Ga naar inhoud

Joep en Teun gaan slechter eten


Chantall..

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Het eetgedrag van Joep en Teun gaat achteruit. Het is voor mij vreemd.

Eerst aten ze alles! Hooi, biks, groente en af en toe een wortelsnoepje. Biks aten ze ook in één keer het bakje leeg. Als ik het nu neerzet snuffelen ze er wel aan nemen een hapje en gaan ze weer verder met wat ze aan het doen waren. Na uren staat de biks er nog. Hooi eten ze ook niet veel meer. Groente eten ze wel, maar dat ben ik nog aan het opbouwen dus kan ik niet heel veel groente geven. en de snoepjes eten ze ook maar ik ben geen voorstander om heel veel snoepjes te voeren. Het lijkt wel of ze niet meer zo in het eten geintresseert zijn. Ik heb het in ht hok geprobeert, in de ren zijn ze veel te druk om rustig te eten, die is nieuw en ze kunnen er alleen nog in als ik ze overzet dan gaan ze gelijk rennen, springen graven etc. Geen tijd om te eten dus. Drinken doen ze wel goed. Ik zou het niet erg vinden als de konijntjes wat aankomen, Ze zijn ongv. 20 weken en weken 1,2 kilo.

Hebben jullie tips voor mij?

Groetjes

Chantal

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ergens gelezen dat ze ong. 50 gr biks horen te krijgen voor 1 kilo lichaamsgewicht

dus krijgen ze 120 gram voor z'n tweeen, Dat aten ze eerst helemaal op nu moet het echt een dag staan voor dat het op is..

ik vind het een beetje vreemd.. of is het iets om geen zorgen over te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet uitgaan van het gewicht als ze volwassen zijn.

En dan is het bij gewone biks 25 gram biks per kilo konijn.

En mocht je SS geven dan is het 15 gram per kilo konijn.

Dus gaan ze beide 2 kilo wegen= 4 kilo samen

Gewone biks 4x 25 gram= 100 gram biks

SS 4x 15 gram= 60 gram biks..

etc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 gram biks per kg is te veel, dus je hebt best kans dat ze echt voldoende eten, maar dus niet het bakje leegkrijgen.

Je meot inderdaad wel uitgaan van het volwassen gewicht, maar dan geef je waarschijnlijk nog wel iets te veel. Kijk anders aan het eind van de dag even hoeveel ze precies laten liggen. Als ze van de 120 gram 80 gram hebben opgegeten, is dat eigenlijk wel prima. Eten ze naar jouw idee echt te weinig dan zou ik ze even laten nakijken op haken bij de DA. Vaak zie je dan dat het konijn een bepaald soort voer laat liggen, maar ander voer wel eet. Dus biks dan vaak niet, maar wel groenvoer. Het zou wel toevallig zijn als ze dat allebei hebben, maar je kunt het beter even laten nakijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

snoepjes weglaten... bakje pas vervangen of aanvullen met brokjes als het toegestane gewicht voor die dag echt op is... dus niet allerlei extra's gaan aanbieden... hooi is het allerbelangrijkste voor een nijn.. je zou ook een da kunnen vragen naar de tanden te kijken.. verder zou het te maken kunnen hebben met het verharen? zijn ze helemaal uitgehaard en hebben ze normale keutels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .