Ga naar inhoud

gezondsheidsproblemen en verandering in gedrag.


manonn17

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb al sinds 2005 een konijntje. Hij koms uit ons eigen nestje. Ik ken hem dus al sinds hij een paar uurtjes oud is. Daarom ben ik ook erg gehecht aan hem. De laatste 4 a 6 maanden doet hij anders en heeft hij klachten. Hij heeft een lelijke vacht en een soort schilfers tussen zijn vacht( niet heel erg). Onder zijn oog heeft hij een wond en allemaal lossen haar plekken en er komt pus uit. Dit is al circa 3 weken. Hij was altijd heel lief en je kon hem heel makkelijk aaien en oppakken, maar de laatste tijd is ie erg bang en schrikkerig als ik hem aai en heb ik het idee dat hij wil bijten. Hij zit ook vaak te piepen en vanmiddag lag die helemaal op zijn rug en kwam hij niet overeind meer. Met wat hulp van mij is het gelukt. Hij eet nog wel, maar hij drinkt heel weinig. herkennen jullie deze verschijnselen en moet ik hiermee naar de dierenarts? Mijn vader wil niet naar de dierenarts, want die zegt dat het ouderdom is, maar al mijn voorgaande konijnen zijn rond de 9 jaar geworden en een zelfs 12 jaar. Dus dan vind ik 5 jaar niet oud.

Iemand een tip?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ;)

Ik herken de symptomen niet, maar ik heb niet zoveel ervaring met zieke nijntjes. Misschien moet je dit aan andere leden met meer ervaring vragen.

Kan je een keer niet bellen naar de dierenarts? En de symptomen uitleggen?

Ik zou ook eens kijken of zijn eetgedrag normaal is, en zijn zijn keuteltjes verandert?

Als je echt niet kan bellen naar de DA kun je best rondzoeken op het internet, maar natuurlijk is de beste tip die ik je kan geven, de dierenarts.

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hier zeker mee naar de dierenarts gaan! Je hebt helemaal gelijk, vijf jaar is bepaald niet hoogbejaard. En al was ie 100, dan nog vind ik niet dat je voor onderzoek door een konijnkundige dierenarts zo maar kunt stellen dat het ouderdom is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou denken aan mijt... Maar ik zou eigenlijk direct al naar de da zijn gegaan om het wondje bij zijn oog waar pus uit komt, te laten controleren.

En zoals je zelf aangeeft, je kent hem het beste en als je merkt dat zijn gedrag veranderd is, dan moet er een belletje rinkelen van dat er iets mis is en dat kun je dan bij de da controleren.

Misschien is het wondje bij zijn oog het begin van een abces door een haak op de kies of iets dergelijks.. Ik zou het laten controleren, zo snel mogelijk.

En dat hij op zijn rug ligt en niet meer overeind komt klinkt beangstigend.. Dat komt alleen voor bij schapen voor zover ik weet..

Een konijn moet zeker weer op eigen kracht overeind kunnen komen want anders is er, nogmaals, iets mis..

En de feiten die je hebt, dat je andere konijnen 9 zijn geworden, moeten je vader kunnen overtuigen toch?

Maar ik weet hoe eigenwijs ouders kunnen zijn..

Anders zou hij dit topic moeten lezen toch?

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

klinkt alsof je konijn meerdere problemen heeft... wondpus, kale plekken, huidschilfers... zoek een andere da!!

Dit is geen typisch ouderdomsprobleem, je konijn is ziek en heeft waarschijnlijk ab nodig en die kale plekken klinkt heel sterk als mijt. Het kan zijn, dat die wondjes bijtwonden zijn als gevolg van de jeuk (door mijt) en dat die wondjes zijn gaan ontsteken.

Hoe dan ook, ga zsm naar een kk da!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .