Ga naar inhoud

Hoe lang duurt het tot ze gaat eten na castratie?


Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag mijn voedster laten castreren (alles verwijderd), maar ze heeft tot nu toe nog niet gegeten. De DA-assistente heeft haar nog wel dwangvoer gegeven voordat ik haar ophaalde en thuis een heel klein stukje van wat lekkers, maar verder laat ze alles liggen. Heeft er hier iemand ervaring mee hoe lang het duurde voordat ze ging eten uit zichzelf? Anders moet ik zo toch even naar DA om dwangvoer te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou sowieso dwangvoer in huis halen.. Maar wanneer je dat gaat geven.. Een klein beetje eten is al genoeg, maar het moet niet uren duren.. Het punt is alleen wel dat dwangvoeren ook voor een vol gevoel zorgt, waardoor het misschien ook langer duurt dat ze weer gaat eten.. Ik zou het even met de DA overleggen als je daar toch heen gaat.

Mijn voedster at eigenlijk binnen hele korte tijd al weer, meestal duurt het toch wat langer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moeten ze binnen 12 uur na de operatie gaan eten, als ze dat niet doet moet je dwangvoeren.

Dwangvoer moet je maar heel weinig geven, anders heeft ze geen trek meer en zal ze niet uit zichzelf eten.

Wat heb je allemaal al geprobeerd om haar te laten eten? Groenten, gedroogd brood, kruiden, fruit?

Biks eten ze meestal pas na een dag of 2-3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze begon gisteravond rond een uur of 7 toch wat peterselie te eten en vannacht heeft ze ook wel wat gegeten. Ik had wat spinazie en een klein worteltje neergelegd en de wortel was op en er was ook wat spinazie op. Vanochtend heeft ze wat biks op, dus ze eet gelukkig wel weer. Ook is ze al wat levendiger geworden. Ze loopt wat meer en zoekt ook toenadering naar het mannetje. Ik kan alleen nog geen keuteltjes ontdekken en dat zou nu toch wel moeten? Ik ga daar zo even de DA over bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn voedster, die gelijk wel goed at dus, vond ik 's ochtends een paar keuteltjes en heeft het toen nog uren geduurd voor ik weer wat vond. Het is niet abnormaal dat het even duurt, het belangrijkste is ook dat ze eet, dan komt het wel weer op gang. Wat zei de DA er over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg te horen dat het nog niet heel abnormaal is, maar ze moet in de loop van vandaag wel gaan keutelen. Ik moet haar voorlopig ook nog medicijnen geven, waaronder iets dat het keutelen op gang moet brengen. Ze is nu ook een beetje aan het wandelen, ze wilde zo graag los. Ze was echt uitwegen aan het zoeken, dat ik dacht probeer het maar. Het mannetje laat haar verder ook met rust dus ze heeft de tijd aan zichzelf nu. Misschien helpt de beweging ook om haar darmen weer op gang te brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster at pas rond half elf 's avonds pas. Ik had peterselie, andijvie en wortelloof in het hok gelegd. Volgende dag was alles op en het hok vol keutels! Kwam pas vier uur 's middags thuis dus de volgende dag had ze alles pas opgegeten en 's nachts hoorde ik haar af en toe wat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg na de castratie pijnstilling en darmstimulerende medicatie mee. Dus geen problemen gehad met de keutels. Ik vind het raar dat dit niet standaard meegegeven wordt. Je hoort echt vaak dat voedsters problemen krijgen met het op gang komen van de keutels.

Hoe gaat het nu met je voedsters, zijn er al keutels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2x een voedster laten castreren en beide keren zijn ze beginnen eten binnen een half uur nadat ik dwangvoeding gegeven had. Ik voelde me best wel een idioot omdat ik dan voor niks gedwangvoederd had, maar mijn DA zei dat dat wel vaker gebeurt. Het helpt om ze dingen aan te bieden die ze superlekker vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ie zo kan dit warme weer voor meer complecaties zorgen.....dus normaal is mijn advies geen konijnen te laten helpen met warm weer.

Nu het toch is gebeurd darm stimulering en pijnstilling helpen het konijntje, daar naast een waterbak geven.

Het is een flinke operatie en de dieren kunnen er heftig op reageren. ( niet eten en darmen die stil vallen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij in huis is het koel en ze ligt op een koele vloer. De reden dat ik het deze week heb gedaan is dat ik zelf vakantie heb en haar in de gaten kan houden. Vanwege mijn werk kan ik in werkweken niet zomaar vrij nemen, dus het moest wel in de vakantie.

Ze heeft gisteren uiteindelijk eerst twee diarree keutels neergelegd en daarna heeft ze gewoon goed door gekeuteld. Ook vannacht. Ze eet ook weer gewoon biks (dat deed ze al een beetje) en verder ook hooi en groente.

Alleen de medicijnen geven is een ramp. Ze geeft zich echt niet over en doet er alles aan om weg te komen. Ook in een handdoek krijgt ze het voor elkaar om zich om te draaien. Ik heb vanochtend een kwartier gestreden om alles er in te krijgen. Mijn vriend moest er ook bij aan te pas komen. Ik hoop niet dat ik haar pijn heb gedaan. Ze ligt nu heel rustig, maar heeft net wel gegeten. Iemand een tip hoe ik haar makkelijker medicijnen kan geven? Het zijn drie van die spuitjes die je twee keer per dag in het mondje moet geven. Waarvan er twee tot en met morgen gegeven moeten worden en eentje tot zaterdag. Naar de dierenarts gaan voor een 24-uurs injectie bezorgt ook weer stress. Maar daar zat ik wel aan te denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oppakken en inwikkelen in handdoeken doe ik nooit. Ik laat mijn konijn gewoon op de grond zitten en klem* haar tussen mijn knieën. Zo heb ik beide handen vrij om spuitjes te geven. Leuk vinden ze het niet, maar er wordt toch veel minder tegengesparteld dan wanneer ik ze probeer op te pakken.

*Niet te hard natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

vind ze alle medicijnen gewoon vies?

(ik weet niet welke ze krijgt?)

Rara vraag misschien hoor maar hier werden de "lekkerste" vrijwilig genomen.

Als ik Ollie in de houding nam ging hij enorm vechten.....tot ik erachter kwam dat als hij gewoon naast me zat ze bijna gewoon zelf wilde (behalve Ciseral(darmstimmulans) want die moest echt op tafel gegeven worden.....

Laxatakt en metacam deed hij zelf uit het spuitje....daarna kreeg hij lekker een aardbeitje en was het leed weer geleden.

Zonder dwang wil het vaak wel maar duurt het langer .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Demi moest ik inderdaad de dag van de castratie ook dwangvoeren.

Ik heb haar 's nachts ook nog gedwangvoerd (ben 2x in die nacht opgestaan). De ochtend er op is ze nog even gedwangvoerd en die middag begon ze gelukkig zelf wat groente te eten. Niet veel, maar wat. D'r brokjes hoefde ze nog niet terwijl ze er gewoonlijk een moord voor doet. Die at ze pas na een week weer goed op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat al weer goed met mijn voedster! Ze eet en drinkt weer als vanouds, huppelt door de kamer en wil weer op de bank springen, maar dat probeer ik te voorkomen i.v.m. de wond. Ik wil haar niet opsluiten in haar hok, ze knaagt aan de tralies en doet alles om los te komen. Dus wanneer ik thuis ben, mag ze los lopen. Als ik weg ga, zij weer in het hok, het mannetje in de ren er omheen. Hoe lang moeten ze eigenlijk gescheiden blijven? Ik doe ze tot de nacontrole sowieso nog niet 24 uur bij elkaar. De voedster heeft soms toch een neiging om te rijden en dat is niet goed voor de wond. Het mannetje zelf heeft die neiging niet.

De medicijnen gaan iets beter. Mijn vriend heeft nu een goede greep en dan kan ik het medicijn in haar mondje spuiten, maar dan probeert ze alsnog het hoofdje weg te draaien. Vrijwillig, zoals Nathalie B zei, lukt echt niet. Ze is namelijk ook een beetje schuw en blijkbaar vindt ze het ook niet lekker. Vanavond nog één keer drie medicijnen en morgen en zaterdag nog 2x één medicijn. Dus we zijn aan het afbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .