Ga naar inhoud

ik weet het echt niet meer! geen bdk´s eten, of diaree?


Margot

Aanbevolen berichten

hallo alle bb-leden!

zoals de meesten vast wel weten heb ik 3 super lieve konijnen! waarvan er 2 nog erg jong zijn (10 weken en 18 weken). nou heb ik ergens gelezen dat jonge konijnen hun bdk´s soms niet opeten omdat ze veel te druk zijn met alles ontdekken enz. het valt mij namelijk op dat er elke keer weer een soort diaree (misschien bdk´s maar dat weet ik niet zeker) in hun hok+ren ligt. ik weet niet van welk konijn dit komt, misschien ook wel van de oudste, maar ik wil echt graag dat het ophoudt. vooral nu met alle vliegen, er zitten er echt enorm veel in hun hok. (van die groen/blauwe, de maden vliegen dus.) elke keer als ik ze weer zie liggen dan ruim ik ze op, maar het is naturlijk beter om het te voorkomen. mijn konijnen zijn zindelijk (op jinty na, die keutelt overal maar plast wel netjes op de wc. bouke is zindelijk maar niet helemaal dus van haar kunnen de keutels ook zijn) dus nu verschoon ik de wc 3 keer per dag om ervoor te zorgen dat daar geen vliegen opaf komen. ik heb echt al van alles geprobeerd: - minder eten (ze kregen wat hun gewicht moest hebben) - geen kleine stukjes brood meer (kregen ze heel soms) - minder groente/fruit. maar niks helpt! er veranderd helemaal niks, dus nu krijgen ze wel weer hun portie groenten per dag en gewoon de hoeveelheid biks die ze mogen per dag. weet iemand wat ik kan doen? ik zal zo even een foto maken van hoe de keutels eruit zien. de keutels stinken wel heel erg:beurk:

Link naar reactie
Delen op andere sites

P1030809.jpg

een soort van diaree? dit is wel maar een heel klein beetje, vergeleken met derest.

P1030807.jpg

dit lijken meer bdk´s maar zoveel?! echt om het half uur a uur ga ik naar de konijnen en elke keer liggen er wel weer 4 trossen! iemand raad/een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij zijn het idd bdk.

en je hebt 2 jonge konijnen.

misschien zijn ze wel van je jongste konijn(en).

ik kan je verder geen raad geven omdat ik niet met zekerheid kan zeggen of het normaal is of niet.

ik heb wel gemerkt bij het nestje dat ik vorigjaar had als ze ook maar een klein beetje teveel biks of groente kregen dan lieten ze hun bdk ook liggen.

en ik heb ergens gelezen op een konijnen site/op een site van een fokker dat je konijnen het beste vanaf 16 weken groente kunt geven of het waar is weet ik niet.

verder weet ik het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bdk = blinde darm keutel, die eten je konijnen als het goed is gewoon op (bij mij dus niet).:mdr:

@ tamara

ik heb ook al geprobeerd om ze minder eten te geven, en dan niet voor een paar dagen maar echt voor een langere tijd, maar het helpt niet:s ook heb ik elke keer een bepaalde groente weggelaten, of een tijdje helemaal geen groenten. maar ook dat helpt allemaal niet. ik heb ze zelfs al 2 dagen alleen op hooi gezet, maar ook toen lagen ze er! ze krijgen ss en daar van mogen ze 10 tot 15 gram per kilo van hebben, ik geef ze 10 gram per kilo (echt het minimum). ze mogen trouwens wel voor 16 weken groente hebben, sommige kleine konijntjes eten als ze nog bij de moeder zijn zelfs mee met hun moeder. je moet het natuurlijk wel rustig opbouwen. en dat heb ik ook allemaal gedaan. ze krijgen alleen groenten die ze gewend zijn, en hebben de afgelopen tijd ook niks anders gekregen. weet iemand nog wat het zijn? of wat ik nog kan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ze al een keer 2 dagen lang op alleen hooi gezet, maar het hielp niet. moet ik het nu weer doen? als dit van 1 konijntje komt, krijgen de andere konijnen dan niet te weinig voedingsstoffen (als ze alleen hooi eten.) ik kan namelijk niet zien van wie ze nou zijn. ze krijgen SS als voer, dat is toch de goede? ik weet niet of bdk´s altijd stinken, volgens mij ruikt het altijd vies. maar dat weet ik ook niet zeker. ze krijgen trouwens altijd onbeperkt hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ontwormen?? En dan het beste met Panacur. Het konijn van mijn vriendin liet ook zijn bd-keutels liggen en gaf ook niet teveel droogvoer en die had inderdaad wormen zoals ik al dacht. Denk dat dat verstandig is om dat even te doen. Succes.

aangepast door JoBoris76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken dit verhaal volledig. Die foto klopt ook precies. En STINKEN dat dat spul doet. Maar ik ben er ook nooit achter gekomen wat het is en waarom. Ik dacht soms ook dat het diarree was, maar als ik een klein beetje in een doosje meenam en liet zijn, zei mijn DA altijd dat het BDK was. (Maar die hele stinkende hebben ze nooit gezien en die DA was niet heel erg goed op de hoogte van konijnendingen)

Mijn konijntje had meestal wel last van de darmpjes als ik die dingen in huis vond. Dus ik werd dan wat voorzichtiger met haar voedsel. Misschien even op alleen hooi en water zetten? Of in ieder geval voorzichtig zijn met groenvoer en even niks geven wat het beestje niet al elke dag krijgt.

Ik weet niet of het wormen zouden kunnen zijn, maar mijn konijntje testte altijd negatief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor jullie reacties!

dan zal ik ze nu maar even een tijdje op hooi zetten met een beetje biks. en gewoon even een paar daagjes geen groenten. hopen dat het nou wel helpt. gelukkig is er tenminste iemand die het verhaal helemaal herkend, dan weet ik tenminste dat het (waarschijnlijk) niet levensbedrijgend is.

waarom zou zij nou wormen hebben JoBoris? want ik kan dat niet goed plaatsen, en voordat ik ze allemaal ga ontwormen wil ik graag wel even weten waarom.:he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als konijnen wormen hebben laten sommige hun bd-keutels liggen.

Wij hebben er hier ook 1 die dat doet. Vandaar dat ze het aangeeft omdat je zelf al zegt dat het eten aanpassen niet helpt (ga ik van uit).

Precies!! En Panacur kan geen kwaad dus je kunt het altijd proberen. Het konijn van mijn vriendin produceerde er ook aardig wat en nu gaat het goed sinds ze hem ontwormt heeft. Zij dacht ook dat het door groenten ofzo kwam maar niet dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke! dan ga ik maar de strijd aan met de wormen. ik wilde het even zeker weten aangezien hun het niet leuk zullen vinden, en stel je kon het heel makkelijk oplossen. kunnen wormen kwaad? ze eten nog gewoon goed, niet teveel en niet te weinig, ze eten veel hooi en een beetje groenten. ze zijn ook nog erg actief, behalve midden op de dag maar dat komt door de hitte.:he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet iemand waar ik panacur kan halen? kan dat zonder recept van de DA? en weet iemand hoe duur dat is? sorry voor de vele vragen, maar ik wil graag alles weten en het beste voor mijn konijnen. 14 dagen vind ik trouwens ook nog wel redelijk mee vallen. je weet waar je het voor doet dus ja. hoe vaak per dag moet je panacur geven en zijn wormen dan voor altijd weg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kon het zonder recept bij de DA halen, wel heb ik van tevoren gebeld.

14 dagen 1 x per dag geven inderdaad, 0,8 ml per kilo geloof ik ( ik heb voor mijn nijnen alleen de uiteindelijek dossering opgeschreven).

Bij mij koste het 13,15 om precies te zijn :mdr:

Ik ontworm mijn dieren elk jaar een keer

aangepast door EliseD
Link naar reactie
Delen op andere sites

weet iemand waar ik panacur kan halen? kan dat zonder recept van de DA? en weet iemand hoe duur dat is? sorry voor de vele vragen, maar ik wil graag alles weten en het beste voor mijn konijnen. 14 dagen vind ik trouwens ook nog wel redelijk mee vallen. je weet waar je het voor doet dus ja. hoe vaak per dag moet je panacur geven en zijn wormen dan voor altijd weg?

Ik heb het via een Engelse site gekocht. 250 ml voor 17 Euro dacht ik terwijl ik bijna 30 Euro bij mijn dierenarts kwijt zou zijn voor nog geen 50 ml. Binky heeft ze ook gehad toen hij nog klein was en tot nu toe zijn ze weg gebleven. Wormen kunnen zeker kwaad volgens mij dus ik zou het zekere voor het onzekere nemen en ze ontwormen. Van de 2.5% vloeibare vorm moet je 0.8 ml per kg geven en dan 1x per dag. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor jullie snelle reacties!

@ elise

bedankt voor de uitleg en het precieze bedrag:he:

@ joboris

ook bedankt voor de uitleg!

nog een vraagje, het gaat niet direct over dit onderwerp maar ik vind het zo zonde als ik weer een nieuw topic moet openen voor dit: welke kattenbak korrels zijn geschikt voor konijnen? zoiezo niet de kleiige want die veroorzaken verstoppingen, maar welke dan wel? welk merk? en kan je die kopen bij de welkoop? weer heel veel vragen maar ik kan het niet vinden:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je het niet vinden met de zoekfunctie op dit forum? of de rest van de site? Anders zou ik even een nieuw onderwerp aanmaken.

En over die wormen: zou je niet minstens je dierenarts even vragen of het wiormen kunnen zijn en of het echt geen kwaad kan 14 dagen medicijnen te geven die ze misschien niet nodig hebben? Misschien kun je wel gewoon even wat ontlasting langs brengen zodat zij het even on der de microscoop leggen. Dat is vast goedkoper dan een heel consult en dan hoeft het konijn niet mee.

Ik denk zelf dat het toch een vorm van diarree is want mijn konijn is 11 1/2 geworden en hoe ouder ze werd hoe gevoeliger de darmpjes werden. Maar zelfs bij diarree is het bij een konijn heel belangrijk dat het vezels blijft binnenkrijgen, dus veel hooi en ik gaf zelf toch ook wat brokjes, maar ik voerde dan ook alleen Science Selective.

Dus het is niet goed als ze zo reageren, en mijn konijn is er heel oud mee geworden, maar darmproblemen bij konijnen KUNNEN wel dodelijk zijn. Vooral diarree dacht ik. En diarree is bij konijnen meestal niet zo dun als bij mensen. Waterdun kan geloof ik wel bij een konijn, maar dan is het volgens mij al bijna dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wormen zie je niet altijd in de keutels, die liften sowieso aan de buitenkant mee en zitten niet in de keutel. Het kan zijn dat je pas wormen ziet als je ze ontwormt. Preventief ontwormen is sowieso niet verkeerd.

Fudge ( gekregen met ernstige wormbesmetting) at haar bdk ook niet op, nu ik haar behandel wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je het niet vinden met de zoekfunctie op dit forum? of de rest van de site? Anders zou ik even een nieuw onderwerp aanmaken.

En over die wormen: zou je niet minstens je dierenarts even vragen of het wiormen kunnen zijn en of het echt geen kwaad kan 14 dagen medicijnen te geven die ze misschien niet nodig hebben? Misschien kun je wel gewoon even wat ontlasting langs brengen zodat zij het even on der de microscoop leggen. Dat is vast goedkoper dan een heel consult en dan hoeft het konijn niet mee.

Ik denk zelf dat het toch een vorm van diarree is want mijn konijn is 11 1/2 geworden en hoe ouder ze werd hoe gevoeliger de darmpjes werden. Maar zelfs bij diarree is het bij een konijn heel belangrijk dat het vezels blijft binnenkrijgen, dus veel hooi en ik gaf zelf toch ook wat brokjes, maar ik voerde dan ook alleen Science Selective.

Dus het is niet goed als ze zo reageren, en mijn konijn is er heel oud mee geworden, maar darmproblemen bij konijnen KUNNEN wel dodelijk zijn. Vooral diarree dacht ik. En diarree is bij konijnen meestal niet zo dun als bij mensen. Waterdun kan geloof ik wel bij een konijn, maar dan is het volgens mij al bijna dood.

Panacur kan echt geen kwaad. Het wordt niet opgenomen in het lichaam. In de keutels zelf zul je geen wormen vinden en dan is het nog maar de vraag of de dierenarts ze kan vinden in de keutels dus zonde van je onderzoekskosten. Ik had het geluk dat ik een grote natte keutel met een worm erin vond van Binky anders had ik het hoogstwaarschijnlijk ook niet eens geweten. 16 uur nadat ik de eerste dosering Panacur had gegeven vond ik levende wormen in de keutels. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .