Ga naar inhoud

verschrikkelijk gefrusteerd en hopeloos


MrsNuke

Aanbevolen berichten

geachte forumleden..

Ik hoop zo dat jullie mij verder kunnen helpen ik ben ten einde raad en voel me een beetje in de zeik genomen...

dinsdag ben ik naar de dierenarts geweest omdat ons liefe konijn buster inene niet meer haar brokken at (ze at wel wat hooi niet veel, ze dronk ook gewoon, en witlof ging er ook nog wel in alleen alles wat hard is eet ze niet) .. Volgens de dierenarts voelde alles goed haar buikje temp was goed ze was wel iets afgevallen maar niet heel veel, daarna heeft zij haar tandjes bekeken en er zaten haakjes op haar kiezen.. dat was waarschijnlijk de rede dat ze niet meer at..

De volgende dag zou ze een roesje krijgen en dan zouden ze de haakjes verwijderen. 3 uur later nadat ik haar had gebracht belde ik om te vragen of ik haar op mocht halen.. ze was druk door het hok aan het rennen dus kon haar weer ophalen..

vanaf dat moment is er nog helemaal niets verandert.. ze is gewoon zoals altijd.. eet nog wel steeds een klein beetje hooi en wat witlof maar ben haar nu al vanaf dinsdag aan het dwangvoeren omdat ze nog steeds geen brokken wilt eten heb ook pijnstilling wat ik 2 x daags toedien en heb druppen voor haar darmstelsel voor eventueel gas..

ik geef haar 2 keer daag 30ml dwangvoer van critical care..

is het normaal dat ze nog steeds geen brokken eet..

vorig jaar zijn wij ons konijntje kwijt geraakt... ben zo bang dat we deze ook kwijtraken...

weet ook niet hoever ik moet gaan ons vorig konijntje heeft ons 300 euro gekost en is overleden.. nu ben ik alweer 170 euro kwijt.. meschien denken jullie nu wat een krenten.. maar we hebben het niet zo heel breed.. vanwege de crisis..

nou bedankt alvast voor de adviezen..

Groetjes Elisa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je hier niet bij helpen aangezien ik er geen ervaring mee heb.

Misschien dat het allemaal nog pijnlijk is vanwege het verwijderen van de haakjes?

Ze keutelt en plast wel goed?

Ik weet hoe het is om het niet breed te hebben maar dat je wel met een dier zit die wat kost vanwege problemen.

Ik hoop in ieder geval dat ze snel weer gaat eten. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik dacht dat in eerste instantie ook maar vorlgens de dierenarts is dit niet normaal en zou ze gewoon normaal weer moeten gaan eten.. het is nu 5 dagen geleden..

heb vanochtend wel de bijsluiter gelezen daar stond in dat haar eetlust weg gaat van de pijn bestrijding denk dat ik daar maar even mee stop kijken of ze dan gaat eten

ze keutel wel niet zoveel als anders maargoed ze zal ook niet onwijs veel binnen krijgen normaal eet ze toch wel een behoorlijke bak voer op een dag.. ook plast ze gewoon hou het drinkflesjes goed in de gaten.. nou drinkt ze nooit onwijs veel hoor..

gelukkig ben ik niet de enigste met dat probleem al gun ik niemand dat probleem.. wil niet overkomen als een krent..

thanks voor je reactie..

iemand nog een idee ?

Groetjes Elisa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een konijn gehad met haakjes, die at meteen weer toen ze terug kwam. Heb ook geen pijnstilling meegekregen toen, maar antibiotica omdat ze een wondje had in haar mond van het haakje.

Konijnen die pijn hebben eten juist niet, maar konijnen die door pijnstilling niet eten.. heb ik nog nooit gehoord. Misschien dat de haakjes toch niet helemaal goed zijn verwijderd?

Is je dierenarts wel konijnkundig?

Heb je al eens geprobeerd om een papje te maken van de biks? kijken of ze het dan uit een schaaltje eet?

Welke biks geef je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door pijnstilling gaan konijnen juist wel weer eten....( welke pijnstilling heb je?)

Maareh 170 euro voor haken verwijderen?

Beetje overdreven niet? Mijn da is ook niet goed koop maar met 60 euro ben ik ook daar wel mee klaar.

Normaal gaat een konijn na deze behandeling gelijk goed eten dus ik vermoed dat er meer aan de hand is.

Het dwang voer wat je geeft vind ik veel ste veel eerlijk gezegt.

Dan zou ik als konijn ook niet meer willen eten.

Pas op want met zo veel kun je haar opblazen.( de maag)

Geef haar een groen voer ect en kijk of ze dat wil eten naast minder dwang voer.

Keuteld ze wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn kan wel degelijk minder eten door pijnstilling.. Carprofen drops bijvoorbeeld heeft als bijwerking een verminderde eetlust. In dat geval zou ik dan om een andere pijnstiller vragen, bijvoorbeeld Metacam.

aangepast door Jsmn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg me ook af hoeveel jullie konijn weegt?

2x 30ml dwangvoer is voor een gemiddeld konijn hartstikke veel, zou dus kunnen dat ze daarnaast geen trek heeft.

Weet je of ze toevallig ook een wondje in haar mond van de haakjes?

Kan zijn dat ze dan daar evt nog wat last van heeft.

Metacam heb ik zelf ook hele goede ervaringen mee dus als je nu carprofen drops geeft zou ik idd eens metacam proberen.

Pijnstilling even stoppen is idd ook een goed idee want meestal hebben ze dat na het weghalen van de haken niet zo lang nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan een paar dagen duren voor je konijn weer brokjes eet. Mijn konijn deed er een paar weken over, maar die had wat meer gebitsproblemen. Vergeet niet, een konijn stopt pas met brokken eten, als het echt te veel pijn doet. Voor die tijd had hij waarschijnlijk ook al pijn, maar heeft dat gewoon niet laten merken. Konijnen zijn wat dat betreft hard voor zichzelf.

Je konijn heeft dus langere tijd het eten van brokken in verband gebracht met pijn. Nu die pijn weg is, is hij voorzichtig om zich opnieuw pijn op de hals te halen en zal dus niet zo gauw aan zijn brokken beginnen. Zeker niet, als er een goed alternatief is, zoals groente en/of hooi.

Wat je kunt doen is de brokken fijner maken. Science selective kun je met een mesje voorzichtig! splijten over de lengte, waardoor je dunne reepjes en gruis krijgt. De dunne reepjes kun je voeren, door ze voor zijn bekje te houden. Al zou hij ze maar vastgrijpen, dan merkt hij al, dat dat geen pijn hoeft te doen en zal hij wellicht ook die dunne reepjes uit je hand eten. Je kunt die dunne reepjes ook in een bakje doen en hem dat voorzetten.

Het gruis kun je mengen met lauw water om een bikspapje van te maken, dat je eventueel ook kunt dwangvoeren. Maak dat wel vloeibaar als je het dwangvoert, het dikt nogal snel in.

Succes met leren van je konijn om opnieuw brokjes te eten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat fijn voor alle reacties.

ik vond 30 ml ook vrij veel ik heb vanochtend 15 gegeven ben gestopt met de pijnstilling het zijn inderdaad Carprofen drops ik had in de bijsluiter gelezen van de mindere eetlust vandaar..

ze had ook een wondje in haar mond daar heeft ze 5 dagen antibiotica voor gehad dat is nu klaar..

de behandeling heeft me totaal 94 euro gekost.. de rest zijn kosten voor antibiotica, pijnbestrijding, darmdruppels voor een goede stoelgang en dwangvoer..

ik heb nu gewone bix heb het al een heel klein beetje gemengt met water zodat het wat zachter wordt..

volgens mij heeft ze wel een heel klein stukje van een knabbelstokje gegeten..

ik hoop echt dat het snel beter gaat weet anders ook niet meer wat ik moet doen..

zou in ieder geval weer bellen naar de dierenkliniek als ze morgen nog steeds niet zelf at

ik zal jullie op de hoogte houden..

hier een foto van ons liefe kleine buster..

groetjes Elisa

Link naar reactie
Delen op andere sites

daar had ik even overheen gelezen... 2x 30 is veel en zeker als je 30ml in 1x doet.

Ik denk dat het handiger is vaker over de dag een kleine hoeveelheid te geven. Dus 4-5 ml per keer En dat elke zoveel uur. Anderen weten wellicht beter hoeveel je nijn behoort te krijgen. Dwangvoer gemaakt van biks/science selective dikt snel in. Dit is dus ook een reden om niet teveel in 1 voederbeurt te geven/klaar te maken.

Het is ook makkelijker toe te dienen, als je een groter spuitje gebruikt (5 ml spuitje) en daarvan de lange tuit afknipt. Dan krijg je een breder spuitmondje, waar het dwangvoer makkelijker doorheen gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik voel me nu helemaal schuldig dat ik zoveel heb gegeven hoop niet dat dit gevolgen gaat hebben.. ik heb haar vanochtend 20 ml gegeven dus ze krijgt morgen pas weer heb nog wel druppels voor maag en darmstimulatie gegeven..

heb net even het voer van het konijn van de buren geprobeert.. er zitten een soort van groene blaadjes in platte ronde.. die at ze wel toen ik het voor haar mondje hield ook at ze zaadjes die er in zaten maar toen ik haar een bix voor haar neus hield draaide ze weg..

heb nu een aantal blaadjes uitgezocht en die in haar bakje gedaan samen met de zaadjes en wat bix..

elke ochtend kijk ik vol spanning of ze iets gegeten heeft uit haar bakje ik hoop nu dat ik morgen een leeg of in ieder geval een half lege bak aan tref anders ga ik toch maar weer door met de dwangvoeding.. en bel ik de dierenkliniek maar weer..

Groetjes Elisa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat ze iets eet... Maar dat voer van de buren is gemengd voer, die groene blaadjes waarschijnlijk het snoeperige gehalte in dat voer.. Dat zal ze dus sneller eten. Niet nog een keer doen, als je het mij vraagt.

Beter om de biks te splijten en zachter te maken met water. Dat voor het bekje houden en proberen dat ze het aanpakt/opeet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou langzaam gaan stoppen met de dwangvoeding, zeker als ze wel hooi pakt zou ik haar daar lekker op laten knabbelen en het eens een dag aankijken zonder dwangvoeding.

Ik zou wel (zeker voor nu) even wat science selective halen, daar halen ze toch net wat meer uit dan in gewone bix en hoeft ze dus minder moeite ervoor te doen. Bij de pet's place kun je het eventueel scheppen en hoef je dus niet meteen 1,5 kilo te halen.

Hoe is de rest van haar gedrag, wel alert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo daar was ik weer met een kleine update..

vol verwachting loop ik naar beneden kijk in haar bakje en zie dat ze heel selectief alle groene blaadjes uit haar bakje heeft gezocht.. moet er eigenlijk ook wel een beetje om lachen.. ook al is het niet goed best slim van der de rest heeft ze laten liggen.. snap best dat het een snoep gehalte heeft maar ik ben allang opgelucht dat ze weer iets uit haar voerbakje eet.. zie haar nu ook weer eten heb snel wat bij gevuld weet het het is niet goed maar beter iets dan niets..

ga denk ik geen dwangvoer geven nu.. manlief is toch thuis die moet het even in de gaten houden zal hem op pad sturen voor het voer.

de rest van haar gedrag is gewoon: sago tegen vrouwen ze is een beetje een vrouwen hater hihihi manlief kan alles doen maar ik niets als je beneden komt dan staan haar oortje recht over eind en staat ze tegen de tralie's aan ook jumpt ze af en toe door het hok, af en toe kroelt ze lekker tegen de tralie's aan naar het andere konijn buiten is ze lekker van het gras aan het eten... daarom snap ik het ook allemaal niet ze is voor de rest zo fit..

ga gewoon flink minderen met voederen wat vinden jullie moeten ik de druppels voor het maag/darm systeem evengoed geven of niet?

Groetjes Elisa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou die druppels voor maag/darm wel nog geven, tot ze zelf helemaal goed eet en goede keutels produceert. Het is belangrijk dat de darmen op gang blijven, anders heb je een groter probleem.

Als je merkt dat het beter gaat, kun je het wel afbouwen.

Het kan trouwens geen kwaad die druppels als je je aan de dosering houd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer waarschijnlijk komt het door de narcose dat ze nog geen bixjes eet.

Bij Zazou heeft dit zeker een ruime week geduurd,voordat hij dit fatsoenlijk at.

Als een konijn zich niet helemaal lekker voelt laat ie als eerste de bixjes staan meestal.

Ik zou 'm het darmstimulerend middel net zo lang geven totdat de keutels weer van normaal formaat zijn.

Het belangrijkste is dat je konijn eet, wat het ook is, als ie maar eet ;)

Zazou heb ik kunnen paaien met paardenbloemblad & witlof.

Vaak eten ze het liefste groenten & kruiden als ze een narcose achter de rug hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo was ik weer even..

vandaag ander voer gehaald science selective.. en heb wat vers gedroogde kruiden gehaald volgens mij heeft ze nog niets gegeten van de brokjes wel wat van de kruiden heb haar ook nog 3 blaadjes witlof gegeven die heeft ze bijna op nog een klein stukje tegaan..

vanochtend de dierenkliniek nog gebeld zou terug gebeld worden maar om 6 uur was ik nog niet gebeld dus had zelf maar gebeld.. maar die kon me vraag niet beantwoorden dus ik zou terug gebeld worden.. ondertussen ben ik nog steeds niet gebeld vind het een beetje raar maar dat zal ik ze morgen wel vertellen.. denk niet dat ze nog bellen dus ben erg blij met de adviezen die ik van jullie krijg.

ga nu een aantal brokjes in haar bakje doen kan ik die morgen weer tellen of ze iets heeft gegeten. Ik houd jullie op de hoogte

Groetjes Elisa

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog even een update..

eigenlijk is er nog niet veel veranderd ze eet nog steeds niet zo als het zou moeten..

nu stop ik de bix en andere dingen in haar mond net zolang tot ze gaat kouwen.. best veel werk maar zo begint ze wel weer wat te eten zaadjes pakt ze al zo uit de hand nu de rest nog..

net we voor de zekerheid naar de dierenkliniek geweest.. ze kunnen echt niets vinden alles is goed ze is kerngezond..

wel is buster altijd al moeilijk geweest met haar eten heel kieskeurig.. hoop dat ze snel weer zelf gaat eten tot die tijd zit ik 3 keer op een dag een uur op de bank stukje voer in haar mondje te stoppen..

wel krijgt ze nog steeds de maagdarm druppels.. die blijf ik geven totdat ze zelf goed gaat eten.

ik wil jullie bedanken voor al jullie adviezen.. heb er veel aan gehad en heb ook weer veel geleerd.

Groetjes Elisa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het belangrijkste is dat ze haar hooi eet, want dan blijven de darmen wel in beweging. Misschien heb je het al wel gelezen op dit forum, maar stap niet in 1 keer over op andere biks. Misschien is het beter om na die narcose niet teveel wisselingen met voedsel te doen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .