Ga naar inhoud

Hoeveel "mag" een jong konijn?


Milamber

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een nijntje thuis van iets meer dan 7 weken (heb m ook pas!). De fokker zei dat ze twee keer per dag een eetlepel voer gaf... Dus ik dat ongeveer aangehouden de eerste dag, maar bakje was binnen no time leeg... Toen bedacht ik, het konijntje is in de groei, lijkt mij dat hij gewoon altijd voer moet hebben! Ik heb overigens wel een hooibal in de kooi hangen, maar hier lijkt hij niet van te eten, van een grastunnel dan weer wel. Maar is mijn aanname juist? Dat hij zo lang hij in de groei is (hoe lang is dat eigenlijk?) gewoon altijd een gevulde voerbak moet hebben?

En is het handig om complete brokken te mengen met ander voer? Ik heb zelf complete brokken gehaald, maar van de fokker ander voer mee gekregen wat hij daar kreeg.. Dat vind ie beduidend lekkerder :P Maar geeft dat geen problemen omdat de complete brokken toch zo zijn samengesteld dat alle voedingstoffen binnen komen?

En verder, ik lees dat ze "darmkeutels" op moeten eten... Hoe kan ik zien of mijn nijn dit doet?

Ik ben echt een leek, sorry! Dit is ook pas mijn eerste konijn! Had me wel ingelezen, maar als ie er dan is, komen de "praktijk" vragen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een eetlepel zegt mij echt niks, ik reken nog altijd in grammen.. Wat voor biks (merk) heb je? Van gewone biks is het 25 gram per kg volwassen gewicht. Dit betekend dat je het gewicht dat je konijntje zal hebben als hij uitgegroeid is neemt, en dat keer 25 doet. Ik neem aan dat je een raskonijn hebt, aangezien je naar een fokker bent gegaan, dus dat zal niet al te veel problemen op moeten leveren. Met rasloosjes is het erg lastig omdat je nooit met zekerheid kunt zeggen wat hun uiteindelijke gewicht zal worden, met raskonijnen kun je heel aardig schatten.

Ik snap verder niet helemaal wat je bedoeld met complete brokken? Gewoon biks zonder gekleurde dingetjes? Da's idnerdaad het beste.

http://www.bunnybunch.nl/images/konijnen/konijnenkeutels.jpg nummer 3 zijn BDK, als je die niet vindt is het goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ja zo zei ze het... Ik zal eens gaan wegen dan! Het is een rexsatijn-hangoor, en ik weet dat pappa ongeveer 1635 gram weegt! Dus laat ik 1,7 * 25 gram aanhouden.. Zal meteen even afwegen!!

Ik heb de zak al weggedaan... Maar met complete brokken bedoel ik dat er maar één soort brokje in zit, waar alle voedingsstoffen in zitten, waardoor selectief eten word voorkomen. Ik heb die van HopeFarms. Inderdaad biks, zonder gekleurde dingetjes ;)

Maar kan ik de twee soorten voer dan het beste mengen en dan in totaal 1,7 * 25 gram geven? Of beter eerst het oude voer opmaken, en dan overstappen op HF?

Thnx voor het duidelijke plaatje!! Ik ga vanaaf of morgen even de kooi "herinrichten" en de bodembedekking ook verschonen, zal dan goed opletten of ik ze zie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij mag een jong konijn tot 16 weken meer hebben, omdat het dan nog in de groei is. Verbeter me als ik het fout heb, maar dat is tegen mij gezegd toen ik 2x een oeps-nestje had én vragen had over de voeding.

Geef je je konijntje ook al groenvoer?

Ze mogen dat ook hebben. Maar je moet dat wel langzaam opbouwen.

Wat mijn konijntjes (1x 13 weken en 3x 9 weken) heerlijk vinden, is: witlof, rucola, komkommer, tomaat, broccoli, wortel en appel (de laatste twee hééééél af en toe geven)

Qua kruiden eten ze nu ook munt en peterselie.

Wel aangeraden om met één groente te beginnen en dat langzaam op te bouwen. Dus stukje witlof ter grootte van een postzegel.

De dag er na de keutels (en het kontje) even goed controleren (geen verandering? dan kan je een iets groter stukje geven)

Mijn konijnen zijn echt gek op groente en kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

Bedankt voor je recatie! Ben wel benieuwd naar andere reacties... Over de hoeveelheid, dus die 25 gr regel aanhouden, of de eerste maanden meer geven??

Ik heb m gister voor t eerst wortel gegeven. Achteraf als ik het zo lees, heb ik teveel gegeven, maar hij had t ook niet allemaal op, dat scheelt! Heb ook standaard witlof in huis, dus zal m zo een klein stukje geven! ik zie nu in elk geval niets aan zijn poep(erdje) dus die wortel is goed gegaan :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt als ik het snap: nog 2 soorten bios in huis. 1 van de fokker en 1 van hf. Als die van de fokker aan het opraken is kan je het gaan mengn met hf. Eerst een beetje hf en dan steeds meer, tot je helemaal op hf zit. Over die 25 gram per kg kan denk ik Fokkers op bb je het beste helpen. Bijvoorbeeld: bunny ranch chanty of mireille Bij de laatste ben ikber niet zeker van of ik het goed heb geschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .