Ga naar inhoud

Tips voor dwangvoer aub snel!!


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Zoals ik al in een eerdere topic aangaf is mijn miss piggy gecastreerd/ gesterilliseerd.

Echter is ze nu al 5 uur bij ons en wil maar niet eten, zelfs niet der allerliefste groente en fruit. Gelukkig heeft ze wel al sinds 5 uur vanmiddag 25 keuteltjes gedaan. Ik wil der graag dwangvoer geven, maar dit levert haar heel veel stres op.

Kan iemand mij alsjeblieft tips geven?? Ik vind het zo erg om me meissie zo te zien.

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes Angela

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja sorry ik zou niet weten hoe je het anders moet doen... ik moest mijn konijn ook telkens dwangvoeren.. en dr medicijntjes geven. Had wel vier spuitjes..en zij is ook niet het type dat graag gepakt wordt.. Ze werd ook helemaal hysterisch. Maar er is niks aan te doen. Het waren zware dagen maar tis gelukkig voorbij. Wat je kan doen is proberen om een papje voor dr neus te houden. Dat ze het misschien zelf oplikt.. Pesten met eten voor dr neus net zo lang tot ze van boosheid het wegtrekt en er toch stiekem aan knabbelt en de smaak te pakken krijgt zou je kunnen proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wees vooral niet bang. en hou je zelf voor dat jij de baas bent. dit klinkt gemeen maar je doet dit alleen maar om haar te helpen.

pak haar kop met je ene hand vanaf de bovenkant vast, met je hand over haar ogen en je wijsvinger en duim bij de kaken. knijp nu een beetje in de wangen dan doet ze haar mondje open dan snel spuit (ver achterin anders laten ze het weer uit de mond vallen. aan de buitenkant van haar kop kun je de achterkant van de onderkaken voelen, tot zover loopt de mond en tot ongeveer zo ver ook de spuit erin zodat het achter opde tong komt) er in en een beetje dwangvoer erin spuiten.

je moet niet treuzelen maar snel zijn anders zijn ze je te slim af.

maar het is heel goed dat ze al gekeuteld heeft! dit duurt meestal tot de volgende dag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad stevig in een handdoek wikkelen dat alleen het hoofdje eruit steekt. Met 1 arm het konijn tegen je aan houden. Met de andere spuitje in de zijkant van de bek doen (je hoeft niks open te trekken/wrikken) en dan een beetje verder naar achter, dan moet ze wel slikken als je dat niet doet laat ze het waarschijnlijk voor uit haar mond lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

openwrikken hoeft ook niet, maar als je ze aan d zijkant pakt doen ze hun bekkie al open. als je het naast de kiesjes spuit lijkt me dat de kans bestaat dat het daar blijft zitten. en via de zijkant kom je nooit achterin het mondje en he je dus kans dat ze het weer "uitspugen" ik heb ook heel veel technieken geprobeerd en dit is echt de enige manier hoe het werkt.

wat mini trouwens deed: als ik het spuitje er voor hield (nadat ik dus wel een keer haar vast had gepakt) dan beet ze in het spuitje en toen spoot ik het voer snel naar binnen :lol: hier trapte ze helaas geen tweede keer in:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet echt maar een paar ml per keer geven, anders krijgt je konijn geen honger omdat ze vol zit van het dwangvoer.

@ wupsie: ik heb hier al verschillende konijnen dwangvoer gegeven en het ging echt prima zo. Via de zijkant komt je wel achterin, je moet gewoon van verder naar achteren. Maar goed ieder moet voor zich proberen wat het fijnste werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

openwrikken hoeft ook niet, maar als je ze aan d zijkant pakt doen ze hun bekkie al open. als je het naast de kiesjes spuit lijkt me dat de kans bestaat dat het daar blijft zitten. en via de zijkant kom je nooit achterin het mondje en he je dus kans dat ze het weer "uitspugen" ik heb ook heel veel technieken geprobeerd en dit is echt de enige manier hoe het werkt.

wat mini trouwens deed: als ik het spuitje er voor hield (nadat ik dus wel een keer haar vast had gepakt) dan beet ze in het spuitje en toen spoot ik het voer snel naar binnen :lol: hier trapte ze helaas geen tweede keer in:p

Via de zijkant (naast de voortandjes) en dan schuin naar achteren met het spuitje: zo kom je prima achterin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan heb je waarschijnlijk een smal spuitje:p de spuiten van critical care zijn zo groot dat je die et niet aan de zijkant naar binnen krijgt ;) maar goed idd iedereen zijn methode.

Wat trouwens ook kan helpen is als iemand anders de achterkant van het konijn vast houd, dan kan ze niet naar achteren lopen:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan heb je waarschijnlijk een smal spuitje:p de spuiten van critical care zijn zo groot dat je die et niet aan de zijkant naar binnen krijgt ;) maar goed idd iedereen zijn methode.

Wat trouwens ook kan helpen is als iemand anders de achterkant van het konijn vast houd, dan kan ze niet naar achteren lopen:p

Klopt, met smalle spuitjes, of spuitjes met lange tuitjes, gaat het makkelijk via de zijkant :)

Ik zou iedere paar uur een klein beetje dwangvoeren, totdat ze zelf weer een beetje eet. Het is altijd moeilijk om de balans te vinden tussen niet al te veel stressen met dwangvoer en de darmen op gang houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit een spuitje bij de critical care gehad, dus weet niet hoe die er uit zien ;)

Ik werk zelf in het ziekenhuis dus heb van daar 2, 5 en 10 ml spuitjes.

Ik doe dus, als mijn konijn in de handdoek zit, mijn arm rond het konijn waardoor hij dus ook niet achter uit kant gaan. Zeg maar mijn elleboog bij zn kont en de arm langs de zijkant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeding kun je het gemakkelijkste geven als je met zijn tweetjes bent. Dan kan er ƩƩn het konijn op schoot houden (gewoon normale houding alleen met handen kop en voorpoten 'vasthouden'). Op die manier raakt het diertje niet in de stress (in een doek wikkelen is hier nog nooit gelukt en vind dat juist extreem veel stress geven) en blijft het dus rustig zitten. Diegene kan hem dan ook rustig houden. Als jij er dan op je knieƫn voor gaat zitten en met een pipetje inderdaad via de zijkant (net na de voortanden) een stukje ertussendoor drukt, gaat uit reflex het bekje klein stukje open. Ik geef het zelf nooit helemaal achterin, maar meer op de tong. Op die manier krijgen ze een slik-reflex waarbij ze ook eigenlijk 'gewoon eten'. Natuurlijk niet te ver voorin, want dan komt alles er met dezelfde gang weer uit, dus dat is even uitproberen... ook kleine beetjes per keer (niet direct bij wijze van de hele pipet leegdrukken) want anders kan hij zich verslikken. Op deze manier is het mij altijd zonder stress gelukt... hij blijft rustig zitten (af en toe kopje terugduwen) en het gaat er snel in...

Succes in ieder geval! Mijn beide rammen hadden het ook moeilijk de eerste dagen na castratie... ze zijn er allebei weer helemaal bovenop gekomen binnen een week geloof ik ;). Dus het komt vast wel goed!

Je kan wortelpapje (van Friso of Olvarit - babyvoeding) goed gebruiken als dwangvoer. Dit kun je goed mengen met water en bevat worteltjes (dus niet die met aardappel nemen, maar alleen worteltjes). Dat vonden ze hier ook erg lekker trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met het wortelhapje moet je trouwens wel oppassen voor gas ;) en het bevat geen vezels, dus stimuleer je de darmen niet echt. wat je wel kan doen is je dwangvoer een beetje mengen met het wortelhapje. alleen halen die van mij er dan nog meer hun neus voor op:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt 2 maal daags 1 ml. Carprofen Drops via een spuitje in d'r mond.

Ik wil gelijk iedereen bedanken voor de tips mbt dwangvoeren. Heb het net geprobeerd

met een handdoek en dat gaat stukken beter. Het enige wat nog beter zou kunnen is haar

temperatuur, die is op dit moment 37,5 graden. Zou volgens mij 38,5 moeten zijn.

Heb op dit moment 3 flesjes warm water en een lekker dikke fleece deken in 't hok liggen.

Voor de operatie heb ik nog nooit de temperatuur van mijn nijn opgemeten dus ik weet

ook niet wat dit voorheen was.

Heeft er iemand nog tips wat betreft dit onderwerp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gezond konijn heeft 39 ademhalingen per minuut, een polsslag van 120-300 per minuut (verschilt of het konijn rustig is of juist nerveus of net actief geweest) en de temperatuur ligt tussen de 38 en 39,5 graden.

Van de BB site. Dus ja, net ietsjes te koud is ze. Warme flesjes en een dekentje is denk ik het beste. En zorgen dat ze niet in de tocht zit. Dat zal wel niet ;) Ow en misschien dat niet op de grond staan (met het hok) ook nog iets helpt? Van dat laatste ben ik niet zeker, maar het lijkt wel aannemelijk.. warme lucht stijgt toch op? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Nella:

Fijn dat het bij jouw konijnen zo gaat, maar dat gaat dus echt niet bij 1 van mijn konijnen. Ze wordt hartstikke wild (al bij oppakken) laat staan op de schoot laten zitten voor dwangvoer. Dat zit ik binnen no time onder de krassen en het dwangvoer + konijn op de grond. Met de handdoek kan in het in mijn eentje en het konijn is dat juist veel rustiger.

Dus zoals ik al eerder zei het is per konijn verschillend en je moet doen waar jij je fijn bij voelt.

@ Angela:

Heeft ze al wat zelf gegeten? en keutels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mischien een rare vergelijking maar toen ik ons poesje met een pipetje moest voeren vond hij het 2, 3 keer vreselijk maar daarna ging hij toen ik ging zitten en toen ging hij op mijn schoot springen en ging er lekker aan zuigen.

Dus mischien gaat ze later meewerken met voeren

Succes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .