Ga naar inhoud

Oogje ontstoken of blind?


Kim22

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ik heb eigenlijk een dringende vraag.

Ik heb een jong konijntje van 6 weken oud. (uit eigen nestje)

Hij heeft aan een kant zijn oogleden wat opgezwollen en hij heeft een vlekje op zijn oog. Hij knijpt het oog bijna de gehele dag dicht en zit altijd met zijn goeie oog naar buiten te kijken. Wie weet wat er aan de hand is met deze kleine schat.

!! ik ben al naar de dierenarts geweest. Ik heb een cavasan oogzalf gehad. Een week lang mee gezalfd, toen leek het beter en ben ik gestopt. Maar inmiddels weer terug en ben ik weer begonnen met zalven. De dierenarts dacht niet dat hij blind was en dacht dat de vlek wel weg zou trekken. Echter de vlek was eerst heel licht/tegen het witte aan, nu is het echt vurig en rood.

Wie weet raad?

Foto's, zijn gemaakt eentje met flits en eentje zonder flits. Op de foto's is het oogje net gezalfd, vandaar wat extra vochtig.

998398562_5_uo_x.jpeg

998398121_5_H_iV.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat ziet er niet fijn uit. Helaas heb ik niet zoveel ervaring met oogproblemen, maar dit lijkt me toch eerder een (ontsteking door) beschadiging, dan blind. Heb je wel een konijnkundige DA?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dus inmiddels weer begonnen met de cavasan oogzalf en de vlek op het oog lijkt nu weer wat minder rood en vurig te worden. Ben ik dan toch weer op de goede weg?

aangepast door Kim22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig te zeggen... je DA zou je hierin toch gerust moeten stellen! Anders naar een andere DA! Wanneer zo'n beestje al zo'n (vrij) ernstige toestand aan zijn oogje heeft, zou ik toch zeggen dat er niet zomaar sprake is van een "simpele" ontsteking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja onze dierenarts heeft ervaring met konijnen! Maar de rode vlek is bijna helemaal weggetrokken en je kunt nu de pupil in het oog weer zien. Ook knijpt hij zijn oogje niet meer helemaal dicht. Het is nog niet helemaal open zoals zijn andere oog, maar het lijkt er op dat we zeker op de goede weg zijn. Ook beweegt hij zijn oogje weer. Mij lijkt dat dat betekend dat hij er nog wel mee kan zien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oogjes raken heel makkelijk beschadigd door hooitjes en strootjes die er per ongeluk inprikken. Zeker bij zulke kleintjes. Heeft je dierenarts ook een fluoresceine test gedaan? Dan druppelt ie wat fluorescerend spul in het oogje en dat maakt eventuele beschadigingen van het hoornvlies zichtbaar.

Ik heb diverse keren cavasan oogzalf meegekregen voor mijn konijntje (had op een bepaald moment staar aan allebei de oogjes en beschadigde de oogjes dus sneller), maar ik moest het altijd 14 dagen lang gebruiken. Want zit daar geen antibiotica in? Ik weet wel dat je met antibiotica nooit voortijdig mag stoppen, want dan riskeer je dat de bacterie resistent wordt.

Of het nog wat kan zien met dat oogje kun je zien als het weer actief wordt en rond gaat lopen. Als het dan aan de kant van het oogje tegen dingen aan gaat botsen, dan ziet het niet meer (genoeg) met dat oogje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oogjes raken heel makkelijk beschadigd door hooitjes en strootjes die er per ongeluk inprikken. Zeker bij zulke kleintjes. Heeft je dierenarts ook een fluoresceine test gedaan? Dan druppelt ie wat fluorescerend spul in het oogje en dat maakt eventuele beschadigingen van het hoornvlies zichtbaar.

Ik heb diverse keren cavasan oogzalf meegekregen voor mijn konijntje (had op een bepaald moment staar aan allebei de oogjes en beschadigde de oogjes dus sneller), maar ik moest het altijd 14 dagen lang gebruiken. Want zit daar geen antibiotica in? Ik weet wel dat je met antibiotica nooit voortijdig mag stoppen, want dan riskeer je dat de bacterie resistent wordt.

Of het nog wat kan zien met dat oogje kun je zien als het weer actief wordt en rond gaat lopen. Als het dan aan de kant van het oogje tegen dingen aan gaat botsen, dan ziet het niet meer (genoeg) met dat oogje.

Ja het klopt dat daar antibiotica in zit. Het konijntje is juist ondanks zijn oogje erg actief en rent en springt door de ren. Hij botst niet ergens tegen aan en gedraagd zich niet anders als zijn zussen.

Hij heeft niet z'n test gedaan. Had dat al wel ergens gelezen op internet, maar dat heeft hij dus niet gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het klopt dat daar antibiotica in zit. Het konijntje is juist ondanks zijn oogje erg actief en rent en springt door de ren. Hij botst niet ergens tegen aan en gedraagd zich niet anders als zijn zussen

Misschien is zo'n test niet zo goed bij een klein konijntje, of zag de dierenarts het zo al. Wel fijn om te horen dat het beestje nog gewoon lijkt te zien.

Maar met antibiotica nooit eerder stoppen dan is voorgeschreven hoor! Ook niet als je zelf eens antibiotica krijgt voorgeschreven. Kan echt heel gevaarlijk zijn. Hoe lang moest je het gebruiken van je DA? Misschien moet je even bellen en doorgeven wanneer en hoe lang je gestopt bent en vragen hoe lang je dan nu nog door moet gaan. Is echt heel belangrijk bij antibiotica. Alleen zo voorkom je dat de infectie weer terugkomt of dat de bacterie resistent wordt of dat de patient ongevoelig wordt voor antibiotica.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .