal straks eens kijken of er ananassen zijn in de supermarkt.

Die foto´s had ik al gezien! Toen ik gisteren op internet aan het zoeken was, wat het nu eigenlijk was, toen kwam ik bij deze foto's terecht. Das ook toevallig!:)

Enne ik zal vergeten wat die muts heeft gezegd :) Dank je wel!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .