Ga naar inhoud

last van warmte


loverabbit.

Aanbevolen berichten

mijn konijnen hebben vaak last van de warmte

nu nog niet zo heel erg maar vorige zomer toen het heel warm was wel.

het helpt wel als ik ze op de tegels zet in de schaduw, in de ren

maar als ik op vakantie ga zorgt iemand anders voor ze en dan weet ik niet of die ze op de tegels wil houden..

kan het dat ze dan in hun hok blijven zitten? hij is best groot maar wel muren van hout en aan 1 kant open met gaas..

Link naar reactie
Delen op andere sites

het hok gaat met de konijnen mee naar het oppas-adres? Dan zou je kunnen kijken, of het op een schaduwrijke plek komt te staan.

Als ze binnen gehouden worden, dan een plek niet te dicht bij een raam.. of eentje waar de gordijnen dicht kunnen als de zon schijnt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar goedkope en simpele oplossingen zijn:

Fles water in de koelkast en als die koud is in het hok leggen (eventueel met een handdoek erom)

Een koude natte handoek neerleggen

Met een washandje paar keer per dag het koppie, oortjes en ruggetje lekker nat maken (dat doe ik vinden ze heerlijk!!!)

Heb je een hok met zo'n zolder? Duw die dan vol met stro dat isoleert ook weer een beetje, en hou ze zo veel mogelijk uit de zon. Tegels en zand/modder zijn koeler dan gras.

Mijn konijnen vinden het met dit weer pas lekker als de zon weg is, ze rennen als gekken in het donker over het terras :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook even een vraagje...

Mijn konijntje staat binnen, maar zag op de thermometer dat het gister al 27 graden was!!

Zie hem dan met dat warme weer veel helemaal onderuit liggen, is dat ook een teken dat hij dan last heeft van de warmte??

Link naar reactie
Delen op andere sites

de ideale tempratuur vooreen konijn is ietsvan 17 graden. bij temprasturen boven de 25 graden krijgen ze er meestal echtlast van.

fles in de koelkast of diepvries (in dat laatste geval ee nhanddoek eromheen) en dan bij de konijnen leggen.

stoeptegels in koud water leggen en goed nat laten worden die in deren leggen

zorgen voor shaduw in de ren

witte doeken over het hok heen leggen scheeld vaak ook al iets

Als konijn in oververhitting fase zit. natte handdoek erover heen leggen

eventueel oren nat maken bij een hangoor eventueel in water leggen.

let wel op de oren nat maken niet in de oren!

Er is vorig jaar zomer een heel goed topic over geweest waarin ook werd uitgelegd hoe je oververhitting bij je konijn kon herkenne nen wat je dan moest doen. Heel leerzaam en heel goed om eens door te lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb onlangs een ice-pod gekocht, en ik heb hem dit weekend kunnen uittesten.

Ze kwamen er eerst maar wat aan snuffelen, en vinden het maar een raar ding.

Ze lagen er niet op (is volgens mij ook te koud als het net uit de diepvries komt), maar eentje lag er wel in de buurt. Ik denk dat de koude wel uitstraalt, en dat ze er ook geniet van hebben als ze er naast liggen.

Zo lang blijft die ice-pod niet koud. Op warme dagen dat ik moet werken moet ik hem dus 's morgens al in de ren leggen, maar voor het heetste van de dag aanbreekt is ie niet koud meer (ik leg hem wel in de schaduw, niet in de zon) en ik ben pas 's avonds terug thuis

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijnen hebben vaak last van de warmte

nu nog niet zo heel erg maar vorige zomer toen het heel warm was wel.

het helpt wel als ik ze op de tegels zet in de schaduw, in de ren

maar als ik op vakantie ga zorgt iemand anders voor ze en dan weet ik niet of die ze op de tegels wil houden..

kan het dat ze dan in hun hok blijven zitten? hij is best groot maar wel muren van hout en aan 1 kant open met gaas..

Als ik je verhaal goed begrijp, dan staat het hok in de zon en heb je een losse ren op een andere plek in de schaduw?

Heel goed dat je je voor je vakantie afvraagt wat je het beste kunt doen om je konijnen op de juiste temperatuur te houden. Een hok in de zon is min of meer een oven. Je kunt het zo koel mogelijk houden door er een witte lap overheen te leggen en/of een parasol naast te zetten. Daarnaast zijn er hierboven meer tips gegeven waar ik me bij aansluit. Overigens, als je de gewone koelelementen koopt, moet je even inschatten of je konijnen het kapot zullen gaan knagen. Er zit iets ongezonds in.

Hopelijk kun je voor de vakantie buren of de oppas vragen om dagelijks de boel in de gaten te houden en maatregelen te treffen. Want als we de berichten mogen geloven, gaan we een tropische zomer tegemoet: http://www.bunnybunch.nl/community/off-topic/35236-laat-de-zomer-maar-komen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .