Ga naar inhoud

Water drinken, veel haren en zeer actief konijntje!


Loeselein

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Even twee verschillende vraagjes (vragen staat hier vrij toch? :) )

Ik heb een franse hangoor Maggie die tot een paar weken geleden een vriendje had. Helaas is onze Homer overleden (abces) en zit Maggie nu tijdelijk in haar eentje. We zijn wel van plan om een vriendje voor haar te halen hoor, maar we gaan binnenkort op vakantie en willen nog even wachten tot na de vakantie ivm koppelen enzo.

Maar nu Maggie... sinds ze alleen woont (wat ze voorheen nooit heeft gedaan omdat ze meteen aan Homer is gekoppeld toen we haar kregen) gedraagd ze zich een beetje vreemd. Zo zit ze voortdurend aan de tralies van het hok te trekken. En dan bedoel ik niet een klein beetje of subtiel, nee echt heel hard! Ze trekt wel daar waar het hok open kan en volgens mij is het ook haar bedoeling om het hok open te maken. Ze trekt met haar tanden of krabt er gewoon heel hard aan. Ze sloopt het hok verder bijna niet, knaagt zelden aan het hout en trekt ook niet aan de tralies op andere plaatsen. Ze mag bijna dagelijks naar buiten om lekker een uurtje door de tuin te rennen maar ze heeft ook een grote ren dus ruimtegebrek heeft ze niet. Ik heb ook niet echt de indruk dat ze zich verveeld want ze heeft genoeg om mee te spelen: een zandbak, balletje, wilgetakken, wilgenmand (al deze speeltjes worden ook afgewisseld en liggen niet allemaal tegelijk in haar hok). Maar vanmorgen om 6 uur werden we er dus wakker van... vind het niet zo erg dat ik er wakker van wordt, wel vervelend, maar zou het wel erg vinden als de buren er last van krijgen...

Gister was mevrouw zelfs ontsnapt... ze had hard genoeg aan het deurtje getrokken dat het open was gesproken en toen is ze lekker in de tuin gaan liggen, voor haar hok... Het is gewoon een hok zoals ze ook hier op de site worden verkocht dus lijkt stevig genoeg, maar met genoeg doorzettingsvermogen is ze er dus gewoon uitgebroken... waar een wil is is een weg, zeg maar :) Dus nu het deurtje zo dichtgemaakt dat het echt niet meer open kan... Maar ik heb echt geen idee waarom ze het doet! Ja, omdat ze graag aan de andere kant van de tralies wil liggen. gras is groener bij de buren he :)

Volgens mij drinkt Maggie ook veel te weinig! Er hangt zo'n hele grote drinkfles in het hok (groot konijn=grote drinkfles) die ik elke dag ververs, maar de laatste tijd drinkt ze op een dag niet meer dan 200ml! Is dit normaal? Lijkt me erg weinig namelijk! Ik weet niet of dit hiervoor ook het geval was omdat ze toen nog met Homer samen woonde en dan kan ik niet zien wie hoeveel drinkt. Ze is ook echt heel erg aan het verharen... misschien een haarbal? maar ze eet wel gewoon goed: klein beetje biks, veel groenvoer, veel hooi, kruiden... heb toch net wat Prozyme besteld omdat ik begreep dat dit ook preventief gebruikt kan worden ter voorkoming van een haarbal. toch? Maar of dit weinig drinken ermee te maken heeft...?

Verder is ze (zoals hierboven beschreven) heel actief en blij en maakt ze absoluut geen zieke indruk... Heb nu ook een bakje water in haar hok gezet, misschien wil ze om één of andere reden het flesje niet meer? (het is wel een echte dame dus het zal me niets verbazen als ze 'ineens' heeft besloten dat het flesje maar niets is... :) )

Iemand hier ideeen over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het juist wél verveling is; al dat speelgoed is leuk en aardig (al doen míjn konijnen er echt geen flikker mee..) maar vergeleken met een maatje, een ander konijn..

Of ze weinig drinkt.. Weet het niet, vind het niet schokkend weinig maar voor zo'n groot konijn zou het vast nog wel wat meer mogen zijn.. Krijgt ze veel groente? En eet ze ook gras als ze los loopt? Daar haalt ze natuurlijk ook vocht uit hè. Ik kan me vaag herinneren dat een konijn zo'n 50 ml water per kg moet drinken, dan zou Maggie ongeveer 300 moeten hebben denk ik.. (Aangenomen dat ze 6 kg weegt..) Nou ja, met een bord groente en veel gras haal je die 100 ml nog wel lijkt mij.

Hoe zien haar keuteltjes er uit? Als ze veel haren binnenkrijgen, kun je dit ook wel aan de keuteltjes zien. Soms zitten ze gewoon echt aan elkaar (kettingkeutels) of er steken haren uit, ze hebben dan echt zo'n puntje.. Als je dat bij haar wel ziet, dan zou ik protexin gaan geven. De werking van Prozyme wordt echt in twijfel getrokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, was er al wel een beetje bang voor dat ze een vriendje mist... daar wordt dus aan gewerkt maar ze zal zich tot die tijd echt even alleen moeten vermaken... wel beetje zielig maar is niet anders.

uit de groentje haalt ze natuurlijk ook vocht, had ik nog helemaal niet aan gedacht :)

keutels zal ik vanavond even bekijken.

over prozyme, ik had juist gelezen (geloof ook hier ergens) dat dat juist wel goed werkt... weet het ook niet hoor, geen ervaring mee.

wat is protexin precies? waar kan ik dat krijgen mocht het nodig zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je gelezen hebt dat prozyme bij dit soort dingen werkt, kan heel goed kloppen. Dat is ook een hele tijd gedacht (en er zullen genoeg mensen zijn die het nog steeds denken) maar de pH-waarde van de maag van een konijn is zo laag, dat de prozyme al daar afgebroken wordt. Dan kan het dus helemaal niet helpen tegen een eventuele 'haarbalverstopping' in de darmen. (Nog los van het feit dat échte haarballen zoals je die bij katten ziet, niet voorkomen bij konijnen..) Dit geldt ook voor ananassap.

Protexin is een probiotica, vergelijkbaar met prozyme, alleen hiervan is de werking bij konijnen wel aangetoond. http://www.bunnybin-winkeltje.nl/?page=catalog&view=product&product_id=546 hier kun je het bestellen. Ik zou het alleen niet door het water doen maar gewoon op een stukje groente geven, maar goed.

Als mijn konijnen verharen (toevallig begint Fred nu net, gisteren zag ik ook al weer wat kettingkeuteltjes) geef ik ze ook elke dag een beetje en het werkt wel moet ik zeggen. Althans, ik vind veel minder kettingkeutels als ik het consequent blijf geven tot ze niet meer verharen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

Ons mannetje zit sinds twee weken ook alleen en die zit ook de hele tijd tegen de tralies te stampen of hij knaagt eraan. Hij staat nu aan de achterdeur en krijgt af en toe bezoek van onze hond, dat vindt hij altijd fijn! Ik vrees dat ze dus inderdaad een maatje mist! Dat doet Stamper bij ons dus ook, maar eerst moet hij gecastreerd worden... Ik denk dus dat het gewoon even afwachten is, je kan misschien een knuffel gebruiken (als ze er niet in bijt of van eet ofzo). Dat lijkt dan een soort vriendje.. :D

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rammetje zit sinds ruim 3 weken alleen, heeft daarvoor wel samen gezeten. Sinds een week loopt hij, vooral 's nachts, als een malle aan de tralies te trekken met zijn tanden. Ik denk dat hij gewoon dol graag naar mijn voedster wil, dat kan alleen nu even nog niet. Vanacht was het zelfs zo erg dat het door alle muren heen ging en toen heb ik hem zowat aan de andere kant van mijn appartement gezet zodat ik nog enigzins kon slapen.

Als hij gecastreerd is mogen ze weer samen, mijn dierenarts wil hem nu alleen nog niet helpen, eigenlijk pas als hij tegen de 5 maanden is. Ik ga binnenkort wel vragen of dat niet wat eerder kan, want ik word hier niet blij van en hij zelf trouwens ook niet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .