Ga naar inhoud

voedingsvraag SLA wel of niet ??


punkie

Aanbevolen berichten

hallo .......ik vraag me toch werkelijk iets af.

de een zegt geen aub echt geen sla, dat is niet goed voor ze, maar nu kijk ik hier in de lijst van de voeding, wat wel geschrikt is, en dan is sla dus wel goed? Verwarrend, wie heeft het goede antwoord ?

groetjes punkie:bunny1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, sla kan in zeer beperkte mate en eerst ontdekken of het konijn ertegen kan!

Ik geef bv regelmatig beetje ijsbergsla en veldsla en roquette.

Als ik mij niet vergis zit het probleem bij sla in de nitraten, maar er zijn mensen die er meer van weten. Ik geef nooit van die gewone groene typisch klassieke sla, omdat daar de meeste nitraten inzitten, alleszins had ik dat zo in mijn hoofd zitten en geef ik het daarom niet, tenzij het hartje dat veel lichter is in kleur, dat heb ik ook om één of andere reden in mijn hoofd zitten dat die donkerste bladeren het meeste nitraat bevatten. Maar ik word graag gecorogeert als ik de uitleg verkeerd heb.

Wil je aub gewoon in het zwart schrijven, kleurtjes kan wel om een woord te benadrukken ofzo, maar het hel bericht in het rood dat hoeft niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo .......ik vraag me toch werkelijk iets af.

de een zegt geen aub echt geen sla, dat is niet goed voor ze, maar nu kijk ik hier in de lijst van de voeding, wat wel geschrikt is, en dan is sla dus wel goed? Verwarrend, wie heeft het goede antwoord ?

groetjes punkie:bunny1:

Ach een beetje kan geen kwaad als je konijn er langzaamaan aan gewend is geraakt. Maar niet teveel. Niet een groot blad denk ik. Ik heb van een da gehoord dat het veel vocht bevat net als andijvie en daarom minder geschikt is voor konijnen. Het kan gas kan veroorzaken als konijnen er gevoelig voor zijn.Mijn konijnen lusten het niet. Wel die rode krul sla (lollo rosso). En vooral als ik het in de tuin wil laten groeien..

Wijzig: @ onze kersverse moderator :) Nitraten zitten vooral in de winter in bladgroenten. In de zomer als het groentes van de vollegrond betreft is het geen punt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

aha, dankjewel, maar waarom mag het dan niet? Dat het teveel vocht bevat is toch niet de reden, want er zijn nog groenten die veel vocht bevatten en die mogen wel. En heb nog nooit een konijn weten sterven van teveel drinken...

Dus wat is het dan echt? Ik ga eens op onderzoek uit op het internet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het teveel vocht bevat is ergens onrechtstreeks wel de reden hoor.

Teveel sla en koolsoorten zorgen er in de eerste plaats voor dat het al zo gevoelige darmsysteem van de nijntjes overstuurt geraken, alsook hun maagje. Je moet het vocht van sla enzo bekijken als fruitsap en niet als water. Dat vocht zorgt voor diarre bij nijntjes. En door teveel diaree geraken ze uitgedroogd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In sla zitten ook heel weinig voedingsstoffen (om niet te zeggen haast geen). Als een konijn dan te veel sla zou eten en niets anders, dan krijgt het gewoon ook niet genoeg voedingsstoffen binnen. Dat is ook een reden (volgens Inge Thas, mijn konijnkundige en supersympathieke DA :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jelle heeft hier dagelijks wat ijsbergsla op het menu. En hij vindt het heerlijk. Hij krijgt het wel in combinatie met andere groente ;o)

Nooit problemen mee gehad, maar zoals met elke groente langzaam opbouwen. Het voordeel van ijsbergsla boven gewone veldsla is dat ijsbergsla zeker een week goed blijft in de koelkast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij krijgt ook regelmatig sla,hij is er dol op:).Maar zoals bij alle groenten langzaam opbouwen en goed op de keutels letten.Als die normaal zijn kun je een beetje groter stukje geven.En ook altijd geven met groenten die jou konijn(en) wel kent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen ook best regelmatig sla, en heb ook nooit problemen gehad.

Ik let wat op de hoeveelheden, en ik geef het altijd in combinatie met andere groentes.

Ze krijgen ook gewoon verschillende soorten hoor, van ijsbergsla tot van dat babyleaf spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef mijn konijnen absoluut geen sla want ik heb er nare ervaringen mee.

Bij twee konijnen zijn ze plots overleden door sla.

het waren mijn konijnen maar we hebben ze naar een goede kennis gedaan

omdat we teveel konijnen hadden.

en hun hebben de konijnen sla gegeven en toen zijn ze zomaar overleden.

ik vond het zo erg!!

Dus vandaar geef ik mijn konijnen geen sla meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .