Ga naar inhoud

SS Hoeveel, hoevaak, mengen?


daph-91

Aanbevolen berichten

hoi hoi,

Mijn konijntje at eerst care + maar omdat ik daar niet zo heel goede verhalen over hoorde of iig dat er te veel eiwitten inzit ed wou ik overstappen naar hope farms... dit laat ze dus echt helemaal liggen ( had het gemengd met care+ en dat is eruit ) Nou was ik in de winkel en heb ik een klein zakje met ss meegenomen... dit vind ze wel erg lekker. en ook ons nieuwe rammetje eet dit.

Nou is mijn vraag hoeveel moet ik ze geven...

- het voedstertje is nu ong vier maanden en een rasloosje.

- het rammetje is nu ong zeven maanden en ook een rasloosje maar is wel erg klein, ongeveer te grootte van een dwergje.

en moet ik ze dan apart voeren of wel tegelijk ( het voedstertje eet sneller dan de ram)

Vinden jullie dat ik het alsnog moet mengen met of hopefarms of care+?

Hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Care+ is prima voor hoor

ik geef het zelf ook maar meng het met ss

10gram care+en 10 gram ss (doen ze kei goed mee

je moet zoiezo kijken naar hoevveel je konijnen wegen

daar uit kun je zien hoeveel ze nodig hebben

20 tot en met 25 gram per kilo lichaams gewicht

en van ss geld dit geloof ik 15 gram per kilo gewicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar je moet der wel bij houden of ze de blindedarm keutels gaan op eten

hier kregen ze eerst gewoon 25 gram maar daar lieten ze de blinde darms liggen

en dan moet je dus even beetje minderen je komt dus van eigens achter hoeveel je konijntje op kan en hoe goed hij ze blinde darm keutels eet (en natuurlijk nog hooi eet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet eerst je konijnen wegen voor dat wij een antwoord kunnen geven op de hoeveelheid.

de richtlijn is 15 g ss per kilo/lichaamsgewicht.

dit is een RICHTLIJN dus het kan zijn dat jouw konijn meer of minder nodig heeft.

Nee, dat klopt niet. Daph kan haar konijnen nu wel op een weegschaal zetten, maar met vier en zeven maanden hebben zij nog niet hun uiteindelijke gewicht. Stel dat het jongste konijntje nu anderhalve kg weegt en je haar 25 gram SS geeft, dan krijgt ze te weinig. Je moet altijd uitgaan van het volwassen gewicht.

Het wordt dus even schatten, aangezien je rasloosjes hebt. Je ram zal wel bijna op zijn uiteindelijke gewicht zitten, je voedster niet. In principe mag ze nog wel onbeperkt, maar ik ben daar zelf niet zo voor. Als ze het nu goed doen op de hoeveelheid die ze krijgen, zou ik zo doorgaan en over vier maanden naar de gewichten van beide konijnen gaan voeren.

Ik voer mijn konijnen niet apart, als je het idee hebt dat het verkeerd gaat als ze samen eten kun je dat wel gaan doen, of je voert degene die te kort krijgt uit de hand wat bij. Mijn voedster eet ook iets sneller dan mijn ram, maar ze is ook groter, net als bij jou, dus dat komt eigenlijk heel goed uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft niks met mazzel te maken, er zijn meer mensen die dat gedaan hebben.

Daarbij is van gemengd naar SS een verbetering, het is beter voor de darmen. Ik heb het op advies van mijn KKDA in 1 keer gedaan, bij 4 konijnen. Helemaal geen problemen.

En daarbij is het zo, als je het voer mengt, de meeste konijnen eten toch vaak alleen de SS eruit, dus dan maakt het niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef je nu alleen SS?

Je moet weten wat je konijnen uiteindelijk ongeveer gaan wegen. Maar dat is natuurlijk lastig te zeggen bij rasloosjes.. Ik heb 4 raslozen konijnen en het gewicht ligt bij hun rond de 2 kg. Hier krijgen ze 20 gr SS per konijn.

Maar omdat 1 konijn van jou nog 4 maanden is, mag die wel wat meer hebben. Ik denk dat je met 25 gr per konijn best aardig in de buurt komt.

Misschien kun je ze iedere week wegen, dan kun je het goed in de gaten houden. Merk je dat ze afvallen, dan moet je meer geven (ze moeten immers nog groeien).

En onbeperkt hooi natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het zeker gemengd geven aan de konijnen.

Dan doe je 8 gr SS en 12,5 gr care+ per kg lichaamsgewicht.

Het beste zou wel zijn als je alleen SS geeft. Zo'n zak kost wel veel, maar je gebruikt in verhouding maar weinig. Ik bestel de SS trouwens bij the hay expert, daar is het een stuk goedkoper. Ik doe ongeveer met een zak SS van 3 kg een maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .