Ga naar inhoud

De megakeutel van 1,5 centimeter!


Huiself

Aanbevolen berichten

Voorafgaand:

Afgelopen maandag had mijn Knijster plotseling last van een verstopping: volle maag, ondertemperatuur, niet eten, niet poepen. Na een bezoek aan de konijnendierenarts is het heel snel weer goed gegaan, maar ik ben nu nog steeds bezig met darmstimulerende medicijnen en laxeer (in mindere mate), want de keutels zijn soms nog erg klein.

Medicijnen toedienen

Ik dacht alleen: hoe krijg ik die medicijnen iedere keer naar binnen? Totdat mijn vriend voor de gein alles in een pipetje deed… Meneer (was ondertussen al een stuk beter) wist niet hoe snel hij het pipetje op moest eten! Het pipetje is nog heel, maar wat is het toch een lieve makkelijke patiënt.

De megakeutel

Ieder avond pluis ik de hele bak uit en verzamel de keutels, zodat ik goed in de gaten kan houden of Knijster wel poept. De volgende ochtend keek ik in de bak en zag een grote donkere brok liggen: een diameter van minstens 1,5 centimeter, heel erg oneffen van structuur, hooitjes erdoor heen en een klein iniminie andijviestukje. Hoe kan zoiets uit een konijn komen? Het was echt knetterhard toen ik het wilde breken. Wie heeft dit eerder gezien? Ik zal vanavond even een foto plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe groot je konijn is, maar mijn dwergje van 1 kilo kreeg altijd gedroogde maiskorrels de ze dan helemaal kapot ging kauwen.

Maar toen ze ouder werd, werden ook de tandjes slechter en op een bepaald moment kreeg ze echt een enorme pijnaanval en verstopping. Ik heb op advies van de dierenarts toen carprofen voor de pijn gegeven en druppels om de darmwerking te bevorderen. Na een paar uur poepte ze hele grote keutels uit en die bleken hele maiskorrels te bevatten. Zodra ze ze had uitgepoept kwam ze weer overeind en ging ze zichzelf wassen en hooitjes eten.

Dus de pijn kwam blijkbaar van die korrels. Dus vanaf toen heb ik haar geen gedroogde mais meer gegeven.

Zoals ik al zee, ik weet niet hoe groot je konijn is, maar voor mijn konijntje waren dit hele grote keutels en toen die er eenmaal uit waren was alles weer normaal. Dus misschien is dit wel de 'verstopping' die er nu uitgekomen is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn Knijster is een rasloze dwergkonijn van 1260 gram en inderdaad: een erg grote keutel voor zo'n klein konijn. Ik denk dat je het bijna kan vergelijken met als er bij mensen een babyhoofd uit komt. De keutel is namelijk wel 6 a 8 keer zo groot.

Ik dacht ook dat het misschien DE verstopping zou zijn, maar hoe kan zoiets heftigs uit een konijn komen? Haha.

attachment.php?attachmentid=24376

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zal hem niet uitgespuugd hebben denk ik, dus dan zal het toch echt wel uit de andere kant gekomen zijn, hi hi.

Maar kijk even naar het dieet van je konijn. Wat kan deze verstopping veroorzaakt hebben? Eet hij wel genoeg hooi? Geef je hem niet teveel grote porties groenten of fruit? Zorg je er wel voor dat als je een nieuwe groente of fruit geeft (of als het niet iets is wat hij met grote regelmaat krijgt) dat je dan klein begint en het langzaam opbouwt? Mijn DA zei altijd dat je moest beginnen met een stukje ter grootte van een postzegel. En dan de volgende dag een stukje groter, etc, zodat de darmpjes konden wennen.

Konijnendarmpjes kunnen echt heel gevoelig en snel van streek zijn. En ze mogen ook nooit leeg zijn, dus toch voorzichtig zijn met wat en hoeveel je hem te eten geeft.

Hoop dat je hiermee kan voorkomen dat je konijn nog eens zo ziek wordt en dan zo'n grote keutel uit moet poepen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat dit er uit kwam dacht ik dat het door de enorme hoeveelheid loslatende haren kwam... Het is soms toch een beetje gokken wat de achterliggende reden was. En die weet ik nu nog steeds niet helemaal zeker.

Onbeperkt hooi, 33 gram HopeFarms en 2 blaadjes andijvie en 1 blad witlof. En tja: Knijster knaagt af en toe wel eens aan iets waar we hem altijd direct dan wegsturen: ons vloerkleed of rubber van de mat. Dit gebeurd alleen heel erg weinig, maar het zou goed kunnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .