Ga naar inhoud

konijn lust geen groenvoer en gras?


tann04

Aanbevolen berichten

ik heb een konijn van 2 jaar oud, een paar maanden geleden heb ik haar overgenomen van iemand. toen ik haar kreeg zat ze in een kooi met in haar bakje 3 grote wortels.

na 3 dagen had ze hier nog niet van gegeten terwijl ze haar brokjes wel op at.

nu inmiddels zo'n 4 maanden later eet ze nog steeds bijna geen groenvoer en al helemaal geen gras. mijn andere konijnen en cavia's staan altijd te springen als ik met iets aankom maar zij laat het gewoon liggen. brokjes en vooral brood vind ze wel erg lekker en ze drinkt verder ook gewoon goed.

nu is mijn vraag of het erg is dat ze dit niet eet? ze krijg qua brokjes gemengd dus niet alleen de bix. haalt ze hier ook vitamines uit of moet ik iets anders proberen? en hoeveel brood mag een konijn hebben? ze krijgt nu af en toe een korstje.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is niet zo'n ramp hoor, alle voedingsstoffen die ze nodig hebben halen ze uit hooi en biks, als ze alles eet van gemengd is het niet zo erg, zodra ze selectief gaat eten kan je beter overstappen op alleen biks.

Af en toe een stukje hard gedroogd brood kan geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ze alles eet van gemengd is het niet zo erg, zodra ze selectief gaat eten kan je beter overstappen op alleen biks.

ze eet altijd haar bakje helemaal leeg dus dat is het probleem niet! ik meng het gemengde voer zegmaar zodat de helft gemengd voer(dus met die stukjes erin) is en de andere helft alleen brok dus zo krijgen ze wel een paar lekkere stukjes maar het meeste brok!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoihoi

het is niet zo erg als ze geen groenvoer eet, maar gemendvoer is helemaal niet goed oke het kan wel als ze alles op eet maar toch zou ik voor biks gaan of een hele goede aanrader SS(since selective).

Verder kun je beter geen brood geven dit maakt konijnen dik en is dus niet gezond voor haar natuurlijk kun je bijvoorbeeld wel om de dag een klein stukje geven maar niet te veel.

Voor het groen voer kun je misschien is witlof proberen dit vinden veel konijnen erg lekker en zo kun je het lang zaam uitbreiden en ik weet niet hoevel voer je geeft maar misschien geef je te veel dat hij geen trek in groenten heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoihoi

het is niet zo erg als ze geen groenvoer eet, maar gemendvoer is helemaal niet goed oke het kan wel als ze alles op eet maar toch zou ik voor biks gaan of een hele goede aanrader SS(since selective).

Verder kun je beter geen brood geven dit maakt konijnen dik en is dus niet gezond voor haar natuurlijk kun je bijvoorbeeld wel om de dag een klein stukje geven maar niet te veel.

Voor het groen voer kun je misschien is witlof proberen dit vinden veel konijnen erg lekker en zo kun je het lang zaam uitbreiden en ik weet niet hoevel voer je geeft maar misschien geef je te veel dat hij geen trek in groenten heeft?

waarom geen gemengdvoer? ze eet toch alles op? ik koop geen voer van een bepaal merk ofzo gewoon 2 10 kilo zakken en deze meng ik dan, kost namelijk wel erg veel als ik steeds merkvoedsel in kleine zakjes moet kopen en ze eten dit ook allemaal.

maar te dik is ze in ieder geval ook niet, ze is eerder te dun.

ik geef eigenlijk alleen groente en brood wanneer we dit over hebben dus dat is niet elke dag en ook niet heel veel. wel krijgen ze elke dag een flinke had gras maar dit lust zij dus niet. ik weet eigenlijk niet of ze witlof lust maar ik geloof inderdaad van wel ja. maar ik heb dus meestal niet veel over en omdat ik het over 16 dieren moet verspreiden krijgen ze allemaal meestal maar 1 blaadje ofzo.

ze krijgt ook elke ochtend 1 handje voer(weet niet hoeveel gram dit is) dus dit is niet te veel denk ik, zeker aangezien het groenvoer pas 's avonds komt. het is een rasloos konijn van ongever 2 kilo denk ik.

aangepast door tann04
Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat gemengd voer meer bezwaren heeft dan alleen selectief eten. Het bevat (bijna) altijd te veel vet, eiwit en calcium en maar weinig vezels. Overigens zijn er ook soorten biks die niet zo goed qua samenstelling.

Goede biks is ook in grote zakken te koop, Hope farms supertrio heeft ook 15 kilo zakken voor ongeveer 14 euro. En je zou ook nog de biks van kenner kunnen overwegen, die is nog goedkoper. (maar daar zijn twee soorten van waarvan je de een beter niet kunt nemen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kenner biks is inderdaad een mooi goed en niet zo duur alternatief.. dus misschien een idee???

Kenner is te koop bij de welkoop en de boerenbond

Ik meen dat 20 kilo biks daar ongeveer 9-10 euro kost en ook het gemengde voer van hun kost dat ongeveer (12 euro voor 20 kil0)

Kwa gewone biks moet je de gene pakken met het gele label (niet die met de roze/rode label) het gele label is beter

Dus misschien een goed allternatief voor het gene wat je nu voert? Dan komt ze aan alle voedingsstoffen..

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net even gekeken en de zak met alleen brok kost 9 euro voor 25 kilo. vind 14 euro voor 15 kilo eigenlijk best wel duur, zeker als je kijkt hoeveel voer er bij mij doorheen gaat. ik koop het bij ons in de buurt bij een zelfde soort winkel als welkoop enz. het is alleen niet echt van een merk. er staan wel allerlei vitamines enz op wat erin zit, is er nog iets wat er niet of juist wel in moet zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo duur is dat toch niet?

Ik heb zelf de biks van Kasper Fauna, die is ook bij veel dierenwinkels te koop

en kost vaak ongeveer een euro per kilo als je het 'los' koopt.

De 15 kilo zak kost geloof ik iets van 13,90 (bij de Jumper).

Hoe dan ook, ik zou in ieder geval ZEKER overstappen op alleen biks,

om al eerder genoemde redenen.

Waar je in ieder geval op moet letten bij het kiezen van een biks is het vezelgehalte.

Vanaf ongeveer 14 a 15% is prima.

Als je konijn verder weinig vezels binnenkrijgt, omdat ze dus weinig groenten eet, is het beter om een biks te kiezen die meer vezels bevat. Als je konijn verder veel hooi eet zal het wel goed zitten met de vezels hoor.

Tip: weeg je konijn en weeg daarop ook je biks af.

Je voert 25 gram biks per kilo, per dag. Dus weegt je konijn 2 kilo, dan voer je 50 gram biks per dag. Let op: van de biks Science Selective is 15 gram per kilo voldoende (maar deze ga je niet kiezen i.v.m. de prijs begrijp ik).

Daarnaast zou ik stoppen met het voeren van brood, dit is ten eerste onnatuurlijk voor een konijn om te eten en daarnaast een dikmaker. Mocht je dit toch willen doen dan zou ik het zeker niet vaker dan 1 keer per week geven en dan ook maar een half sneetje.

En wat betreft de groenten... ik zou gewoon proberen van alles aan te bieden en kijken wat ze lekker vindt! Als ze een goede biks eet en daarnaast goed hooi eet is het in principe niet noodzakelijk dat ze groenten eet.. maarja het is natuurlijk altijd wel beter als ze het wel gaat eten. Veel vezels en veel vitamientjes :)

Je kan in de lijst met veilige planten en groenten kijken wat ze allemaal mag hebben, de keuze is reuze ;) er zit vast wel iets tussen wat ze lekker vindt!

Veel succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je niet een krop andijvie kopen het is goedkoop en dan hebben alle dieren een paar blaadjes meer?

zou inderdaad kunnen maar zeker nu in de zomer krijgen ze al volop gras, nu is dat natuurlijk niet hetzelfde maar ik heb al jaren konijnen en doe het altijd al zo en heb nog nooit problemen gehad. mijn opa heeft ook een groentetuintje en hier pik ik soms stiekem ook wel eens wat groente!:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo duur is dat toch niet?

Ik heb zelf de biks van Kasper Fauna, die is ook bij veel dierenwinkels te koop

en kost vaak ongeveer een euro per kilo als je het 'los' koopt.

De 15 kilo zak kost geloof ik iets van 13,90 (bij de Jumper).

Hoe dan ook, ik zou in ieder geval ZEKER overstappen op alleen biks,

om al eerder genoemde redenen.

Waar je in ieder geval op moet letten bij het kiezen van een biks is het vezelgehalte.

Vanaf ongeveer 14 a 15% is prima.

Als je konijn verder weinig vezels binnenkrijgt, omdat ze dus weinig groenten eet, is het beter om een biks te kiezen die meer vezels bevat. Als je konijn verder veel hooi eet zal het wel goed zitten met de vezels hoor.

Tip: weeg je konijn en weeg daarop ook je biks af.

Je voert 25 gram biks per kilo, per dag. Dus weegt je konijn 2 kilo, dan voer je 50 gram biks per dag. Let op: van de biks Science Selective is 15 gram per kilo voldoende (maar deze ga je niet kiezen i.v.m. de prijs begrijp ik).

Daarnaast zou ik stoppen met het voeren van brood, dit is ten eerste onnatuurlijk voor een konijn om te eten en daarnaast een dikmaker. Mocht je dit toch willen doen dan zou ik het zeker niet vaker dan 1 keer per week geven en dan ook maar een half sneetje.

En wat betreft de groenten... ik zou gewoon proberen van alles aan te bieden en kijken wat ze lekker vindt! Als ze een goede biks eet en daarnaast goed hooi eet is het in principe niet noodzakelijk dat ze groenten eet.. maarja het is natuurlijk altijd wel beter als ze het wel gaat eten. Veel vezels en veel vitamientjes :)

Je kan in de lijst met veilige planten en groenten kijken wat ze allemaal mag hebben, de keuze is reuze ;) er zit vast wel iets tussen wat ze lekker vindt!

Veel succes ermee!

ik heb dus pas mijn eerste zak alleen biks gekocht en dit meng ik nu met het andere voer zodat ze niet meteen helemaal moeten overstappen. in de zomer wanneer ze permanent buitenlopen krijgen ze alleen nog maar biks maar in de winter, wanneer het wat kouder is en ze wel wat vet kunnen gebruiken en ook geen gras krijgen geef ik ze wel gemengd voer.

en wat het brood betreft: ik geef het ook alleen wanneer we wat over hebben dus vaak een kontje van een brood, het konijn is eerder te dun dan te dik naar mijn mening dus met dan dik worden zal voorlopig nog wel meevallen:P maar toch bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de zomer wanneer ze permanent buitenlopen krijgen ze alleen nog maar biks maar in de winter, wanneer het wat kouder is en ze wel wat vet kunnen gebruiken en ook geen gras krijgen geef ik ze wel gemengd voer.

en wat het brood betreft: ik geef het ook alleen wanneer we wat over hebben dus vaak een kontje van een brood, het konijn is eerder te dun dan te dik naar mijn mening dus met dan dik worden zal voorlopig nog wel meevallen:P maar toch bedankt!

Teveel brood kan ook verstoppend werken..........

En dat je konijnen wel wat vet kunnen gebruiken in de winter.. waar haal je dat vandaan?? Als het gewone buitenkonijnen zijn dan hoeven ze echt niet aan te komen in de winter om het niet te koud te hebben hoor. Als ze gewoon goed in hun vacht zitten en zelf een beschut plekje (nachthok met veel stro bijv.) op kunnen zoeken dan redden ze zich prima. En daarnaast is gemengd voer niet alleen slecht omdat er veel 'snoepjes', 'dikmakers' in zitten, maar ook om de samenstelling, zoals Lirazel al eerder heeft beschreven ;) Het is gewoon simpel gezegd slecht voer.

Vergelijk het met mensen die altijd pizza, koekjes, snoepjes, shoarma, patat, hamburgers en weet ik wat allemaal eten. Die zullen het ook heus wel overleven maar de mensen die gewoon goed eten leven toch een stuk gezonder en prettiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teveel brood kan ook verstoppend werken..........

Het is gewoon simpel gezegd slecht voer.

QUOTE]

waarom wordt het dan wel gemaakt en zo veel verkocht?

het zal misschien best kloppen dat het slechter is maar ik snap dan niet waarom het zo vaak verkocht wordt:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat er heel veel dingen worden verkocht die niet goed zijn. En er is veel onwetendheid, zowel bij de verkopers als bij de klanten. Mensen kijken er ook naar op een manier zoals ze naar hun eigen eten kijken. Wij willen niet iedere dag hetzelfde eentonige voedsel willen, dus dat zal een konijn ook niet willen. Gemengd voer ziet er natuurlijk aantrekkelijker uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er worden zo veel dingen verkocht die niet goed voor dieren zijn.

Een goede biks bevat 12 à 14% eiwitten, maximaal 3% vet, minder dan 1% calcium, zo min mogelijk ruwe as (maximaal 10%) en zo veel mogelijk vezels. (14 à 15% zoals Marjolijn zegt vind ik eigenlijk nog veel te weinig.)

Voldoet jouw biks of gemengde voer daaraan, prima. Als dat niet zo is dan zou ik zelf toch eens op zoek gaan naar een andere (bijv. Hope Farms Super Trio) maar goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Smokey van mij lust ook geen groenvoer, alleen haagwinde wat er maar tijdelijk is vind hij lekker.

Dat is echt geen ramp hoor, hij doet het prima op zn biks en hooi, heb het een tijdje geprobeerd maar hij moet het gewoon niet.

En Cookie is gasgevoelig dus verdraagt het meestal niet, dus beiden krijgen alleen dat wat voorhanden is in de tuin en met mate.

Ze gaan echt niet dood als ze geen groen krijgen, geef ze dat wat ze lusten en anders maar niet.

En net wat Dollie zegt, een goed gemengd voer is net zo goed als biks, heb jij dat lekker zo laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .