Ga naar inhoud

Sam wordt aanstaande woensdag gecastreerd


Von

Aanbevolen berichten

Misschien dat sommige van jullie dit topic nog wel kennen;

http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/35645-onverwachts-konijn.html

Iedereen dacht dat het een meid was, ze waren zelfs al gekoppeld wat buiten gewoon goed ging, maar mijn gevoel zei dat er iets niet klopte en ik had gelijk, het bleek een echte kerel te zijn.

Schat van een beest, wat een geweldig karakter maar toch merkte ik de afgelopen weken dat hij last begon te krijgen van zijn hormonen. Sinds vorige week begon het zelfs zo erg te worden dat wanneer hij los loopt (en mijn voedster gewoon in haar eigen hok zit) hij gewoon op haar kooi klimt en haar onder piest. En nee niet 1x, wel meerdere keren.

Dat niet alleen, hij kon ons ook nachtenlang wakker houden door flink in zijn tralies te gaan hangen. Maar dat piesen/sproeien was voor mij echt de druppel. Ik heb afgelopen weekend de knoop doorgehakt.

Wij hebben alleen geen enkel idee hoe oud hij is maar als het goed is is hij nu een maand of 4. Mijn eigen dierenarts doet het pas vanaf 5-6 maanden. Wat dus zou betekenen dat ik nog minstens anderhalve maand zo met hem door had moeten gaan.

Dus ik ben op zoek gegaan naar een andere dierenarts en die heb ik gevonden en die is nog konijnenkundig ook (en goedkoper ha-ha ;) )

Vanmiddag had gebeld ik kon meteen even langskomen om te kijken of zijn balletjes al ingedaald waren en dat waren ze! Ik had mijn verhaal gedaan over hoe klein ik hem wel niet kreeg etc, etc, en ze vinden hem er heeeeel goed uit zien, ze vonden hem erg mooi!

Maar goed zo gezegd zo gedaan, aanstaande woensdag is het wegzakkie. Voor ons allemaal wel fijn maar toch vind ik het spannend hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ben inderdaad al goed op de hoogte.

Ik vraag mij alleen af wat ik nou precies als tijd aan moet houden voor ik ze weer kan koppelen. Officieel schijnt het 4-6 weken te zijn maar ik hoor ook dat 2 weken kan.? Ik heb natuurlijk geen zin om alsnog met een nestje te zitten ;)

En ik moet van de DA wat hooi meenemen van huis en wat van zijn eigen voer, is het ook een idee dat ik een bakje met kruiden mee geef.? Ze zijn hier namelijk gek op selderij.

En hoe lang moeten ze precies op handdoeken.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na twee weken is de wond goed genezen en kun je ze weer koppelen. Een ram is dan echt niet meer vruchtbaar. 4-6 weken heeft met de hormonen te maken, dat duurt namelijk een tijdje voor ze helemaal verdwenen zijn.

Handdoeken moet je van 5 dagen tot een week uitgaan.

Kruiden meegeven is een heel goed idee, dat doe ik ook altijd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dan ga ik morgen gelijk nog even wat extra kruiden kopen.

Verder maak ik mij eigenlijk niet zo heel erg zorgen hoor, het is een pittig ding en die slaat zich hier wel weer door heen. Maar toch, dit soort dingen blijven spannend.

Door het gesprek van vanmiddag heb ik ook al half de knoop doorgehakt voor mijn Saar, ik laat haar waarschijnlijk ook preventief helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij vond het niet echt leuk vanochtend, weer in die reismand en weer in de auto. Maar bij de dierenarts waren ze zo lief voor hem!

Dus ik maak mij niet echt zorgen.

Om half 3 mag ik hem weer halen, tijdens de narcose kijken ze hem gelijk helemaal na, zijn gebit en alles. En ze vinden hem zoooo mooi daar haha toch een charmeur

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een mannetje dat gecastreerd is vandaag. Snuf is redelijk gewend aan de reisbak ( gaat er elke week in om mee te gaan naar de camping). Heb hem om half negen gebracht.

Ik heb hem om 14.00 uur opgehaald en hij staat nu in de woonkamer. Is lekker wakker, drinkt en eet al zijn groente.

Hoop dat het bij jouw konijntje ook zo gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hier hetzelfde, heb hem kwart voor negen gebracht, en kon hem half 3 ophalen.

Alles was goed gegaan en hij zat zelfs al te keten zeiden ze bij de DA. Geniaal, precies zoals ik had voorspeld.

Hij zit nu sinds kwart voor 3 in zijn hok en het eerste wat hij deed was eten. Gedronken heeft hij ook al.

Fijn dat het met jouw nijn ook goed gaat, ik vind het toch altijd ff spannend. Ik ga mijn voedster na mijn vakantie denk ik ook preventief laten helpen maar bij haar ben ik toch een stuk banger op de 1 of andere manier.

Maar goed, onze kereltjes zijn weer thuis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het zo goed is gegaan!

En dat je met je voedster een stuk banger bent, is niet gek. Een castratie bij een voedster is ook vele malen ingrijpender, de castratie bij een ram stelt niet heel veel voor. Is dus echt iets om heel goed over na te denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies, daar ben ik ook bewust van.

Maar ik kan het ergens niet maken om het niet te doen. Ze krijgen hier het duurste voer uit de omgeving, allerlei soorten hooi, zat speelgoed (al zijn ze blijer met een wcrol ;) ), ze lopen bijna altijd los (nu dan even niet maar zodra ze weer gekoppeld zijn wel), ik laat ze enten, ze krijgen meer aandacht dan mijn vriend, etc, etc. Kortom het is net een koninklijk stel.

Heb dus alles voor ze over om ze blij en gezond te houden en dan zou ik Saar wel het risico laten lopen op baarmoederkanker.? Ja dat is iets waar ik best vaak over na denk, ik had gelezen dat dat risico best hoog ligt. Als ik haar niet laat helpen en ze krijgt over een poos wel klachten dan vergeef ik mezelf nooit meer.. Ik weet wel dat je ze niet voor alles kunt behoeden maar voor baarmoederkanker kan het dus wel.

Lastige situatie.. jij hebt het wel laten doen toch.? Viel het jou mee of tegen.?

aangepast door Von
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het wel laten doen ja. Het viel mij 100% mee, maar mijn voedster is ook heel makkelijk hersteld. Dat hoeft voor jouw voedster niet veel anders te zijn natuurlijk, maar het kán wel.

Het risico op baarmoederkanker is niet zo verschrikkelijk hoog als je soms leest. Het gaat dan namelijk om Engelse onderzoeken en omdat baarmoederkanker toch ook grotendeels met erfelijkheid te maken heeft, zijn die cijfers niet van toepassing op Nederland. Welke cijfers dat wel zijn, is een hele goede vraag, die zijn er gewoon niet. De ene dierenarts gaat wél uit van die 60% van de voedsters van 6 uit Engeland, de andere dierenarts zegt (haast) nooit een konijn met baarmoederkanker gezien te hebben en concludeerd dan ook automatisch dat het dus niet zo veel voorkomt. Maar dan wordt wél even vergeten dat het gemiddelde konijn in Nederland 3 jaar oud wordt (nee, dan krijg je inderdaad geen kanker als je 6 bent..) en nooit een dierenarts ziet. Daar komt bij dat een baarmoederontsteking of een probleem met de eierstokken even dodelijk kan zijn. En van de gecastreerde voedsters hier op BB, was er toch een vrij fors aantal dat al een aangetaste baarmoeder of cysten op de eierstokken had. Terwijl we het dan wel over jonge voedsters hebben (een enkeling uitgezonderd) van hooguit drie en vaak (veel) jonger. Al met al ben ik wel een voorstander van preventief castreren, mits er goed over na gedacht is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 1 van die voedsters waar dollie het over heeft. Mijn meisje is in mei 1 jaar geworden en had cysten op haar eierstokken. Haar eierstokken waren ook overactief. Ik ben dus erg blij dat ik haar heb laten castreren. Het is hier wel minder makkelijk gegaan als bij Dollie. Ibi wilde niet eten naar de castratie, maar na een dosis metacloral ging dat een stuk beter.

Achteraf gezien is het mij dus heel erg meegevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is het nu met je nijntje?

Hier gaat het goed, lijkt niets aan de hand te zijn.

Eet groen, biks en drinkt goed. Alleen heb ik nog geen keutels gezien en geen plas. Hij had wel bij de dierenarts geplast en een keutel gedaan. Hier thuis ook maar 1 keutel gezien.

Maar goed dat zal wel rustig weer op gang gaan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is ook nog steeds alles goed, hier wordt wel al flink gekeuteld en geplast, best smerig op die handdoeken ;)

Meneer loopt al druk te graven en te slepen met die handdoeken. Ik ben morgen gewoon werken tot half 4 dus ik hoop niet dat hij er van gaat eten ofzo.

Laat jou nijn zijn handdoeken een beetje met rust?

Hij is zelfs zo de oude dat hij al weer in de tralies hangt omdat hij er uit wil maar dat kan nu gewoon echt nog niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet eerlijk zeggen dat mijn nijn nergens op zit......

Normaal gesproken heb ik ook geen bodembedekking in zijn hok. Alleen als hij buiten in zijn hok zit, heb ik stro in zijn nachthok zitten. Verder nergens. En als hij mee gaat naar de camping heb ik ook alleen bedekking in zijn wc zitten.

Heb alleen ipv hennep snippers in zijn wc een krantje erin gedaan.

Hij gaat wel steeds op zijn wc zitten, maar heeft nog geen plas of keutel gedaan.... wanneer zou hij dat moeten gaan doen? Hij eet echt gewoon lekker groente, biks en lurkt lekker aan zijn water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb daar ook al aan zitten denken, misschien maar op niks maar hij is nog steeds niet zindelijk dus ik ben bang dat ie dan met die wond in zijn pies gaat liggen. Al stond hij net tegen de tralies en kon ik amper een wondje zien, zijn die sneetjes zo klein?

Al met al loopt hij als vanouds weer flink te donderstralen en is die handdoek leuk gooi en smijtwerk. Ik kijk het aankomende nacht en morgen voor mijn werk nog ff aan en anders haal ik m ook weg, we zijn verder van huis als hij er van gaat eten.

Wat vervelend dat jouw nijn nog niet gekeuteld heeft.. Hier lagen ze er binnen een half uur al.. Ik weet ook niet wat jou DA gezegd heeft maar die van mij zei dat hij binnen een paar uur toch wel zou moeten eten (dat deed hij meteen al) en dat de keutels dan meestal wel volgen, ze verwachtte bij Sam geen problemen dus ik heb verder ook niks meegekregen en moet eerlijk zeggen dat ik met een half oor luisterde omdat ik graag mijn kereltje weer wilde zien :P

Ik kan je verder ook niet echt adviseren, ik heb nog niet zo veel ervaring met konijnen, misschien dat er een ander is die wel weet na hoe veel uur dat weer op gang moet komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net even bij mijn vriendje gekeken, keurig keutels in zijn toiletje.

Gelukkig is dat weer op gang gekomen.

Eten deed hij wel, dus dat was goed, alleen die keutels volgde pas laat, maar goed al met al werkt dat dus ook weer.

Hier heb ik verder ook niets meegekregen en hoef ik ook niet terug te komen, mits het goed blijft gaan natuurlijk.

Denk dat het niet veel uitmaakt of je hem op die handdoek houdt ( of kranten vlgs mijn dierenarts ass. ). Het resultaat is hetzelfde. Dan kan hij ook in die natigheid van de plas gaan liggen als hij niet zindelijk is. Ik moet zeggen dat het wel makkelijk is zo zonder al die rommel in zijn kooi. En hij heeft er verder niets van.

Dus misschien morgenochtend ook maar die handdoek weghalen en kijken hoe dat gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is het nu met je nijntje?

Hier nog steeds niet geplast.....

Heb de dierenarts maar even gebeld en we moeten zo even langs komen, want het zou nu wel op gang moeten zijn gekomen. Hij drinkt verder wel en eet ook.

Dierenarts had het over dat hij misschien te veel pijn heeft om te willen/kunnen plassen.

Nou ja, ik moet er dus zo heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat meen je niet! Hoe is het nu met hem?

Hier gaat t nog steeds goed, ik heb vandaag gewoon gewerkt en toen ik thuis kwam zag ik ook geen natte plekken op zijn handdoek, hij heeft waarschijnlijk wel gewoon geplast hoor maar toch hou ik t even in de gaten

Wat ik alleen zo vreemd vind, of nouja misschien is het heel normaal hoor maar als hij zowat recht op tegen de tralies staat zie ik echt helemaal niks! Geen bloed, geen draadjes helemaal niks. We zaten hier al grappen te maken dat hij niet geholpen is ;) ik heb hem verder nog niet opgetild dus ik heb hem nog niet uitgebreid bekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ben naar de dierenarts geweest..... Ik het verhaal vertelt tegen de dierenarts en die haalde hem uit zijn reisbak. Nu bleek dat onderweg naar de dierenarts hij waarschijnlijk zo nodig moest dat hij op de handdoek had geplast. Nu is het waarschijnlijk zo dat hij niet op de krant in zijn wc wil plassen. Maar ik moest het verder nog maar even aankijken. Morgen mocht ik weer de hennep korrels gaan gebruiken voor zijn wc. Dit vanmorgen dus ook gelijk gedaan en nu net bij thuiskomst, zag ik twee plasjes in zijn bak. Vannacht dus niet geplast nog op de kranten. Maar nu werkt het gelukkig weer goed!

De dierenarts heeft wel uitvoerig de wond bekeken en dat zag er erg netjes uit! Zelf had ik ook al gekeken, maar idd net zoals bij jou, kon ik er weinig van zien. Alleen roze bobbeltjes, maar verder niets. Gelukkig maar, want dat betekend wel dat het er allemaal prima uitziet!

Van de dierenarts mag hij vandaag ook alweer mee naar de camping.

Dus al met al gaat het gelukkig goed!!

Hoe is het met jouw nijntje nu? Heb je zijn plasjes in de gaten kunnen houden?

Heb je de handdoek nog steeds in zijn hok liggen of inmiddels al niet meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, gelukkig dat het weer goed is! Snap best dat het dan ff spannend is en je steeds op zit te letten of hij wel of niet plast.

Gelukkig dat het nu allemaal weer op gang is! En wat jij zegt verklaard dan in elk geval waarom ik niks zie als hij gewoon recht op staat.

Hij zit er verder ook niet aan dus ik hoef het eigenlijk ook niet echt te zien maar ik was woensdag gewoon even nieuwsgierig :P

Met Sam gaat het goed. Als je niet beter zou weten dan zou je denken dat hij nooit geopereerd is. Hij loopt inmiddels al gewoon weer los in huis omdat hij in zijn ietwat te kleine noodkooi van een meter niet te houden meer is. Hij houdt geloof ik meer van open ruimtes :D Ik hou hem wel goed in de gaten dat hij niet te druk op en van de bank springt en dat doet hij tot nu toe nog niet.

De handdoeken heb ik er uit gehaald, wat een lucht komt daar van af zeg. Ik verschoon die handdoek meerdere keer op een dag maar na een paar plasjes ruikt mijn hele woonkamer + keuken weer naar de urine. Dus daar ben ik mee gestopt. Aubiose is het nog wat te vroeg voor denk ik maar ik heb er nu cotton comfort in. Dat had ik nog staan kwam ik achter en dat prikt niet aan zijn buikje. En dan vanaf zondag/maandag gewoon maar weer het oude vertrouwde in het hok.

Ik vraag mij ook echt af of ik ze echt na 2 weken weer bij elkaar kan zetten. In het briefje wat ik van de DA kreeg stond dat ze nog 2-3 weken vruchtbaar kunnen zijn. Ik zit natuurlijk niet als nog op kleintjes te wachten :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij ook echt af of ik ze echt na 2 weken weer bij elkaar kan zetten. In het briefje wat ik van de DA kreeg stond dat ze nog 2-3 weken vruchtbaar kunnen zijn. Ik zit natuurlijk niet als nog op kleintjes te wachten :P

Dit heeft echt meer met de hormonen en de wond te maken, dan met vruchtbaarheid hoor. Ik zal als ik jou was niet bang zijn voor een nestje. Na twee weken is dit echt niet meer mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snuf is niet zo een heel druk konijn! Kan heerlijk in zijn kooi liggen languit op zijn zij. Pootjes de lucht in lekker luieren maar.

Geloof graag dat die natte handdoeken aardig kunnen ruiken....

Hier mocht ik vandaag de aubiose wel weer gaan gebruiken hoor. Het gaat gelukkig daarmee een stuk beter. Plast nu gewoon weer lekker op zijn wc-tje. En aangezien ze gisteren heel goed gekeken heeft vertrouw ik er wel op. Vanuit mijn werk weet ik dat een gezonde wond, binnen 24 uur wel gesloten is.

Maar goed maakt verder ook niet uit. Gelukkig doen beide heren het weer ;-) zoals het hoort.

Tja, wat is wijsheid om ze weer bij elkaar te zetten.

Bij mensen kan er altijd nog een verdwaald zaatje tussen zitten de eerste paar weken, hoe dat bij konijnen werkt weet ik eerlijk gezegd niet. Maar ik zou zelf voor zekerheid gaan! En liever weekje langer wachten dan te vroeg weer bij elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zet hem van het weekend ook weer op de aubiose. Denk dat het dan wel weer kan. Gelukkig dat het met jouw ventje ook weer lekker gaat!

Wat bij elkaar zetten betreft ga ik het forum nog eens doorspitten :P Als er meer mensen zijn die 2 weken zeggen dan ben ik er ook gerust op en doe ik het ook. Mogen ze weer heerlijk samen en ben ik van die extra kooi in de woonkamer af :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .