Ga naar inhoud

Iemand een idee? ( hoge prioriteit!)


MdV

Aanbevolen berichten

We hebben een konijntje van 10 maanden oud genaamd Pluisje.

Pluisje sprong op het hout en hield daarna haar linkerpootje omhoog.

We zijn naar de dierenarts geweest en hebben foto's laten maken; ze had een pees afgescheurd en moest rust houden.

2 weken na haar val ging het beter met haar linkerpootje. Maar ze sprong uit m'n vader z'n armen en kwam weer op het hout terecht, nu hield ze ook haar andere poot omhoog.

We gingen weer naar de dierenarts, deze zij nu ineens dat ze reuma had en ze kreeg pretnison en antibiotica. We hebben nu al meerdere consulten gehad, pluisje woog 1200 gram aan het begin van deze ellende en nu nog maar 1050 gram.

Ze loopt nu(1 1/2 week na de val) alweer op het peesscheuringspootje maar die andere houdt ze nog omhoog, de dierenarts heeft ons nu groen licht gegeven om haar alles te laten eten en drinken wat ze maar wil, anders valt ze nog meer af en moet ze inslapen.

mijn vraag: Hoe kan het dat pas als het konijn is gevallen, dat ze dan haar pootjes stijf houdt en dat er dan ineens reuma ontstaat? Dat moet volgens mij al eerder ontstaan zijn en voor dit gedoe had ze nog nergens last van.

HELP ONS A.U.B! het hangt af van het leven van ons konijntje!

P.S: ze heeft nu om de 3 dagen een pretnison spuit en ze slikt elke dag 2 keer endofloraxal.

alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet er absoluut niks van, heb er geen ervaring mee, heb zelfs nog nooit van een konijn met reuma gehoord.. Maar het lijkt mij eigenlijk logischer dat de problemen met haar pootjes veroorzaakt zijn door de val? Hoe is aangetoont dat ze reuma heeft dan? Zijn er de tweede keer weer foto's gemaakt?

In elk geval succes en sterkte, ik hoop dat ze maar gauw op mag knappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je dierenarts wel konijnkundig? Het klinkt alsof hij dat niet is, vind ik.. Beetje slordig dat als ze afvalt, gelijk inslapen. Ik ben geen dierenarts, maar het klinkt mij gewoon een beetje slordig ofzo, ik weet niet.. Ik kan het natuurlijk ook helemaal fout hebben! Als je dierenarts niet konijnkundig is, kan je beter voor een 2nd opinion gaan naar een wel kkda..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prednison lijkt me een logische oplossing als je konijn idd reuma zou hebben, maar ik weet ook niet eens zeker óf een konijn wel reuma kan krijgen. Heb er iig nog nooit van gehoord. En daarbij komt natuurlijk het feit kijken dat prednison niet echt goed is om vaak/lang te blijven geven, maar dat geldt ook voor andere middelen. Ik vind het iig logischer klinken dat de pootjes van je konijn gewoon een flinke optater hebben gehad tijdens de vallen. Ik zou daarom ook zeker naar een andere DA gaan voor een second opinion. Als hij pijn heeft en daarom niet meer eet en dus afvalt, lijkt het me logisch om iets van pijnstilling te geven en voor zover ik weet zijn zowel prednison als baytril/endofloxoral niet pijnstillend. Maar daar kan ik ook helemaal naast zitten. Verder durf ik ook helemaal niks te zeggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn voor een second opinion naar een andere dierenarts gegaan, bij de mening van deze dierenarts kan ik me meer vinden.

Hij zei dat ze 3 gebroken '' vingertjes'' heeft aan haar rechter poot en dat het stuk weefsel waaraan haar nagels vastzitten dood is. Hij zag geen enkele reden tot inslapen!

Ook zei hij dat haar gewrichten goed aanvoelden, hij kon dus uitsluiten dat het reuma, artritis of artrose was.

Pluisje kan misschien nooit meer goed lopen maar we zijn al blij genoeg met dit consult!

bedankt voor al uw reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kan me voorstellen dat als een konijn twee keer een gewrichtsprobleem heeft na een sprong, je als DA gaat denken dat er meer aan de hand is. Want OF je konijn is twee keer ongelukkig neergekomen OF de val was van heel hoog OF je konijntje mankeert iets waardoor een klap harder aankomt.

maar voordat je toch prednison voorschrijft zou je denken dat de ontstekingswaarden in het bloed gechecked worden, dat is een relatief kleine ingreep en geeft meteen een uitsluitsel: zonder ontstekingsreactie namelijk geen reuma....

De Second opinion klinkt een stuk aannemelijker, maar ik zou me dan wel afvragen hoe het zover is gekomen. Dit is niet lullig of aanvallend bedoelt, maar hoe komt het dat ze zo hard gevallen is, tot twee keer toe?

wellicht moet je er echt op gaan letten dat jullie haar beter vasthouden ofzo, ik weet het niet, om dit in de toekomst te voorkomen.

want een volgende keer komt ze op haar kin terecht en breekt ze haar nek....ik moet er niet aan denken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .