Ga naar inhoud

anti vlooien en anti maden spray, welke?


Margot

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

ik heb 3 konijnen buiten staan. 1 van mijn konijnen heeft een hele lange vacht (teddy dwerg) die ik elke dag kam. het kontje knip ik altijd omdat ik niet wil dat er maden gaan zitten omdat in het lange haar weleens wat keuteltjes blijven zitten. het hok is ook helemaal schoon (verschoon om de dag en hun toilet elke dag) maar toch zie ik heel veel groene vliegen in de tuin. nou ben ik bang dat die straks overslaan op mijn konijnen en dat ze maden krijgen. ik controleer mijn konijnen elke dag maar toch voorkomen is beter dan genezen. ik had gelezen dat je anti-myasis spray kon kopen en dat beschermd je konijn 2 á 3 maanden tegen maden enz. het is speciaal gemaakt voor konijnen. heeft iemand hier ervaring mee? omdat mijn konijnen buiten leven en er ook nog weleens wilde konijnen in onze tuin zitten, ben ik bang dat ze miss vlooien krijgen van hun. ik had gelezen dat je dan Selamectine kon gebruiken voor kittens, dit was op een paar andere na het enige wat je bij konijnen mag gebruiken. het ontwormd je konijn ook. heeft iemand hier ervaring mee? mijn konijnen hebben dus nog geen maden of vlooien maar dit is dan preventief. ik heb info opgezocht en toen zag ik een topic waarin iemand zijn konijn ook preventief behandelde met selamectine en toen bleek dat het konijn wormen had. dus volgens mij kan het alleen maar goed doen of niet?:$ weet iemand ook waar je het allebij kan kopen? alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik controleer ze nu wel elke dag maar als we op vakantie gaan dan past de buurman op ze en die wil ze niet controleren. hij verschoont het hok dan waarschijnlijk ook maar om de week. (we gaan ong 2 weken weg) dan hebben ze natuurlijk meer kans op maden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk ben ik er niet zo'n fan van om, terwijl er geen indicatie is, met anti-myasis te gaan behandelen. Natuurlijk is het niet giftig, maar gezond is ook anders. Je konijntjes zijn gezond, je controleert ze elke dag.. Dan kunnen ze ook niet zo maar myasis krijgen. Als je toch perse anti-myasis wil gebruiken, zou ik voor Rearguard kiezen. Dat kun je bij Bunnybin bestellen.

Voor de vlooien/wormen geldt eigenlijk hetzelfde. Volgens mij komen vlooien niet zo veel voor bij konijnen, zo wel bij wilde als bij tamme konijnen niet. Ik zou dus niet preventief gaan ontvlooien. Alleen doen als ze daadwerkelijk vlooien hebben. Maar als je dat wel wilt doen, kun je Stronghold Kitten kopen. Die zou inderdaad ook als ontwormer werken, maar ik geloof dat ie nu net de worm die het meest voorkomt bij konijnen, niet mee pikt. Dus als je ook goed wil ontwormen, gebruik dan Panacur. Panacur en Stronghold kun je bij de dierenarts kopen, of op internet, bijv. bij Medpets.

Maar ik zou al die dingen dus niet preventief gaan doen. Een gezond konijn krijgt niet zo maar myasis, dus als er echt een extra risico is voor jouw konijnen, moet je naar de oorzaak kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anti-myasis is van Beaphar.

Ik zou niet van alles preventief doen: dan belast je je konijn wel heel zwaar met allerlei medicijnen.

Anti-vlooien zou ik pas doen als je konijnen ook daadwerkelijk vlooien hebben. En ook ontwormen (met Panacur volgens mij) zou ik niet zomaar preventief doen. Ik zou goed op je konijnen letten en ingrijpen als ze daadwerkelijk ergens last van hebben. Anti-myasis is dan een uitzondering indien je konijnen daar veel gevaar voor lopen door keutels die blijven hangen in de vacht en aanwezigheid van veel vliegen.

Als je nu Anti-myasis én anti-parasiet én panacur gaat geven, dan doe je je konijn meer kwaad dan goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

okee bedankt voor alle reacties!:mdr:

ik ga maar geen vlooien middel of ontworm middel kopen, ze hebben daar idd geen last van. de anti-myasis spray wilde ik er nu ook nog niet op sprayen maar dat wilde ik 1 week voor dat we op vakantie gaan erop doen. omdat hun hok dan wel een stuk vieser word en ik ze niet elke dag kan controleren. omdat er nu al van die groene vliegen in onze tuin zitten, dat worden er nog meer in de zomer, het hok vieser is en 1 konijntje lange haren heeft, denk ik dat het wel verstandig is om de spray tegen maden te gebruiken. ik kom vooral op deze vraag omdat er vorig jaar een konijntje van mij (helaas overleden) maden had gekregen terwijl we op vakantie waren. het was nog een wonder dat ze leefde en dat we haar hebben kunnen oplappen. (we zijn uiteraard naar de DA gegaan) ze is uiteindelijk een paar maanden later overleden, de oorzaak daar van weten we niet. zij had niet eens lange haren ofzo dus daarom ben ik nu extra voorzichtig. ik wil niet dat mijn schatjes wat overkomt. ik ben het er wel mee eens dat ik niet alles moet gebruiken, zoals jullie zeggen: dan doe je je konijn meer kwaad dan goed. daarom vroeg ik hier ook om wat info over de producten en wat jullie zouden doen:mdr: nogmaals bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich zou zelfs een vies hok (mits het konijn zelf schoonblijft) niet veel kwaad kunnen, omdat de maden die in de viezigheid in het hok gaan zitten, niet dezelfde zijn als die op je konijn zitten. Maar ik snap dat je bezorgd bent. Is het geen optie om nog iemand anders te vragen of die het hok een paar keer wil schoonmaken als jullie er zijn? Daarnaast kun je natuurlijk nog de anti-myasis gebruiken, maar ook als ze geen maden kunnen krijgen is een vies hok niet prettig natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor je reactie!

ja ik heb al geprobeerd om andere mensen te vragen, iedereen is eerst entousiast maar als ik dan begin over het schoonmaken dan kan het opeens niet meer:s. het liefst wil ik gewoon niet op vakantie, ik ben net zo lief bij mijn konijntjes thuis, maar dat mag niet van mijn ouders. omdat 2 van mijn konijntjes lang haar hebben (1 teddy dwerg, heeft heel lang haar, en 1 half-voskonijn heeft middellang) ben ik extra bang dat de keuteltjes in de vacht blijven hangen en voor maden gaan zorgen. ze houden zichzelf wel schoon en ik knip de kontjes wel wat korter maar dat is dan voor een paar dagen en dan is het weer redelijk lang:s dat helpt dus ook niet voor de hele vakantie. ik denk dus wel dat ik die anti-myasis spray ga kopen en dan voor de vakantie op doe, dan ga ik toch wat rustiger weg:mdr: tenzij dat jullie het me sterk afraden natuurlijk!:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, ik zeg dat ik voor Rearguard zou gaan.. :P In Nederland is het nog niet echt bekend, maar op Engelse fora hebben de meeste mensen toch echt de voorkeur voor Rearguard. Alleen kan ik van Rearguard geen fabrikant oid vinden, die op zijn website ene beschrijving ervan heeft staan. Ik kan dus niet zelf vergelijken. Een aantal maanden geleden "zat" ik nog met mijn zieke konijntje, ik heb toen wel het e.e.a. uit gezocht en kwam toen (ook) op Rearguard uit, alleen het was toen nog niet zo makkelijk te krijgen hier. Nu verkoopt Bunnybin het gelukkig. Alleen heb ik het niet meer nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval kun je konijnen ook goed opstrooien zodat ze altijd droog zitten dat is belangerijk om maden te voorkomen.

Ik gebruik vlas dat is een hele goede bodembedekker die je lekker dik kun strooien.Boven kant blijft lang droog.Ideaal met langharige konijnen. preventief gebruik ik dit nooit.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor jullie reacties!

@ BRC

okee dan zal ik wel aan mijn buurman vragen of hij om de dag wat extra bodenkbedekking wil strooien en of hij misschien toch het wc'tje elke dag even wil verschonen. weet je misschien waar ik dat vlas kan kopen, want dan ga ik dat ook gebruiken!;) het hok van ze is wel heel hoog dus als er gewoon elke x wat bij komt is het niet zo dat ze tegen het plavon aan staan:mdr: binnenkort word ook de ren verhoogd (was nou maar 60 cm hoog ofzo) naar 1 meter dus dan kunnen ze ook in de ren als wij weg zijn. dan hoeven ze ook niet de heletijd op vies hooi, stro, vals enz. te zitten:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .