Ga naar inhoud

Vragen over SS


Nane

Aanbevolen berichten

Ik ben ook overstag gegaan. Ik gaf Russel junior maar na het lezen van alle goede ervaringen met SS hier ga ik langzaam ook over. Ik gooi nu SS onderin het bakje en daaroverheen de russel. ze vinden het allebei lekker, dat is mooi, zo komt alles netjes op. Maar wat ik me nu afvraag; op de zak staat eigenlijk dat je ze naar behoefte mag voeren, maar ik lees hier alsmaar 25 gram per kg. Mijn dwergjes kunnen echter geen genoeg van het biks krijgen en staan sochtends echt te springen als ik ermee aan kom. Mag ik ze idd niet gewoon naar wens voeren, gewoon dat ze zelf kiezen wanneer ze biks eten, dus gewoon een volle bak neerzetten?

Ik hoor graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is, staat op de zak SS (of heb je de junior?) dat je 60 à 70 gram per dag moet voeren aan een gemiddeld konijn. Dat is te veel, je moet uitgaan van 10 à 15 gram per kg volwassenlichaams gewicht. Jij hebt raszuivere NHD, dus je weet dat ze ongeveer tussen de 1500 en 1800 gram moeten gaan wegen. Je zou ze dus een gram of 25 kunnen geven.

Nu ze nog jong zijn, mogen ze in principe wel onbeperkt hebben, zolang ze hooi blijven eten en hun BDK op eten, maar ik ben daar toch niet zo'n voorstander van. Als je inderdaad een volle bak neer zet, gaan ze geheid minder hooi eten. Ze kunnen immers kiezen tussen lekkere biks en 'gewoon hooi', de meeste konijnen zijn er dan gauw uit! En weinig hooi eten is echt niet goed, ze zijn de vezels hard nodig voor hun darmpjes en om hun gebit goed te laten slijten.

Biks bevat veel voedingsstoffen, waar ze al gauw dik van worden. Met jonge konijnen in de groei zal dat wel mee vallen, maar het is toch af te raden om een volle bak neer te zetten. Met een redelijke portie groente erbij is 25 gram (in totaal, niet per kg) waarschijnlijk gewoon voldoende. Dit verschilt wel per konijn, het ene konijn heeft nu eenmaal een andere stofwisseling dan het andere. Bovendien hangt het ook af van hoeveel beweging ze krijgen en wat ze naast hun biks eten. Het kan dus zijn dat je er na een tijdje achter komt dat 15 gram per kg toch te veel, of juist te weinig is voor je konijnen. Dat is toch even zoeken.

Maar overgewicht is net als bij mensen een serieus probleem bij konijnen. Ze hebben meer kans op bepaalde ziektes en kunnen zichzelf niet meer schoonhouden en hun blindedarm keutels niet meer eten. Ik heb het hier laatst nog over gehad met mijn dierenarts, omdat dit een groot risico op myasis (madenziekte, je konijn wordt gewoon opgevreten door maden) veroorzaakt. Ik schrok er van hoeveel konijnen met myasis zij zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, en laat je niet voor de gek houden door dat zielige "Wij hebben zo'n honger" toneelstukje hoor! Konijnen zijn steracteurs. Hier doen ze ook altijd alsof ze uitgehongerd zijn, terwijl ze verschrikkelijk veel (groente, kruiden en hooi) eten. Je zou serieus denken dat ze nooit te eten krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn inderdaad zeer goede acteurs in de 'ik heb honger' blik. Dat heb ik hier ook al goed mogen merken.:) Als ze honger hebben, moeten ze maar hooi eten denk ik dan ;).

Ik geef voor beide konijnen (ook NHD) zo'n 25 tot 30 gram SS biks. Ik ben eerder geneigd om wat minder biks te geven dan teveel.

Daarnaast krijgen ze van mij onbeperkt hooi + 200 tot 300 gram groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, dus jut en jul nemen me in de maling! Want idd, ze lijken wel uitgehongerd sochtends als ik met de biks aankom. Maar de ruifjes zijn nog half vol! Dan hou ik me gewoon aan de aanbevolen hoeveelheiden en hun groenvoer en hooi (ze krijgen zelfs 2 verschillende merken hooi). Nou ja, ze kennen het ritme gewoon goed hier denk ik:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat heb ik ook wel, maar de bakjes die ik heb rammelen haha, dus ik denk dat ze daaraan echt herkennen dat ik met VOER kom en niet voor de gezelligheid en dan springen ze toch nog een stukje harder op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .