Ga naar inhoud

Houdbaarheid biks en hooi?


Bianca

Aanbevolen berichten

Weet iemand hoe lang biks en hooi houdbaar zijn? Mijn laatste konijn is in december overleden (maar niet aan iets besmettelijks) en toen heb ik het eten in een keukenkastje gedaan wat bijna nooit open gaat. Het stond er droog en op kamertemperatuur. En nu komt er volgende week of de week erna een nieuw konijntje (dat later ook nog een vriendje krijgt hoor!), dus ik heb de kast weer eens open gedaan en gekeken wat ik nog heb.

Ik heb een half pak (goed afgesloten) SS maar daar staat een houdbaarheidsdatum op tot ver in 2011. Dus dat is geen probleem neem ik aan. Ook nog een pak Hope Farms waar bijna niks uit is maar daar staat geen houdbaarheidsdatum op. Is wel pas in November of December gekocht. Is dat nog goed?

En er ligt een halve baal hooi. Ik had gedacht dat ik die weg zou moeten doen, maar het hooi ziet er nog mooi groen uit. Ik wilde toch voor de zekerheid nieuw hooi kopen, maar wat er in de winkel lag was veel bruiner van kleur dan het halve pak wat ik nog heb! Betekent dat dat het nog okay is om het te geven?

Of kunnen er schimmels of andere rare dingen inzitten? Ik heb ooit een meelmottenplaag in huis gehad door een oud pak hooi, daarom vraag ik het maar even. Het is gewoon voorverpakt DW hooi.

Ik vind het niet erg om naar een andere winkel te gaan om nieuwe hooi te kopen als ze daar wel lekker vers hooi hebben met veel groen erin. Maar als het niet nodig is dan liever niet want om het geld gaat het niet, maar ik hou niet zo van verspilling. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de SS écht heel goed afgesloten is denk ik dat het nog wel goed is.. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Wat het hooi betreft.. Persoonlijk zou ik het niet doen maar het ligt er ook een beetje aan waar het hooi gelegen heeft? Als het een tijd in een vochtige schuur heeft gelegen zou ik het echt niet doen. En ligt er ook aan of het op de grond heeft gelegen of ergens bovenop..

Beetje vage reactie van mij ;) er zal vast wel iemand met een concreter antwoord komen..

Enne leuk dat er een nieuw konijntje komt:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het best durven hoor. Hier heb ik ook weleens voer waar ik gewoon lang mee doe. Zolang het binnen de houdbaarheidsdatum blijft kan het geen kwaad. Hooi kan ook geen kwaad zolang het nog fris ruikt. Bij de boer ligt het toch ook een hele winter? De verpakking er omheen doet het hem dan echt niet. Maar het moet natuurlijk niet muf en stoffig ruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De SS lijkt me zeker nog wel goed en het hooi is heel simpel, als het niet meer goed is eet je konijn het ook niet meer. Ik koop altijd een grote baal van de boer en dit hooi zijn ze normaal gesproken dol op, maar de laatste weken werd het slechter gegeten. Nu heb ik enkele weken geleden dus een nieuwe baal gehaald, het hooi was ook bijna op en met het oog op de vakantie van mijn ouders en de logeetjes heb ik al vast nieuw hooi gehaald. En ja hoor, het gaat er weer in als koek. Wat er nog over was van de vorige baal, twee plakken denk ik misschien nog, heb ik weggegooit. Betaal 3 euro voor zo'n baal dus dan kan dat ook wel haha. Maar de vorige baal heb ik eind vorig jaar gekocht. Het kan alleen wel zijn dat er wat vocht bij is gekomen, hij was niet schimmelig ofzo, maar ze aten het gewoon slechter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah okay, nou het ziet er nog prima uit maar ik zal er ook eens aan ruiken. Kan voor de zekerheid vast een klein zakje ander hooi halen als ze dit niet wil eten. Ik lees hier trouwens ook dat bepaalde soorten hooi beter zijn dan 'gewoon hooi', of maakt dat niet uit? Als ik toch een klein zakje haal dan kan ik een keer wat bijzonderder hooi meenemen. Is weidehooi bijvoorbeeld een goed idee, want dat komt in kleine zakjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit wel verschil in de kwaliteit op zich, maar ik weet eigenlijk alleen van timothy hooi dat dat echt "beter" is dan gewoon hooi. Maar op zic hmaakt het volgens mij niet heel veel uit. Timothy wordt hier, ondanks dat ik het er niet echt goed uit vind zien, wel erg goed gegeten. Zou gewoon kijken wat ze lekker vindt! (Ja, dat weet je nu nog niet dus heb je niks aan natuurlijk haha.. :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

die houdbaarheidsdatum geldt alleen voor een verpakking die nooit open geweest is. ookal is hij goed afgesloten geweest, als hij al een keer geopend is, zijn er wel wat vitamines verloren gegaan. Dat kan heel snel gaan. Maar goed, je geeft neem ik aan ook groenvoer, dus ik zou me echt totaal geen zorgen maken daarover en het gewoon lekker geven.

hooi kan heel lang goed blijven, mits het altijd droog geweest is. Anders kan er schimmel in gekomen zijn.

En het is misschien wel wat stoffiger geworden, maar aan de andere kant, je hebt supergoed hooi, en veel mensen geven hooi van veel mindere kwaliteit, die van zichzelf al stoffiger is, dus dan zit jij vast wel goed hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb laatst een zaak stro gevonden, dat al een tijd in de schuur lag (ergens achter gevallen) en wilde dat gebruiken bij het schoonmaken van één van de hokken.

Nou, d'r kwam een gigantische stofwolk uit. Ik heb het dus maar niet gebruikt.

SS ook... ik heb mijn biks in een grote tupperware bak, die is altijd goed af te sluiten.

Maar de bak had in de zon gestaan (op het aanrecht laten staan... ik ben namelijk een ster in het opruimen van spullen. NOT!) en toen was de biks IN de bak helemaal zacht geworden. Bah...

Kon alles weg gooien.

Overigens zijn de houdbaarheidsdata op verpakkingen alleen voor producten waarvan de verpakking nog gesloten is.

Na het openen is het volgens mij nog maar een paar dagen houdbaar. Alleen weet ik niet of dat ook voor biks geldt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens zijn de houdbaarheidsdata op verpakkingen alleen voor producten waarvan de verpakking nog gesloten is.

Na het openen is het volgens mij nog maar een paar dagen houdbaar. Alleen weet ik niet of dat ook voor biks geldt.

Dat geldt voor bederfelijke voedingswaren zoals vers vlees en zuivel en dergelijke die in de koelkast bewaard moeten worden. Daar staat ook op dat het na openen beperkt houdbaar is en soms zelf precies hoe lang (kookroom bijvoorbeeld blijft 14 dagen goed in de koelkast)

Maar dat geldt niet voor 'droge' dingen zoals pasta en meel en cornflakes en zo.

Ik deed normaliter toch ook wel een paar maanden met zo'n zak SS hoor, want mijn nijn mocht maar heel weinig per dag.

Maar wat is dan wel de houdbaarheid? Want bij pasta en dergelijke houd ik dus altijd gewoon de houdbaarheidsdatum aan. daarom dacht ik dat het met die SS en Hope Farms wel goed zat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

geldt wel voor droge dingen hoor bianca. je haalt twee dingen door elkaar.

Op versproducten staat een "houdbaar tot" of "niet gebruiken na" datum.

op houdbare producten staat een THT datum, "tenminste houdbaar tot". Maar die data gelden nog steeds alleen voor een ongeopende verpakking. Alleen kun je, zoals de naam van de datum al zegt, bij houdbare producten vaak het product nog gebruiken, en is het in ieder geval goed tot...., maar waarschijnlijk daarna ook nog. Terwijl het bij verse producten afgeraden wordt het na die datum te gebruiken. maar het gaat sowieso altijd om dichte verpakkingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op houdbare producten staat een THT datum, "tenminste houdbaar tot". Maar die data gelden nog steeds alleen voor een ongeopende verpakking. Alleen kun je, zoals de naam van de datum al zegt, bij houdbare producten vaak het product nog gebruiken, en is het in ieder geval goed tot....,

Wacht.. ik snap het niet meer (blond he ;)) Wat moet er achter "tot...." want als je daar de THT datum bedoelt dan geldt die datum toch niet alleen voor ongeopende verpakkingen? Of officieel alleen voor ongeopend, maar in praktijk ook voor geopend of zo?

Dus zijn mijn biks nou wel of niet meer goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

acter de "tot" komt de datum.

stel ik heb een pak cornflakes, dan staat daar op "THT 03-08-10" .Dan is dat pak ongeopend tenminste niet bedorven tot en met3 augustus aanstaande.

als je het opent, kan de fabrikant niet 100% garanderen dat het nog helemaal goed is, en nog alle voedingsstoffen bevat voordat het geopend werd. Dat betekent echter niet dat het niet meer eten is. het betekent alleen dat de fabrikant geen garantie geeft na die datum.

bij te gebruiken tot is het iets strenger. dan ga je er namelijk van uit dat het product ongeopend bedorven is na de genoemde datum.

dus als ik een pak melk heb waar opstaat "te gebruiken tot 03-08-10" dan is het product in principe op 4 augustus bedorven, ook al is het pak dicht gebleven. Nu is dat eigenlijk nooit zo, dat een dicht pak melk een dag na de houdbaarheidsdatum al zuur is, maar goed, die regels zijn gewoon iets strenger, ook omdat je best ziek kunt worden van bedorven voedsel.

Cornflakes zal niet snel bederven, maar eerder oud worden en niet meer knapperig zijn. vandaar het verschil.

Bij diervoeder gebeurd dat ook, dat het "oud" wordt, en dat betekent dat er voedingsstoffen verloren zijn gegaan. Meestal is er sprake van eiwitverlies als iets oud wordt. Oud brood heeft bijvoorbeeld minder gluten (tarwe-eiwit) dan vers brood, en aan frans stokbrood worden extra gluten toegevoegd om het lekker knapperig te krijgen.

Enfin, eiwitverlies bij droog diervoeder is geen ramp. Maar er gaan ook vitamines verloren. Bepaalde vitamines, zoals vit C, vervliegen vrij snel als ze in contact komen met de buitenlucht. Dat is ook geen ramp, want een konijn maakt zelf vit C aan. Maar ik weet niet uit mijn hoofd wat er nog meer allemaal vervliegt.

Geef je je konijn naast de biks ook groenvoer en hooi, dan kun je die paar eiwitjes en vitamientjes echt wel missen en zou ik die biks gewoon geven. Het is niet bedorven.

zou het het enige voer zijn dat je geeft, dan zou ik het niet geven, dan is er een kleine kans op tekorten in de voeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .