Ga naar inhoud

Janken, gissen, had ik maar dit, had ik maar dat...


Aniek

Aanbevolen berichten

Al jankend schrijf ik dit verhaal...

Woensdag heb ik mijn eigen Franse Hangoor (eigen ivm opvang) Joris de tanden laten trekken en daarbij een abces laten verwijderen. Hij is destijds mijn eigen geworden nadat hij bij me binnenkwam met olifantstanden...

Hij zat al lekker in de groep gecastreerd en al... Donderdag is hij weer gaan eten, SS, Care+ en wortelloof en andijvie, ook vrijdag at hij dit. Zaterdagochtend nog lekker weer groentes gegeven die gegeten werden en ivm bezoek moest hij even naar de garage (ivm vliegen moet hij wel overdekt staan). Hij heeft daar tot gisteravond in gestaan, toen viel het me op dat hij toch wel erg weinig brokjes had gegeten, maar wel gewoon zijn groentes.

Ik heb hem los laten lopen en hij liep heel erg kort van achter, geen grote sprongen maar hele kleine hupjes... Ook was hij ontzettend warm bij zijn oren en ademde hij kort.. daarop heb ik hem in de keuken gezet waar het een stuk koeler was en wat appel gegeven, ook dit at hij. Water dronk hij ook goed dus ik vond het nog geen reden tot paniek.

Het was al lang niet zo warm meer als 's middags en de andere konijnen die veel warmer stonden hadden nergens last van.. Ik heb hem nog een beetje gedwangvoerd en ben toen even naar bed gegaan, het was toen al over 2 uur vannacht. Door mijn wekker van 4 uur heen geslapen, maar 6 uur werd ik wakker en ben ik direct gaan kijken.. Het was al te laat hij was al overleden... Ik snap er helemaal niks van, donderdag en vrijdag was hij goed en gisteravond opeens zo vreemd, zo apatisch, maar hitteslag lijkt me stug...

Voor mij is het alleen gissen, voor jullie misschien ook, maar misschien dat iemand het herkend.. Ik dacht zelf aan koorts en dat de ontsteking verder was doorgeslagen.. het was een abces onder zijn bekje en die was nog steeds open en gisteravond ook veel roder.

Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik vannacht niet meer met hem naar de dierenarts ben gegaan, maar hij at nog wat, hij had al pijnstiller en antibiotica.. Had ik dit maar, had ik dat maar.. allemaal achteraf gepraat :(

En dat met mijn domme kop, met jaren lange ervaring.. ik voel me schuldig..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me voorstellen dat je je enorm schuldig voelt, dat heb ik ook gehad toen er bij mij 2 konijnen binnen 2 dagen overleden. Ik kon ook alleen maar roepen: "had ik maar..."

Maar helaas is dit soms niet te voorkomen.

Ik vind het echt heel erg voor je, Aniek!

En ik weet ook niet zo goed wat ik kan zeggen, behalve: HEEL VEEL STERKTE!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel..

Ik denk zelf dat het abces naar binnen geslagen is oid, het was een behoorlijke wond, vermoedelijk dan zo warm door de koorts en kortademig omdat het pus naar binnen is gelopen.. en dat rare loopje wellicht doordat hij pijn heeft (ondanks de pijnstiller).. Maar het is alleen maar gissen, morgen ga ik in overleg met de dierenarts wat het heeft kunnen wezen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ohh wat erg Aniek, sterkte met dit verlies.

maar als ik je verhaal zo lees, zou ik denk ik niet anders gehandeld hebben. Hij at en dronk nog goed, en het was gisteren zo extreem warm dat ik er niet gek van op zou kijken als een ietwat verzwakt diertje wat suffig zou rondlopen ipv lekker rondhupsen.

en wat er precies gebeurd is zul je inderdaad nooit weten. maar tel de dingen bij elkaar op, een abces, net geopereerd, de hitte etc.....tja, dan is het ook nogal wat, maar niet iets wat je jezelf kunt verwijten. Tuurlijk had je naar een DA kunnen gaan, maar je wilt ook niet onnodig gaan zeulen met een diertje 's nachts. dat is ook stressvol, en als het diertje eet en drinkt denk je niet meteen aan iets met spoed ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He bha Aniek wat vervelend. Denk ook dat je weinig had kunnen doen.

De combi is mogelijk fataal geweest. Koorts misschien van de ontsteking en dan de hitte erbij. Het is voor niet zieke konijnen al puffen en soms zelfs helaas fataal.

Sterkte en niet te veel gissen is niet nodig je hebt gedaan wat je moest doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal heel erg bedankt voor alle steun..

Ik heb ondertussen wat contact gehad en waarschijnlijk is het abces naar binnen geslagen, ook het feit er niks van pus meer in zat, wat normaal toch wel steeds opnieuw gevormd was kon er op wijzen. Hij keutelde, at en dronk dus verder kon het eigenlijk weinig zijn... we zullen Joris heel erg missen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Aniek,

Ik heb dit vorig jaar gehad bij een konijntje wat ik uit een opvang had gehaald.

Hij had een kaakabces, is hieraan met succes geopereerd.

Ik moest hem de dag erna nog dwangvoeren, hij at alweer een klein beetje zelf.

's Avonds voor ik naar bed ging had ik hem nog wat bijgevoerd, had hem nog in mijn handen toen hij ineens begon te schokken en al snel dood was.

De dierenarts zei toen dat ws het abces naar binnen was geslagen en dat ik hier niets meer aan had kunnen doen.

Ik wens je heel veel sterkte en voel je niet schuldig, je hebt alles gedaan voor hem wat je kon! groetjes Jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey aniek

wat vreselijk zeg! ik weet precies hoe je je voelt. dit heb ik ook heel lang gehad met Gijs. waren we maar wel naar de DA gegaan.....maar we krijgen onze mannen er neit mee terug. Je moet jezelf niet de schuld geven, al is het makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

heel erg veel sterkte en ook een dikke knuffel van ook jou meisje Mini

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh nee, wat rot! :(

Soms doe je alles goed en gaat het toch fout...

de 'had ik maar...'-gedachten zijn begrijpelijk, maar ze maken meestal alleen maar dat je je nog slechter gaat voelen. Je komt er namelijk nooit meer achter of dat andere dan wel geholpen zou hebben. En je voelt je dan schuldig omdat je denkt dat je iets had moeten weten wat je helemaal niet kon weten...

Ik denk dat je die nacht een goed overwogen beslissing hebt genomen, gebaseerd op de dingen die je toen wist. En het klinkt ook alsof een DA er die nacht ook niet veel meer aan had kunnen doen. Nu is hij in ieder geval thuis gestorven en heeft hij jou nog als laatste gezien. Anders was hij misschien opgenomen met alle stress van dien en had hij het waarschijnlijk ook niet overleeft. En dan had je je wellicht weer schuldig gevoeld over die beslissing, terwijl dat dan dus ook niet nodig geweest was.

Dus ik hoop dat het je lukt om je niet meer zo schuldig te voelen want je hebt het zo te horen echt heel goed gedaan, maar soms loopt het dan toch niet goed af. :s

Heel erg veel sterkte met het verdriet over dit verlies. Ik ken je nog niet zo lang, maar heb al wel door wat konijnen voor je betekenen en ik weet zeker dat dit konijn het bij in ieder geval nog heel erg goed gehad heeft voor de tijd die hij op dit aardbolletje heeft mogen rondhupsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal bedankt voor de lieve reacties.

Ik heb ondertussen met de dierenarts gesproken en het kan bijna niet anders dan dat er of nog een abces al binnenin zat wat gesprongen is of dat het abces naar binnen geslagen is, omdat ik geen dag pus heb gezien en dat is vreemd.. en hij deed het verder goed.. Hier had ik ook al was ik naar de dierenarts gaan niks aan kunnen doen, ik vind het zo sneu voor Joris, dat hij fijn mag spelen over de regenboogbrug..

Je merkt aan de andere grote kerels dat ze wel wat misten de eerste dagen na de operatie, gelukkig zijn ze verder wel goed blijven eten en ondertussen zijn de binkies ook weer terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Aniek,

ik kan me zo goed voorstellen hoe je je voelt en die vragen (had ik maar...) zijn zo herkenbaar. Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verwerken van het overlijden van Joris en hoop dat je nu (omdat je hoorde dat je waarschijnlijk niets meer had kunnen doen), en anders over een tijdje, de schuldgevoelens en verwijten van je af kunt zetten. Je hebt je best gedaan, maar helaas heeft het niet mogen baten en dat is gewoon k*t. Soms is het leven ook zo oneerlijk... Sterkte!!!

Groetjes,

Sammie

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel veel sterkt aniek en je houft echt niet met schuld gevoelens te zitten, maar dat heb je ook gehoord van de DA, jij hebt echt alles eraan gedaan! denk aan de mooie momenten met joris. lieve joris speel maar fijn op de regenboogbrug!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och Aniek, als iemand zich niet schuldig hoeft te voelen ben jij het wel! Je bent zo begaan met je dieren in je konijnenparadijs.

Ik had niet anders gehandeld, en achteraf is het altijd 'stel dat' en ' had ik maar'.

Heel spijtig dat Joris niet langer heeft mogen genieten van zijn leven bij jou!

Sterkte lieve meid!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .