Ga naar inhoud

konijn is ziek


lotharinger<3

Aanbevolen berichten

  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Sorry hoor maar ik denk dat wij en jij niet heel veel kunnen doen op het moment.. Een dierenarts kan jou wel helpen.. Nogmaals, waarom heb je niet eerder aan de bel getrokken? En hoe jong is je konijntje en hoe lang istie al bij je? En waarom wil je je woonplaats niet zeggen? Met behulp van jouw woonplaats kunnen we helpen een geschikte DA te vinden en misschien woont er iemand in de buurt die er met je naar toe kan...

We stellen vragen omdat we je willen helpen hoor, maar dan moet je ze wel beantwoorden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap wel dat je niet zomaar naar de da kan gaan, als ik nou zeg tegen mijn ouders, ik moet naar de da dan zeggen ze ook eerst, ja niet vanavond. en hoe lang ik dan ook blijf doorzeuren, ik kan daar verder niks aan doen (ik ga altijd wel meteen naar de da, maar als hij 's avonds niet lekker is ga ik de volgende dag)

dus ik denk echt niet dat hij/zij een smoes verzint om niet naar de da te gaan, soms kan dat gewoon niet, maar probeer wel een beetje je best te doen, want het kan in een keer afgelopen zijn met je konijn:S!!!

woon je in een stad of dorp?

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk jij snapt t mageremelk ;P

maar ik heb een afspraak met een dierenarts een maar kilometer hier vandaan.

morgen om 7 uur kan ik terecht :mdr:

hei zij dat ik m ff apart moest zetten om te voorkomen dat mn andere konijn het ook krijgt als het wel besmettelijk is... dus hij zit nu appart en ik moest hem goed warm houden dus ik heb veel stro en een warmtelamp bij m gezet. aan t eten; ik moest dan lekker veel van het gene doen dat hij wel eet zodat hij wel wat binnen krijgt... en ik heb hem zo neer kezet met zn hok dat hij mn andere konijn nog wel kon zien.

p.s. ik woon in een dorp en in N-H

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt geen buren, vrienden met ouders, of iemand anders die je hadden kunnen rijden?

Sorry, maar dit konijn heeft hulp nodig NU.

Als het komt te overlijden weet dan dat het jou schuld is, want jij hebt vanaf de zijlijn toe staan kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is een mannetje kreeg ik te horen toen ik m kocht... en de ander is een vrouwtje...ze zitten bij elkaar omdat het een heel groot hokm is en mijn vorrige konijn die ik had in zn eentje in dat hok deed maar die werd weeld en je kon dr niet meer pakken omdat ze ging graven...net boven het gaas...

en ik heb niet toe staan kijken ik heb gedaan wat de dierenarts me door de telefoon had verteld...

maar... goed nieuws...

hij ziet er al een stuk beter uit en is al weer aangekomen... eet weer gewoon brokjes en hupt weer de heletijd rond...:mdr:de dierenarts zei dat ik het beste had gedaan thuis omdat er niet heel veel anders aan te doen was... zelf wilde ik er niet bij zijn hoe hij behandeld werd omdat ik daar TOTAAL NIET tegen kan... dan flip ik helemaal...:erf: Dus ik ben weer blij :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik hoop voor jou dat het goed blijft gaan.

Wellicht is het verstandig, om een aantal dingen in huis te halen. Als je dan weer iets gebeurt en je kunt niet naar een dierenarts, dan heb je in elk geval de middelen om iets te doen. Een da kan je dan telefonisch wel uitleggen, wat je moet doen als er iets is.

Huisapotheek konijn :

koop :

Een peterselie-plantje en/of een basilicum-plantje. Konijnen lusten dit erg graag en sommige konijnen nemen makkelijker medicijnen in op een basilicum-blaadje. Vaak te koop bij een c1000 of AH.

Carprofen : dit is een pijnstiller, die gebruikt kan worden bij pijn door haakjes aan de kiezen. Het bestrijdt alleen pijn en zorgt dat je konijn blijft eten, is dus geen oplossing voor de oorzaak.

Cisaral : dit is een darm-stimulans. Eigenlijk zorgt het ervoor, dat de maag sneller geleegd wordt, zodat voeding sneller de darmen ingaat en zo de darmen actief houdt

Infacol : dit is een baby-geneesmiddel op basis van simethicon. Het middel werkt in op gas in de darmen, waardoor gas makkelijker afgevoerd wordt. Ananassap (ongesuikerd, niet de ananasstukjes zelf) heeft een vergelijkbare werking.

Science selective biks kun je idd tot een papje maken, het poeder dat onderin een zak zit kan daarvoor goed gebruikt worden. Hou het wel vloeibaar, het dikt vrij snel in. Omdat een konijn dat papje niet gauw uit zichzelf zal eten, zul je het via dwangvoeren moeten toedienen. Dit gaat het makkelijkst met een 5ml spuit (zonder naald) waarvan het smalle spuitstukje afgeknipt is.

Olvarit babyhapje wortel (zonder stukjes) is babyvoer voor baby's vanaf 3 maanden. Dit kun je mengen met het biks papje of met biogarde.

Biogarde is geen melk/lactoseprodukt, een konijn mag daar dus kleine hoeveelheden van eten. Het is een darmwerking-stimulerend produkt.

Alle vetgedrukte dingen zijn lang houdbaar. Het babyhapje is na opening nog 24-48 uur houdbaar.

prijzen zo uit mijn hoofd... infacol 8 euro, carprofen en cisaral 10-15 euro. plantje 1,50 tot 2 euro. olvarit 1,20 euro. het hele pakket bij elkaar is ongeveer hetzelfde als je kwijt zou zijn aan een dierenarts-consult

aangepast door Lonka
Link naar reactie
Delen op andere sites

Infacol : dit is een baby-geneesmiddel op basis van simethicon. Het middel werkt in op gas in de darmen, waardoor gas makkelijker afgevoerd wordt. Ananassap (ongesuikerd, niet de ananasstukjes zelf) heeft een vergelijkbare werking.

Dezelfde werking als ananassap? Naast dat dat eigenlijk überhaupt niet werkt, wordt het toch meestal aangeraden bij verstoppingen?

Verder moet je echt voorzichtig zijn met dit middel, als je niet precies weet wat er aan de hand is en/of wáár het gas zich bevindt, is het verstandiger dit middel niet te geven, het kan dodelijk zijn als er sprake is van gas in de maag of achter een blokkade. Eigenlijk zou ik dit alleen gebruiken als een konijnkundige dierenarts dat aanraadt. (En hij/zij het konijn gezien heeft!!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe zie jij het verschil tussen gas en de maag en gas in de darmen dan? Ik vind het een beetje een gevaarlijk middeltje om zo aan te raden, ik heb het zelf ook niet in huis. (Verder wel een zeer uitgebreide nijnenapotheek.)

Wat was er nu met het konijn dan??

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze konijnenliefhebber heeft moeite om bij een dierenarts te komen. Dan is een huisapotheek handig, om als je konijn wat mankeert, in elk geval medicatie bij de hand te hebben. Dan kun je in elk geval de da bellen en overleggen wat te doen. Dit had ik in 1 van mijn vorige posts ook al gezegd...

ik hoop voor jou dat het goed blijft gaan.

Wellicht is het verstandig, om een aantal dingen in huis te halen. Als je dan weer iets gebeurt en je kunt niet naar een dierenarts, dan heb je in elk geval de middelen om iets te doen. Een da kan je dan telefonisch wel uitleggen, wat je moet doen als er iets is.

aangepast door Lonka
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ananassap is toch te gebruiken bij verstopping en niet bij gas?! Theorie is dat ananassap dezelfde werking heeft als prozyme, nl. het versnelt de vertering van voedsel waardoor een verstopping eerder opgelost wordt.

En biogarde is wel degelijk een zuivelproduct. Bedoel je niet iets anders??

Link naar reactie
Delen op andere sites

En weer een andere theorie is dat de pH waarde van de maag zo hoog is dat prozyme of ananassap al afgebroken wordt voor het in de darmen komt en dus nooit kan werken..

Maar het wordt inderdaad wel aangeraden bij verstopping en niet bij gas voorzover ik weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze konijnenliefhebber heeft moeite om bij een dierenarts te komen. Dan is een huisapotheek handig, om als je konijn wat mankeert, in elk geval medicatie bij de hand te hebben. Dan kun je in elk geval de da bellen en overleggen wat te doen. Dit had ik in 1 van mijn vorige posts ook al gezegd...

Lijkt me sterk dat een dierenarts over de telefoon kan horen/zien waar het gas zich bevindt. en inderdaad. ananassap is voor verstoppingen, heeft totaal niets met gas te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En weer een andere theorie is dat de pH waarde van de maag zo hoog is dat prozyme of ananassap al afgebroken wordt voor het in de darmen komt en dus nooit kan werken..

Maar het wordt inderdaad wel aangeraden bij verstopping en niet bij gas voorzover ik weet.

pH-waarde zo laag is neem ik aan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is een mannetje kreeg ik te horen toen ik m kocht... en de ander is een vrouwtje...ze zitten bij elkaar omdat het een heel groot hokm is en mijn vorrige konijn die ik had in zn eentje in dat hok deed maar die werd weeld en je kon dr niet meer pakken omdat ze ging graven...net boven het gaas...

en ik heb niet toe staan kijken ik heb gedaan wat de dierenarts me door de telefoon had verteld...

maar... goed nieuws...

hij ziet er al een stuk beter uit en is al weer aangekomen... eet weer gewoon brokjes en hupt weer de heletijd rond...:mdr:de dierenarts zei dat ik het beste had gedaan thuis omdat er niet heel veel anders aan te doen was... zelf wilde ik er niet bij zijn hoe hij behandeld werd omdat ik daar TOTAAL NIET tegen kan... dan flip ik helemaal...:erf: Dus ik ben weer blij :mdr:

Ja leuk dat grote hok maar je weet dat je voedster zo heel snel zwanger kan worden.......in dat grote hok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja natuurlijk weet ik dat dat vrouwtje zwanger kan worden dus is ze ook gesteriliseerd(al toen ik haar kocht) dus er kan niks gebeuren...

het vrouwtje werd gesteriliseerd bij dr eerste baasje en werd toen verkocht aan mensen met een cavia opvang... die zette dr bij de cavia's en het ging prima... lang ging het goed maar uiteindelijk ging het toch fout en hebben ze dr verkocht aan mij:mdr:

dus neej dat kan niet meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Annanas sap is enkel voor een haarbal verstopping en niet voor een darm verstopping wat wel degelijk anders is.

De enzymen in de verse annanas zorgd dat de haren uit elkaar gaan in de maag.

En nogmaals... verse ananas kan niet werken. Zoals Dollie ook al zei heeft dit te maken met de pH van ananas en de pH van de maag van een konijn.

Aangezien de bromelaïne (het enzym in de ananas waarover we het hebben) de maagbarrière niet zal overleven, kan het onmogelijk een effect hebben in de darmen.

En theoretisch en wetenschappelijk bekeken wordt er heel erg in twijfel getrokken of een haarbal verstopping wel bestaat bij konijnen. Een teveel aan haren in het gastro intestinale systeem kunnen oa. wel voor een vertraagde darmwerking zorgen.

En ivm de infacol, hier moet idd heel erg mee worden opgepast en mag (zoals meerdere hiervoor al hebben gezegd) echt niet worden gegeven zonder dat een DA je konijn heeft GEZIEN. Via de telefoon kan er idd niet bepaald worden waar het gas zich bevind, hiervoor heb je een onderzoek en in de meeste gevallen een röntgenfoto voor nodig.

Dus het in huis hebben omdat je moeilijk bij de DA kan geraken vind ik zeker een no. Het in huis hebben als je altijd bij een DA terecht kan, maar deze heeft het middel niet op voorraad, dat kan ik nog ergens snappen.

@ Lonka: En dan nog even snel over het wortelhapje... Je weet dat je dit niet in alle gevallen mag geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .