Ga naar inhoud

Castratie voedster


Vin

Aanbevolen berichten

We zitten er over te denken om onze voedster Floppy (bijna 7 maanden) te laten castreren. We zoeken ons helemaal suf naar informatie, maar twijfelen nog steeds. Waarom? Floppy is nog steeds een schat. Ze heeft namelijk geen last van stemmingswisselingen of agressief gedrag.

Het enige probleem is dat ze sinds een paar weken aan het sproeien is en duidelijk haar territorium aan het afbakenen is. Daarnaast vertoont zij nu juist rijgedrag i.p.v. Pixel (de ex-ram). Dit zorgt niet voor agressie onderling en het rijgedrag is niet zo vaak dat Pixel zich opgejaagd voelt of dat er agressie opgewekt wordt. Dit gedrag wordt sowieso verholpen met de castratie? Dit zou een groot voordeel voor ons zijn, omdat de 2 konijnen binnen zitten en los lopen door de huiskamer.

Daarnaast lezen we steeds meer over baarmoederkanker en dit wordt een grote reden om voor castratie te kiezen. Zoals bij iedereen bekend zal zijn.

Het enige (voor ons grote) nadeel is dat de ingreep zwaar is. Is dat het beestje wel aan te doen? Onze grote vraag is dan ook hoe is het herstel over het algemeen? Zijn hier grote problemen over bekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig.. Als zij (of jullie of haar maatje) echt last van haar (door hormonen veroorzaakte) gedrag hebben, zeg ik, doen! Maar ik durf echt niet te garanderen dat ze ophoudt met rijden en sproeien al zal het echt wel veel minder worden.

De ingreep zelf kan ik wel wat meer over zeggen, maar eigenlijk ook weer niet. Het verschilt écht per konijn. Mijn dame is net twee weekjes geleden geholpen, zij was toen acht maanden, en dat was echt een 'droomcastratie', ze at al bij de dierenarts weer en thuis ook goed, ze keutelde de volgende dag weer en ik heb toen wel pijnstilling gegeven maar dat was eigenlijk overbodig. Binnen drie dagen was ze weer de oude maar dan zonder hormoontjes.

Maar er zijn ook konijnen (weinig, maar ze zijn er) die uiteindelijk tijdens de nazorg zijn overleden.. Ik denk dat, over het algemeen gezien, voedsters niet zó makkelijk herstellen als die van mij maar gevallen die écht heel moeilijk waren zijn ook niet in de meerderheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je snelle reactie! Heel erg fijn om van iemand te horen hoe of wat van een castratie. Het herstel zal zeker per konijn verschillen en een risico zal er altijd zijn. Alleen in alle informatie staat 'zware ingreep' en 'je gaat met een gezond konijn naar de DA en komt met een heel ziek konijn thuis'. Hier schrik je dan van en wordt de castratie toch een twijfel puntje. Maar..... zoals bij jou kan het dus heel goed gaan! Dat is voor het konijntje ook veel fijner.

De konijnen hebben hier nergens last van en zijn dikke maatjes. Alleen zijn wij de hele dag aan de schoonmaak. En hoelang hou je dat vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn voedster was het iets minder voorbeeldig als bij Dollies dame, hoewel het best mee viel. De eerste 24 uur was het eten enigszins een probleem, daarna is ze heel snel hersteld.

Ik heb er eerder spijt van dat ik het niet eerder heb laten doen, ze bleek al baarmoederkanker te hebben. En vooral de laatste weken valt me op hoeveel stabieler haar relatie met haar vriendje is geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ellendig als je dat dan te horen krijgt. In zo'n geval kan ik goed begrijpen dat je dan denkt 'had ik maar eerder..'. Gelukkig is het snel beter gegaan met je voedster en is het weer gezellig met haar maatje. Wel fijn om te horen dat het allemaal goed is afgelopen.

We moeten er gewoon rekening mee houden dat de eerste dagen wat zwaar zullen zijn.

Dollie: Bedankt. We gaan lezen!

Denk dat we morgen maar even de DA gaan bellen voor informatie en het kostenplaatje. Vooral de baarmoederkanker begint ons nu over de streep te trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dollie, wil je nog even bedanken voor je linkje. Super! Alle vragen staan erin. Nooit geweten dat dit bestond. Had alleen gezocht met de zoekfunctie (en dan kom je ook een hoop tegen hoor), maar dit is echt precies de info die we zochten.

Bedankt voor jullie snelle reacties en dat jullie zo fijn meedenken. Wordt enorm gewaardeerd!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, labels kunnen al heel lang Jasmijn.. :he: maar Dollie heeft zich er pas sinds kort in verdiept. Intussen zijn we met meerdere onderwerpen bezig geweest en het is wel heel handig. Fijn dat je er wat aan hebt!

Alvast heel veel succes ook, mochten jullie haar wel laten castreren! Houden jullie ons dan op de hoogte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die labels zijn super!!!! Het is echt heel handig.

Zodra we besluiten een afspraak te maken horen jullie het. Ben nu druk aan het lezen over dwangvoeren en pijnstilling. Kan dat morgen ook gelijk aan de DA gevraagd worden. Geloof dat wij hier met zijn tweetjes genoeg te doen hebben vanavond :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update.

Vandaag gebeld met de DA en gelijk een afspraak gemaakt voor 28 mei. We hebben er allebei een goed gevoel bij. Het sproeien zal ons gaan irriteren op een gegeven moment en je merkt aan de konijntjes dat ze het toch missen los te lopen door de hele woonkamer. Ze hebben het niet slecht hoor met een ren van 2 bij 3 meter maar we vinden het wel sneu zo. Dit is voor nu de doorslaggevende factor geweest om zo snel mogelijk een afspraak te maken.

De arts die Floppy gaat behandelen heeft ook de castratie van Pixel gedaan en dat is geruststellend. De nazorg is goed en als we het zelf een prettig gevoel vinden kunnen we pijnstilling meekrijgen voor het weekend. De assistent gaf aan dat ze dat niet altijd standaard doen omdat het heel erg afhankelijk is van het konijntje. Hier toch veel gelezen dat het wel slim is om pijnstilling in huis te hebben, dus vandaar dat we dat nog gevraagd hebben en meekrijgen.

De prijs was even slikken, 170 euro, maar verwacht. We wonen midden in de Randstad. Toch maar geen andere DA meer gebeld, omdat we hier gewoon goede ervaringen hebben en dat is al het halve werk. Zelf wil ik ook gewoon bij een arts onder het mes die zijn vak verstaat. Die paar euro extra maakt dan ook niet meer uit.

Nu de dagen aftellen en zorgen dat we alles voor de 28e geregeld hebben, zoals een extra hok, extra panelenren, veel handdoeken (die waren we al aan het verzamelen) en de middelen in huis hebben zodat we eventueel kunnen dwangvoeren, maar dat kom allemaal goed. We blijven maar doorlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat we pas de 28e terecht konden had ermee te maken dat we perse de konijnkundige dierenarts wilde. Anders hadden we voor volgende week een afspraak kunnen maken met een algemene arts. En tja die kennen we niet (kan heel aardig/goed zijn hoor), maar die wilde we dus niet :P Dan maar een weekje wachten hoor. Of we nu 1 week iedere dag schoonmaken of 2 maakt dan ook niet meer uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Mijn voedster is na een jaar opgehouden met sproeien. De DA geloofde niet dat alle gele vlekken op haar (ze is spierwit) van haarzelf waren... Nou, ik kan je vertellen wat een gekke sprongen zo'n beestje maakt en als er dan wat uitvliegt...

Dus ik weet niet of je al geweest bent naar de DA (heb even de onderste reacties overgeslagen) maar als je misschien nog even wacht gaat het wel over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat sproeien gaat alle kanten op. Het gaat gewoon tussen het hupsen door, dus het kan ver komen. Zelfs haar maatje Pixel is vaak de pineut. Soms kom je thuis en dan snap je gewoon niet hoe het op bepaalde plekken gekomen is.

Bellaenmini bedankt voor je tip om nog even te wachten. Wat hebben we ook al overwogen. Het is nu lente en ze zit midden in de pubertijd. Daarbij is castratie geen garantie dat het overgaat, dus moet je die kosten maken.

Inmiddels hebben we een afspraak gemaakt bij de DA, omdat we het wel willen proberen. Misschien gaat het sproeien wel over en dat zou voor ons mooi meegenomen zijn. Zo niet, dan niet, maar dan is in ieder geval de kans op baarmoederkanker afgenomen. Door het verhaal van Lirazel zijn we toch wat geschrokken. De kans is er toch en het risico willen we liever niet lopen. Ondanks dat de ingreep verkeerd kan gaan, want dat risico is er natuurlijk ook.

Suzimoo: Bedankt voor je link. Heb het nog niet gelezen, maar ga dat vanavond zeker doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .