Ga naar inhoud

Zieke konijntje: E. Cuniculi


Ploertje

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

N.a.v. tips van jullie ben ik net naar de kruidvat geweest. Ik heb daar luiers gekocht. Natuurlijk de kleinste maat (Premature: tot 2,5kg).

Op dit moment kan hij toch niet bij zijn achterlijf. Was maar waar dat hij zichzelf er dan uit kan wurmen: Dan weet ik dat zijn parese minder wordt.

Nadat het konijntje gebadderd is en drooggefohnd dan krijgt hij een luier om. Nu heb ik nog niet veel verstand van luiers en verschonen, maar is het het beste dat ik dan zijn pootjes insmeer of talkpoeder gebruik o.i.d.?

Mvrgr,

R.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Je zou inderdaad vaseline op zijn pootjes kunnen smeren, dat beschermt zijn huid een beetje en het verzacht ook, heb ik met mijn konijn toen ook gedaan. Alleen toen hij later weer urinebrand had (andere oorzaak) raadde mijn dierenarts het juist af om met iets vettigs te smeren. Maar het heeft heel goed geholpen toen.

edit; Iris naast mij merkt heel terecht op dat ik nu een beetje vaag aan het kletsen ben :whistle2: wat de conclusie is.. :P ik zou het wel doen. Mijn konijn had toen een chronisch probleem, dus dat was ook watanders.

Ik heb even wat opgezocht.. wellicht vind je hier een antwoord voor jouw nijn in.

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/15831-e-cuniculi-urinebrand.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shit dat het nog niet echt verbeterd is. Maar volhouden he! Ik weet dat het zwaar is, maar dan kun je in ieder geval achteraf zeggen dat je er alles aan gedaan hebt!

Wat betreft de dosering van panacur. Ik geef Billy 2 ml per dag (2,85 kilo), terwijl de DA 1,45 voorschreef. Wat meer kan echt geen kwaad. Echter, bij onderdosering doet de panacur zijn werk niet.

Goed dat je alles zo van dag tot dag bijhoudt. Heb ik ook gedaan. Blijf ook regelmatig flimpjes maken.

Veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, doe je ook wat fysiotherapie met je konijntje? Ik doe het sinds het begin (29 mrt) van de ziekte 2 keer per dag en heb echt het idee dat dit bijgedragen heeft aan het herstel. Ik wil je de oefeningen wel uitleggen als je interesse hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Hoi Sientje,

Zou fysio helpen? Ken jij of iemand voorbeelden van konijnen met EC waarvan de achterhand geen sjoege meer geeft. Het grootste probleem zijn de achterpoten/achterhand. Die doen niks meer en op pijnprikkels reageert hij niet. Zelfstandig eten/drinken/wassen is wel zo konijnwaardig. Het scheeftrekken wordt minder maar wat heeft een konijnenleven zin als hij invalide blijft?

Het enige voordeel van de parese (Misschien ook nu wel paralyse) is dat ik nu gemakkelijk zijn nagels kan knippen.

Ik zou graag wel wat tips willen hebben als jij zegt dat fysio een eventueel neurologisch herstel kan bevorderen.

Volgende week moet ik me melden met het konijn bij de DA. Ik hoop echt dat er dan verbetering is opgetreden. Hij is nu zooo hulpeloos :(

PS: weging konijn op 08 mei: 1885 gram. (Blijft dus op gewicht)

mvrgr,

R.

aangepast door Ploertje
gewicht bijgevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

fysio zal geen kwaad kunnen. Het houdt in elk geval de spieren/pezen/gewrichten soepel, zodat ze niet gaan verkleven. Als dan de neurologische kant wel verbetert, zal hij daar meer profijt van hebben.

Van puur stil liggen verstijven de spieren steeds meer, wat leidt tot verkleving/verharding van de spieren. Dit is moeilijker te verhelpen en kent een langduriger herstel als hij wel weer zou kunnen lopen dan nu de schijnbaar niet-helpende fysio doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, straks is het EC probleem opgelost, heeft hij geen kracht meer in zijn achterpoten doordat ie ze zo lang niet gebruikt heeft, ben je nog geen stap verder..

Ik weet ook niet hoe de vacht op zijn achterpoten er nu uit ziet? Als die al echt vies, doordrenkt met urine is, zou ik 'm gewoon weg knippen (of weg laten scheren door DA) want dat wordt echt niet meer schoon, maar het irriteert wel, die vieze vacht.

@ Lonka: Handige link, maar bedoel je dat er wat voor mij bij staat? Mijn konijn is in februari overleden.. (Niet aan zijn blaasproblemen, die waren eindelijk stabiel toen..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier zie je diverse filmpjes, helaas is het konijntje uiteindelijk toch ingeslapen

http://www.youtube.com/user/lubaax#p/u

er zijn zoveel gradaties, jij alleen kan zien wat kan en niet kan.

Zolang er verbetering is, is er hoop, de eerste week was hier verschrikkelijk gewoon, maar ik ben zo blij dat ik alles gedaan heb wat kon. Hoe het verder gaat is gewoon ook afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ceedeerom,

Zo, das wel een uitgebreide therapie zeg! Een hele opstelling!

Jammer dat je hem hebt ingeslapen. Wat was jouw beslissing geweest dat je je nijn liet inslapen? Vanwege zijn immobiliteit o.i.d.? En hoelang heb je het geprobeerd?

zondag 09 mei:

Geen neurologische vooruitgang, net met panacur gevoed (0,7ml) Zijn achterkant zit er schoon uit. Hij is afgelopen nacht zodanig gepositioneerd dat hij stabiel recht ligt en keutels en urine op de bodembedekking liggen.

Daarna geholpen met voeding. (Geen dwangvoeding). Water heb ik geinjecteerd in zijn mondje. Daarna geprobeerd met drinkflesje en daar heeft hij ook een beetje van gedronken.

Ik probeer dagelijks verspreid over de dag ong. 80-100ml water te geven. Een huidplooi-test is mijn indicator om te zien of hij genoeg vocht heeft. Vandaag ga ik trachten fysio te geven conform Sientje d'r beschrijving in een andere topic.

mvrgr,

R.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ontzettend vervelend voor je dat Picky zo ziek is!

Maar volhouden hoor!!

Het is intensief en zeer tijdrovend, zenuwslopend, hoopgevend en soms wordt je er zó verdrietig van, maar daarentegen zo ontzettend dankbaar en je krijgt er zoveel onvoorwaardelijke liefde voor terug.

Ik hoop heel hard voor je dat hij weer beter wordt.

Urinebrand: Alle haren die nat worden weghalen.

Dit kan bij de dierenarts geschoren worden, je kunt het ook zelf met heel veel geduld weg knippen.

De achterhand spoelen in water, als het ergste eruit gespoeld is kun je wassen met zeepvrije babyschampoo. goed uitspoelen, droogdeppen (niet wrijven over die dunne geirriteerde huid) en lekker zachtjes droogfohnen. En als de huid weer goed droog is insmeren met zinkzalf.

Fysio is sowieso goed omdat het helpt de conditie van de spieren en de bloedsomloop te bevorderen in dat gedeelte. Maak b.v. een soort fietsbeweging met het achterpootje (1 pootje) en ook zacht masseren doet het goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had idd in topic van Clover al uitleg gegeven. Hopelijk gaat het je lukken. Het is inderdaad bedoeld om de spieren soepel te houden. Als hij dan weer controle krijgt over zijn spieren, weet hij in ieder geval nog hoe het bewogen moet worden. Je zorgt er dan voor dat het wel nog 'in zijn systeem blijft'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allen,

Bij de fysio vanochtend heb ik even gekeken naar reactie op prikkels. (Kietelen tussen de tenen, zelfs pijnprikkels). Geen reactie vooralsnog. Als ik zijn pootjes uitrek en dan weer induw dan voel ik wel weerstand op het moment dat ik z'n achterpootjes onder z'n lichaampje heb. Dat kan ook zijn door het gewricht in zijn eindpositie.

zondag 09 mei:

Weging konijn: 1847 gram. Dat is goed.

Temperatuur van zijn lichaam is nu ook weer normaal. (> 38,5 graden)

Vooral de 1e week waren zijn oren en lichaam koud en moest ik moeite doen om hem warm te houden. (Dus van onze buitenhok naar onze binnenhok geplaatst + kruik tegen hem aan gelegd).

Wat betreft urineren. Daar twijfel ik over. Het lijkt wel of hij minder plast. Maar zodra we hem oppakken om te wassen/fohnen/voeren/drinken/wegen... berg je dan maar. Een moesson is er niks bij.

Ik las ergens dat EC ook blaas/nieren kan aantasten maar dan zou hij continue zijn urine laten lopen toch?

mvrgr,

R.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie : nee, het linkje en het citaat waren als antwoord op de vraag of vaseline kan voor de pootjes om de huid te beschermen tegen urinebrand.

Omdat hierover verschillende meningen bestaan, wil ik geen 'absoluut' antwoord geven. Vandaar het citaat én het linkje.

@Ploertje : als hij zijn achterlijf volledig ontspant, zal hij z'n blaasspier ook ontspannen, waardoor veel urine wegloopt. Hij heeft blijkbaar nog wel enige controle over die spier, anders zou hij idd continue vocht laten lopen.

En blaasproblemen anders dan blaas-spierproblemen kunnen vele vormen aannemen en verschillende gevolgen/symptomen hebben.

aangepast door Lonka
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ceedeerom,

Zo, das wel een uitgebreide therapie zeg! Een hele opstelling!

Jammer dat je hem hebt ingeslapen. Wat was jouw beslissing geweest dat je je nijn liet inslapen? Vanwege zijn immobiliteit o.i.d.? En hoelang heb je het geprobeerd?

R.

dit is niet een konijn van mij hoor!!! ik heb die filmpjes gewoon gezocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is niet een konijn van mij hoor!!! ik heb die filmpjes gewoon gezocht.

Oww, ik was in de veronderstelling dat... :$

maandag 10 mei:

Picky's voorpoten lijken minder functioneel. Kan dit komen doordat hij nu 7 dagen amper beweging vertoont? Verstijving oid. Hij heeft nog wel gevoel in zijn voorpoten.

Echter, net tijdens fysio kietelde ik zijn tenen van zijn achterpoten en deze spreidden zich... van beide voeten. Is dit een musculaire reactie?

Zijn krachtige spieren zijn verdwenen door de parese, mocht hij zich herstellen dan heeft hij nog een lange weg te gaan.

mvrgr,

R.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin de strijd te verliezen, denk ik....

Konijn is 100 gram afgevallen op een gewicht van 1.8kg

Zijn eetlust is een stuk minder, het is nog net geen dwangvoeren.

Hij keutelt nog wel.

Ik zit nu op dag 7 van Panacur en Metacam. Zijn spastische bewegingen zijn minder geworden, heel af en toe trekt zijn kopje nog scheef.

Alleen die verdraaide verlamming blijft stug aanwezig.:$

Kan het door de bijwerkingen van de medicijnen komen?

Morgenochtend (12 mei) is de check-up bij de DA... Ik ben benieuwd.... Wat als de DA mijn konijn wilt inslapen? Doen of blijven volhouden is mijn dilemma nu.

mvrgr,

R.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan me goed voorstellen hoe je je voelt. Wat vreselijk he dat dilemma. Ik zou er nog niet over nadenken voordat je bij de DA bent geweest. Hij kan je vertellen of het beestje pijn heeft, of er nog enig uitzicht is op herstel. Als hij de beslissing aan jou dan overlaat, moet je goed nadenken welk gevoel bij jou overheerst. Bij mij was dat doorgaan zolang het konijn geen pijn heeft en nog plezier lijkt te hebben.

Het spreiden van de tenen is in ieder geval heel goed! Goed dat je die oefeningen met hem doet. Dat zal het herstel bevorderen mocht ie dat nog kunnen opbrengen.

Van bijwerkingen in de vorm van verminderde eetlust heb ik niets gemerkt. Ik geef wel alleen maar panacur. Misschien kost het hem ook te veel energie om zelfstandig te eten en kun je 'm beter helpen?

Heel veel sterkte bij de DA morgen. Ik ga donderdag op vakantie en kan je topic dan helaas niet meer volgen, maar ik wil je wel ook voor komende tijd veel sterkte toewensen. Welke beslissing je ook neemt, ik ben ervan overtuigd dat het de goede is. Deze neem je namelijk weloverwogen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte morgen bij de DA!

Bij de DA hebben ze zakjes voer dat je kunt oplossen in water, daar zitten heel veel voedingsstoffen in en kun je via een spuitje dwangvoeren.

Mijn zieke konijn viel ook af en dwangvoeren vond ze helemaal niks...

Heel veel groente, wat fruit, lekkere dingen uit de tuin en wilgentakken ging er wel goed in. Daarmee is de eetlust ook weer opgewekt naar bixjes. Misschien heb je er wat aan. Ik weet natuurlijk niet wat je gewend bent te geven.

Succes in ieder geval morgen!

Mocht de vakantie een groot probleem zijn tegen de tijd dat het zover is, dan zou je me een berichtje kunnen sturen, als je wilt kan ik je misschien wel helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ploertje,

Hier een ervaringsdeskundige met achterhand problemen, alsin ik zit er midden in.

Zera was compleet verlamd een wek of 4 terug.

Panacur en metacam hebben de ziekte bestreden, maar ook fysio heb ik toegepast.

Verschillende dingen die je kunt doen:

Borstelen:

De onderkant van de poten met een ruwe borstel, bijvoorbeeld een tandenborstel borstellen, dit activeerd mogelijk de zenuwuiteinden sneller. Gewoon een paar keer per dag even goed raggen, kan ook in combinatie met het badje.

De loopbeweging:

Die doe je eigenlijk al, indrukken en uitrekken van de poten, je zal vanzelf meer tegendruk moeten voelen.

Wiebelen.

Zet je konijn voor je neer, in een goeie zithouding. dus poten onder het lichaam, leg je handen aan beide zijkanten en wiebel het achterlijf heen en weer alsof je haar omwilt duwen, hou haar wel tegen voor ze echt valt.

Hapje pakken.

Deze moet met zijn tweeën of vraagt wat creativiteit.

Zet je konijn op de grond en hou een hapje eten net buiten haar bereik boven haar hoofd, (beetje pesten, maar goed) als je het probeert te pakken moet je haar achterhand in evenwicht houden, maar haar voorpoten moeten ergens op kunnen steunen. Als ze dan omhoog komt moeten de spieren in het achterlijf iets samentrekken.

(Makkelijkste is een houdt vast ander voert. Ik zat alleen an dat hield in, zelf vasthouden en met een stuk wortel tussen mijn tanden haar omhoog lokken... zag er echt niet uit)

Ik hoop dat je er iets mee kan, mijn Zera huppelt alweer enigzins rondt, nog wel wat moeiaam, maar vergeleken met complete verlamming is dit echt terug naar 60% zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het snel even proberen door te lezen.

En ik heb nog even een klein vraagje... Is er al dexamethason gegeven?

Om de kans op een beter en sneller herstel te vergroten bij EC (met duidelijk neurologische symptomen) is er nog een mogelijkheid. En dat is het geven van injecties met een corticosteroïd (~dexamethason). En dit 3 dagen na elkaar. Die dagen mag je wel geen metacam geven aangezien een cortocosteroïd en een NSAID (zoals metacam) niet gecombineerd mogen worden.

Ik zou dit eens met je DA bespreken. (Laat ze zeker geen langwerkend corticosteroïd gebruiken, konijnen reageren daar meestal erg slecht op.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .