Ga naar inhoud

Meneer Janssen wordt vandaag gecatereerd


Danique Lyan

Aanbevolen berichten

Vandaag een spannende dag want onze nijn Meneer Janssen wordt vandaag gecastereerd!!:bounce: Oke ik weet het, het moet gebeuren en dan kan hij straks eindelijk gekoppeld gaan worden met onze voedster Isabella, maar dat neemt niet weg dat ik het wel super spannend vind. Dit is mijn eerste sinds mijn jeugd en de eerste die gecatereerd gaat worden. Ik heb gevraagd om pijnstilling, maar de DA gaf aan dat zij standaard een injectie geven met pijnstilling die 2 dagen werkt. Heeft iemand hier ervaring mee?? Alles staat hier al gereed voor zijn thuiskomst: Zijn hok is schoon en er liggen handoeken in. In zijn toilet krantensnippers. Zijn lievelings groente zijn in huis gehaald. Heeft iemand nog tips wat er nog mee gedaan kan worden?

We hebben hem om 8.30 uur weg gebracht en rond 15.00 uur mogen we hem weer halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is (met nu al 5 rammetjes) dat ze geen last hebben van de castratie en genoeg hebben aan de toegediende injectie.

Maar... ik heb wel altijd om aanvullende pijnstilling gevraagd om mee te nemen. Je weet immers maar nooit en als je het in huis hebt, kun je veel sneller handelen en eventueel erger voorkomen.

Konijnen met pijn eten niet en dat is heel snel kritiek.

Mijn advies is dus om er toch om te vragen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo snel mogelijk inderdaad. In principe loopt je konijn gevaar als hij 12 uur niks gegeten heeft. Je zou dus eigenlijk even moeten vragen wanneer hij voor het laatst iets gehad heeft en als hij twaalf uur daarna nog helemaal NIKS gegeten heeft, zou je kunnen gaan dwangvoeren. Maar mijn ervaring is dat dat niet nodig is, pest hem gewoon met zijn favoriete eten/groente, en hij zal waarschijnlijk gauw genoeg weer eten.

Overigens werkt een pijnstiller geen 48 uur bij een konijn, echt niet, de stofwisseling van een konijn is veel sneller dan die van een hond of kat bij wie de pijnstilling wel wat langer werkt. In dit geval maakt het niet heel veel uit, mijn rammetje had geen pijnstilling nodig na zijn castratie en ik denk dat dat voor de meeste rammetjes wel geldt, maar je kunt het inderdaad maar beter in huis hebben.

En het is dus ook iets om te onthouden voor andere dingen, mocht je konijn ooit ziek worden.. Zorg dat je pijnstilling mee krijgt en niet alleen een injectie, dat is niet genoeg.

Succes vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel!

Nog een vraagje:

Mijn beiden konijntjes moeten nog ingeent worden. Ik wil dit ook zsm doen. Is het een bezwaar als mijn ram vandaag ook zijn ineenting krijgt?

Anders moet ik hem over twee weken weer mee nemen naar de DA (stress) voor de inenting. Wat is beter: Dan toch even weer die stress en er een tijd tussen later zitten, of gewoon alles in een keer zodat hij er voorloppig vanaf is??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het niet tegelijk laten doen... heb ik ergens (hier denk ik) gelezen dat dan de weerstand eerst weer beter moet worden.

Ik laat hem nu eerst enten en dan over een paar weekjes castreren. En ben wel van plan om pijnstilling mee te vragen.

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal!!

Even een update:

Vanmiddag om 13.30 uur kon ik mijn grote/kleine nijn halen.

Wat een zielig hoopje zat daar in een kooi. Hij zag er voornamelijk zielig uit omdat hij nog een beetje bibberig en zwieberig was en omdat hij gezalfde ogen had tegen het uitdrogen tijdens de operatie. Nog even de laaste instructies van de dierenarts en toen snel naar huis!

Thuis was hij stil angstig en wilde hij even helemaal niets!! Tja dat was ook wel logische ook want hij had nogal niet wat voor zijn kiezen gehad. Ik heb hem wel nog even een warmtebron gegeven omdat hij daar ook nog tegen een kruik aanzat. Zijn temp was goed, maar hij vond het gewoon prettig denk ik! Na 1 uurtje ben ik naast zijn kooi gaan zitten en heb hem geaaid en geprobeerd of hij wilde eten. Hij at toen wel geteld 2 stengels hooi! Oke het begin was er toch? maar daarna helemaal niets meer!! geduld dacht ik bij mezelf geduld........................................maar je wilt natuurlijk het allerliefste dat je kleine man gewoon weer lekker rond huppelt en heerlijk knabbelt aan al dat lekkers wat in zijn kooi lag en wat normaal daar geen 10 minuten ligt!!! maar geduld .....................geduld............... en ja hoor ik zag 3 keutels!!! Mijn hart maakte een klein sprongetje maar dit kon natuurlijk ook nog van het voer van vanochtend zijn (want ik had hem natuurlijk wel stierlijk verwend voordat hij naar de DA ging) maar langzaam aan begon hij door zijn kooi heen te huppelen en alles te verkennen. Zo stond er reuze interesant een nieuwe schoenedoos die nodig maar eens verbouwd moets worden, want tja mensen hebben daar toch geen verstand van!! en de witlof begon meneer ook steeds meer te smaken! en een stukje banaan (ja ik weet het veel suikers, maar hij was nu zielig dus nu mag hij alles!!) smakte lekker naar binnen!! Het zijn nog geen grote hoeveelheden, maar ik durf met een gerust hart te gaan slapen zo!! In zijn hok liggen meer dan 30 keutels ondertussen en hij komt steeds meer bij en zijn oude zelf!! Nu nog een paar weekjes wachten en dan mag hij zijn hopelijk nieuwe vriendin gaan ontmoeten!!

A.s vrijdag moet hij nog even terug naar de DA voor een injectie AB en dan over twee weken ofzo zijn inenting en dan zijn we er klaar voor!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .