Ga naar inhoud

Hartog compact gras


Sascha

Aanbevolen berichten

Gister heb ik compact gras van hartog gekocht bij ranzijn (was een gezellige middag met Fluf&Tinus haha) en ze vinden het hier heerlijk! Het is 8,45 voor 20 kilo maar het ziet er niet zo groot uit. Heb het net aan alle beesten gegeven en ze begonnen allemaal meteen te smikkelen. Zelfs Dribbel die alleen maar goed timothy hooi (duur!) eet dus zeker een aanrader!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd er wel rekening mee dat dit veel meer voedingswaarden heeft dan gewoon hooi en dus niet onbeperkt gegeven kan worden..

Waarom heeft dit hooi meer voedingswaarde? Het is toch gewoon gedroogd gras,het is geen kuil.

Mijn konijnen krijgen dit volgens mij ook,omdat mijn ene konijn anders geen hooi eet,dit is het enige wat hij wel een beetje eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even op de site van Hartog gekeken,hier staat over hartog compactgras;

Volledig vervanger van hooi/kuil

- Op basis van gras

- Gemiddelde waarden vitaminen en mineralen

- Vezels vergelijkbaar met hooi/kuil

- Gemiddelde voedingswaarde

- Eiwitarm

- Bij sportprestatie aanvulling van krachtvoer gewenst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog wat uitgebreidere info gevonden;

Product analyse

Analyse is op basis van 1 kilogram Dit is een natuurproduct, waardoor de aangegeven waarden kunnen varieren. Voedingswaarden

Ruw eiwit11.80 %Ruw vet2.20 %Ruwe celstof31.00 %Ruw AS10.20 %Suikers8.00 %Suikers & zetmeel12.00 %EWPa0.56 %VEP533.00 %VREp62.00 gDS90.00 %Vitaminen

Vitamine A (Ī²-caroteen) 30000.00 I.E. Vitamine E 20.00 mg Biotine (Vit.H) 0.20 mg Vitamine D3 910.00 I.E. Mineralen

Calcium6.00 gFosfor3.00 gMagnesium2.00 gNatrium0.80 gKalium32.00 gSporenelementen

IJzer270.00 mgKoper5.00 mgMangaan26.00 mgZink24.00 mgSelenium0.10 mg

Bron:http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer/ruwvoer-paarden/compactgras

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom heeft dit hooi meer voedingswaarde? Het is toch gewoon gedroogd gras,het is geen kuil.

Mijn konijnen krijgen dit volgens mij ook,omdat mijn ene konijn anders geen hooi eet,dit is het enige wat hij wel een beetje eet.

Het is geen hooi. Op de link die jij zelf geeft staat bovendien:

Hartog Compact Gras voert u ter vervanging van, of in combinatie met, uw huidige ruwvoer. Om aan de ruwvoerbehoefte van uw paard te voldoen dient u 1 - 1,5 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht per dag te voeren. Door de hogere voedingswaarde in vergelijking met hooi en kuil kunt u de hoeveelheid krachtvoer reduceren.

Nogmaals, het is bedoelt voor paarden en die krijgen sowieso niet onbeperkt hooi. Er zitten hier (volgens mij) veel meer eiwitten in dan in (gewoon) hooi. En dat calciumgehalte is echt verschrikkelijk hoog, vergelijk dat maar eens met timothy hooi bijv.. Dat bevat 0,5% calcium (ongeveer, het is natuurlijk ook een natuurproduct) wat veel beter is. Ik weet ook niet wat voor biks jij jouw konijnen voert, maar zelfs met een goede biks als Hope Farms zit een gemiddeld konijn al op zijn gemiddelde calciumbehoefte, groente, hooi, snacks, water en wat je ze ook maar geeft, niet mee gerekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dollie, zo hoog is het calciumgehalte toch niet? Er zit 6 gram calcium in per kilo (1000 gram) compact gras, dat is 0.6% calcium.

Ik lees weer eens te snel, 6.00 g, ik ging er vanuit dat de hele analyse in procenten was, het eerste deel van de analyse is dat wel namelijk. :P dan valt het inderdaad wel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier eten de nijnen al een jaar compactgras, ze eten geen hooi meer.

Volgens de dierenarts waren ze bij de laatste controle kerngezond en niet te dik.

Ze krijgen onbeperkt.

Ook de cavia's zijn er helemaal verslaafd aan, hoewel die nog wel een stevige portie hooi ernaast eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een hele tijd beide aan de konijnen gegeven en toen kozen ze alleen het compactgras, Toen heb ik een tijd alleen hooi gegeven toen aten ze niets meer, dus toen maar weer over op het gras.

De caven eten van allebei ongeveer even veel.

Ze hebben het allebei de hele dag tot hun beschikking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij krijgen het ook al een poos. Ze zijn niet te dik, maar ik vraag me nu wel af of het op langere termijn schadelijk kan zijn voor b.v.b hun organen.

Weet iemand wat de voedingswaarde is van de gemiddelde hooi soort?

Zou het graag met elkaar willen vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .