Ga naar inhoud

Wat nu??


Mariebus

Aanbevolen berichten

Wij hebben een konijn in huis van 3 jaar (ned.hangoordwerg). Hij is aan de dikke kant, maar we zijn al maanden bezig om hem te laten afvallen. 40 gram biks (science selective) en 's avonds een stukje peterselie. Hij houdt echter dunne ontlasting. Onze houten vloer is helemaal vernield door dunne ontlasting en urine. Mijn man wil nu dat het konijntje (hij heet trouwens Puck) naar buiten gaat, maar dat vind ik best moeilijk. Hij loopt altijd binnen en dan zit hij ineens buiten alleen in een kooi.

Als Puck naar buiten gaat, dan wel een groot hok, maar zal hij dan niet vereenzamen?

Graag tips!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 gram is inderdaad veel te veel! Een raszuivere NHD mag ook wel wat meer dan 1500 gram wegen, maar 40 gram is echt te veel. Mijn konijnen van 1500/1600 gram (geen NHD) kregen altijd 25 gram, met veel groente.

Krijgt hij ook groente en hooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een raszuiver NHD. Hij krijgt dus peterselie en hooi en water. Ik durf voor de rest niks nieuws te geven omdat we bang zijn dat hij dan nog meer dunne ontlasting krijgt. Het is een lief beestje en ik kan het eigenlijk niet over mijn hart verkrijgen om hem naar buiten te doen. Mijn man zit onze vloer steeds verder vernield worden......

Dus 40 gram is veel te veel. Hiervoor had ik een hollandertje en die was altijd mooi slank en daar hadden we deze problemen helemaal niet mee. Ik ben ook geen konijnenkenner, vandaar mijn bericht op dit forum.

Hij krijgt 's morgens en 's avonds wat eten, dus dan moet ik het verdelen in 2 keer 10 gram i.p.v. 2 x 20 gram? Mag hij wel oud brood, vindt hij heerlijk.

Hij heeft een groot deel van zijn kooi vol met hooi, omdat ik stro zo hard vind. Is dat misschien ook niet goed? Teveel hooi, dat hij het ziet als bodembedekker en er dus niet van eet?

HELP!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 20 gram wilt gaan geven is dat misschien wel een idee ja, 2x daags 10 gram.. bij voorkeur in de ochtend en in de avond. Oud brood is nou niet echt een goed iets om te geven omdat het voor konijnen al gauw dikmakertjes zijn. Ik zou de biks dus minderen en zodra de ontlasting weer goed is een tijdje, beginnen met groentes geven zoals: Andijvie, witlof, komkommer, rucola, wortelloof etcetera. Wel opbouwen natuurlijk. Er staan veel topics op dit forum over geschikte groente en fruitsoorten (met mate) die je kunt geven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, TV kijken en lezen tegelijk werkt niet.. Las over het hooi eten heen.. Maar weinig hooi eten is niet goed. Dat hij minder biks krijgt zal zeker helpen, verder kun je verschillende soorten hooi proberen, kruidenhooi bijv. Het is erg belangrijk dat hij veel hooi eet, ook voor zijn darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat hij zijn blindedarmkeuteltjes niet altijd opeet. Ik ga jullie aanpak proberen, veel minder biks, hooi en water. En wat betreft het gebruik van hooi als bodembedekker, is dat wel slim?

Hopelijk is dit de oplossing voor het probleem: konijn met dunne ontlasting!! Hij heeft soms ook opgedroogde brokken ontlasting aan zijn kont, die probeer ik er dan voorzichtig af te trekken. Is dat wel goed?

En wat betreft Puck naar buiten? OK, zelf zie ik het niet zitten, maar zou hij wel buiten kunnen wennen?

In ieder geval al bedankt voor jullie reacties!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi als bodembedekker? Nee dat is niet slim. Daar hebben we stro voor :P, of natuurlijk wat anders zoals aubiose/hennepvezel of iets dergelijks. (geen zaagsel). Ontlasting aan de kont is natuurlijk nooit goed, vandaar ook de adviezen om zijn 'eetstijl' eens te veranderen. Ik zou onze adviezen opvolgen en dan laten weten hoe het gaat :D! Veel succes. Naar buiten kan zodra het weer wat warmer wordt, er mag niet teveel verschil zitten tussen de buiten en binnentemperatuur, dit is niet goed voor het konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou hem binnen ook niet alleen zetten trouwens, want konijnen zijn sociale dieren en zijn veel gelukkiger met een soortgenootje, ookal geef jij je nijn vast veel aandacht.

als hij dan buiten zou zitten is hij met een maatje absoluut niet eenzaam. En ik zou je willen aanraden ook een ren buiten te maken zodat ze hun beentjes kunnen strekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wat ik al zei ;) Ik vind dat het niet uitmaakt of een konijn binnen of buiten zit, hij moet gewoon een vriendinnetje hebben. Jij kunt je konijn nog zoveel aandacht geven, maar je kunt de taak van een soortgenoot niet overnemen. Een vriendinnetje geeft 24 uur per dag aandacht, ze spelen samen, wassen elkaar en ze eten vaak beter hooi als ze met zn 2en zitten. Zien eten, doet eten.

Ik heb Svennie ook een poosje alleen gehad zitten omdat haar maatje was overleden. Ik heb haar eerst laten castreren en toen een nieuw vriendje voor haar gehaald. Ik zie haar helemaal opbloeien, ze is veel levendiger en speelser.

Maar als je van plan bent om dit te gaan doen, moet je wel eerst je ram laten castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .