Ga naar inhoud

Snot?


mirjamspd

Aanbevolen berichten

hoe konijnkundig is jouw da? Bel anders met de wilhelminakliniek in Utrecht en vraag hen om een 2nd opinion. Houd dan wel de medicijngeschiedenis van ab van jouw konijnen bij de hand. Volgens mij zijn er alternatieven, ook al zegt jouw Da van niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

maar ik kan zowieso niet helemaal naar utrecht gaan en ik vind mijn DA wel goed,

ik heb net gebeld en ze zeiden dat we dan waarschijnlijk antibiotica moeten proberen die ze niet standaard hebben, en die konden ze dan bestellen.

ze zou even met de echte dierenarts overleggen en voor zessen terugbellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heb toch een uitstrijkje laten maken van het snot,

blijkt dat de bacterie pseudomonas aanwezig is (ik weet niet of ik het goed schrijf)

we gaan het met antibiotica bestrijden zeg maar, ik ben even de naam kwijt, iets dat lijkt op bisolvon ofzoo ..

iemand meer informatie hier over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Duplocilline werkte hier ook het best. Ik heb het ook gebruikt in combinatie met Doxoral.

Ik heb het hier een aantal weken gegeven. en daarna kwam het wel terug maar wel in veel mindere mate.

Hoe lang hebben ze nu al snot? Het kan natuurlijk ook chronisch zijn ondertussen. Dat is hier ook gebeurd maar over het algemeen is het nu wel stabiel, heel soms krijgen ze nog een kuurtje Doxoral als het erger word.

Wat wij ook gedaan hebben is de neus spoelen met zoutoplossing (afgewisseld met iets anders wat ze bij Wilhelminapark zelf mengen).

Dat vinden ze natuurlijk niet geweldig maar ze krijgen zoveel meer lucht omdat je al dat snot wegspoelt.

aangepast door YvonneH
Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij werkte baytrill/enrofloxoral prima tegen pasteurella, alleen was het al chronisch geworden (konijn in kwestie had al zeker 4 maanden met snot in een dierenwinkel gezeten onbehandeld....) dus is hij na 5 jaar toch overleden aan de gevolgen ervan (hersenontsteking). Maar om een oplaaiende aanval de kop in te drukken werkte het prima. Maar als het bij jou niet werkt, kun je inderdaad eens kijken naar Duplo.

Maar in eerste instantie hadden beide konijnen een snotneus, toch? Is dat nu ook, of is die ene opgeknapt na het verwijderen van de haakjes? Want ik geloof dat tandproblemen ook voor een snotneus en/of traanogen kunnen zorgen.

Als het wel snot is, dan besmetten ze elkaar natuurlijk wel steeds en het is dan belangrijk dat ze allebei tegelijkertijd met hetzelfde worden behandeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb nu oog/neusdruppels er staat ook op dat het tegen pseudomonas sp. is, dus dat moet wel goed zitten.

de neusuitvloei/ ooguitvloei bij flappie is echt verschrikkelijk meer geworden, bij snoepy misschien iets minder.

Ik ga dit nu eerst proberen en de DA zei dat je als optie ook kon overwegen om 6/7 weken a.b toe te dienen, maar daar moet je wel goed overnadenken zij ze. Ik denk dat het inderdaad ondertussen al chronisch is bij flappie en snoepy, bij felix lijkt het weg te zijn, misschien ligt dat wel aan de kuur? hij had het ook erg ligt...

als dit niet werkt zal ik inderdaad ook even naar duplo vragen.

aangepast door mirjamspd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het chronisch is hoeven ze er niet altijd last van te hebben hoor. Bij Fuz dachten we nl ook dat het weg was en toen na een paar maanden Sisi er bij kwam hadden ze het een tijdje na de koppeling toch allebei. Nu is het hier meestal wel stabiel maar op het moment heeft Fuz nergens last van en sisi niest zich soms rot.

Duplo heb ik idd voor langere tijd gegeven.

Als ze echt veel last hebben van het snot, dus minder goed ademen en heel veel niezen dan zou ik zeker overwegen om voor je druppeld de neus te spoelen zodat de neusdruppels beter binnenkomen (kun je natuurlijk eerst vragen wat de da er van vind en ms kan het dan voorgedaan worden).

Ik bedoel dan dus niet druppelen maar echt met een spuitje (zonder naald) de zoutoplossing naar binnen spuiten. Bij onze konijnen (elk 2,5 kilo) moesten we 2x per dag 2,5 ml per neusgat spuiten (in 2 of 3x verdelen, niet de hele spuit ineens leegspuiten).

Natuurlijk vinden ze dat niet leuk maar met z'n 2 ging het best en wat lekkers er na en het was weer goed. Je kon echt merken dat ze daarna veel vrijer konden ademen omdat ze al dat snot eruit spoelen en niezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi zo, hoe lang moet je dit gebruiken?

Onze Sisi heeft op dit moment ook een terugval en zit weer aan de doxoral. Gister ook maar haar neus uitgespoten want ze zat ook behoorlijk vol.

Hopelijk knappen je konijntjes weer lekker op en gaat het straks weer veel beter, succes!

Snot is idd hartstikke hardnekkig helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

net gebeld over de duplo, ik ga waarschijnlijk zaterdag daar heen en dan gaan ze met een beetje leren, en dan kan ik zien of ik dat wil doen.. opzich vind ik het best wel eng mijn eigen konijnen te prikken .. maar goed we zullen zien..

ook zouden ze contact opnemen met een dierenarts in utrecht of ergens anders ofzo.. die igg alleen maar konijnen behandelt en wat hun advies is. Is duplo duur? ik wil niet voor onverwachte verassingen te komen staan..

aangepast door mirjamspd
Link naar reactie
Delen op andere sites

als ze het al 3/4 jaar hebben zal het ondertussen chronisch geworden zijn, waardoor het lang kan duren voordat het helemaal genezen is (als het nog geneesd).

Ik heb Zazou zeker 6 weken moeten spuiten.

Na een weekje zal je hier vanzelf handigheid in krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het prikken daar wen je idd na een paar keer wel aan. Ik gaf de konijnen altijd wat lekkers en dan tegelijkertijd prikken dan ging het meestal best makkelijk.

Ik weet niet precies meer hoe lang ik geprikt maar ik denk toch ook zeker 2 maanden. Echt duur was het volgens mij niet maar je moet ook de naalden en spuitjes betalen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heeft Reusje snot, daarbij heeft ze als eerste een rimadyl injectie gekregen van 0,6ml.

En nu heeft ze bactrimel 2x daags 3cc...

Hier is der al snel verbetering maar het zal niet binnen 2 á 3 dagen over zijn....

Daarbij moet de kuur ook opgemaakt worden.

Hopelijk is je nijn snel beter !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .