Ga naar inhoud

Voedingsprobleem


stampertje2009

Aanbevolen berichten

Ik heb een konijntje van ongeveer 9 weken oud. Sinds we haar hebben heeft ze steeds grote keutels die zijn ongeveer 2,5 cm lang. We gaven haar hooi en Selectiv korrels maar nog niet teveel. We zijn uit eindelijk naar de dierenarts gegaan omdat het probleem erger werd. We mogen alleen hooi geven en ze heeft medicijn cisaral drops.Omdat de arts een soort blokkade voelde in de maag daardoor raken de darmen van streek. Ze heeft geen kleine keutels of diarrree alleen grote keutels. Over 1 week ga ik zowieso weer terug naar de arts als het probleem nog niet is opgelost. Mijn vraag is aan jullie kent iemand dit probleem. En wat is er aan te doen. Hoe het is ontstaan weten we niet.

Alle hulp is van harte welkom!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat cisaral voor maaglediging is weet ik ook wel... En is masseren misschien een optie? Er staat wel dat het voor gasbuiken is, maar het kan ook voor een verstopping dacht ik hoor.

BB:

Verstopping

Hoe herken je het?

Het konijn gedraagt zich normaal, maar eet minder en de keutels veranderen, dit kan op verschillende manieren:

- keutels worden steeds kleiner

- kettingkeutels

- keutels krijgen een andere vorm en zij net groter Uiteindelijk stopt je konijn met eten en keutelen als de darmwerking zodanig vertraagd is dat het voedsel in de darmen gaat gisten en gas veroorzaakt.

konijntjes.jpgWat moet je doen?

Zorg dat je konijn veel drinkt! Geef water op de manier van het dwangvoeren. Geef je konijn geen droogvoer en zoveel mogelijk verse donkergroene bladgroentes en maak deze vochtig. Een konijn met verstopping heeft veel vezels nodig, die stimuleren de darmen. De dierenarts kan een laxeermiddel geven dat je een paar maal per dag moet geven. Ook het sap van een verse annanas helpt bij een beginnende verstopping, gebruik geen annanassap uit blik!

Om het even duidelijk op een rijtje te zetten:

Beginnende verstopping: annanassap en vezels (hooi en natte groentes)

Verstopping (niet meer eten voorafgegaan door kleine keutels): Direct naar de dierenarts! De dierenarts kan een laxeermiddel geven, pijnstillers en vocht. Thuis nog elk uur blijven dwangvoeren.

Als je konijn te lang niet eet, begin dan met dwangvoeren.

Het is dus altijd verstandig om voor de zekerheid toch contact op te nemen met de dierenarts. Als het een lichte aanval is kun je het misschien wel redden met je EHBO-kitje, maar als het langer duurt moet je toch echt de hulp van een dierenarts hebben. Daarnaast is het ook altijd mogelijk dat je dingen toch verkeerd interpreteerd, en het misschien wel helemaal geen gas of verstopping is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht ergens te hebben gelezen dat de term 'haarbal' een mythe was. In ieder geval, als je alleen maar droog voer geeft is dat niet handig.. als je een verstopping hebt moet het toch een beetje 'glijden' (hehe lekker smakelijk :P)? Mij is ook altijd bekend dat je metacam/caprofen en cisaral geeft.. evt. extra vocht en groenten, en veel laten rondlopen.. en als mijn Belgische DA het geeft/zegt/doet :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .