Ga naar inhoud

plakpoep


Astrid67

Aanbevolen berichten

Ik heb al in een ander topic over plakpoep gelezen, maar daar werd aan iemand anders ook aangeraden een eigen topic te openen.

Om 16.30 u , zo'n 2,5 uur geleden dus was ik de kooi van Bo aan het verschonen en keutelde ze nog lekker in het rond.

Net ging ik even bij haar kijken en had ze een flink plakkaat poep aan haar kontje.Die heb ik in bad geweekt en een paar plukjes haar met stro en poep weggeknipt.

Ze krijgt 2x per dag biks, ze weegt 900 gram en krijgt 15 gram.Mocht iets meer van de DA omdat ze vrij klein is.

Verder 1x per dag groente, vandaag een stukje komkommer( het kontje) en 3 bladeren andijvie.

Niets anders dan anders en toch ineens plakpoep?

Ik heb haar nu op hooi en water gezet.Hoe lang moet dit?Tot de keutels weer normaal zijn of een paar dagen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan haar inderdaat beter even op hooi zetten, tot de keutels weer vast zijn, en wat biks. Zou even de groete laten. En dan langzaam aan als ze weer vaste keutels heeft een klein beetje groenvoer geven, echt hele kleine beetjes dus een half blaadje andijvie en een kwart stukje komkomer. Als dat goed gaat kan je het langzaam opvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje twijfelachtig, met haar leeftijd heeft ze denk ik toch niet genoeg aan alleen hooi.

Komkommer bevat wel veel vocht, misschien dat dat het geweest is. Persoonlijk kijk ik het meestal gewoon even aan.. Bijv. Fred at zijn BDK opeens niet van de week, maar ik had het vermoeden dat dat kwam doordat ie niet in zijn eigen hok zat en zodra hij weer in zijn eigen hok zat, was het probleem ook opgelost.. Als ze morgen nog plakpoep heeft zou ik alle groente weg laten om te kijken of dat effect heeft.

Wél heel goed in de gaten houden natuurlijk, zeker met de vliegen (myasis) nu. Ook opletten dat ze helemaal goed droog is als je haar weer buiten zet, ook een natte vacht is een fijne plek om eitjes achter te laten, voor een vlieg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dollie, thanks!Ik zat al te hopen dat je zou langskomen.:mdr:

Bo zit binnen, dus geen last van vliegen gelukkig!

Tot ze weer schoon is/blijft gaat ze niet in de buitenren.Nu gaat het toch regenen de komende dagen, dus ze mist niks.

Ik vind het wel vreemd, meestal krijgt ze meer groen dan ze vandaag heeft gehad, zonder problemen.

Ik dacht eerst aan bdk, maar die zijn zwarter en echt een trosje.Deze poep was gewoon bruin en een plakkaat aan haar kontje.

Moest ineens denken aan die zondag,toen ik in de badkamer bezig was. Ik stond ook in mijn ondergoed, maar gelukkig geen prijskaartje in mijn kleren :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi en hooi thee ipv gewoon water ( water koken, in bakje gieten, flinke pluk hooi er in , flink laten trekken tot lichtbruin, afkoelen, en in waterbak of drinktuut doen,

voor jonge konijntjes bestaat er speciaal voer. Het voer wat ie gewend is geven als er weer een vaste keutel is, langzaam mengen met voer voor jonge konijntjes. Wel zorgen dat ie hooi blijft eten, als dat niet goed gaat acuut naar da..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt 2x per dag biks, ze weegt 900 gram en krijgt 15 gram.Mocht iets meer van de DA omdat ze vrij klein is. ----- voor haar gewicht versus voer bestaat een berekening als ze klein is kan ze juist met minder hard voer --- is het grote bix of kleine bixkorrel ?--- ze hebben ook kleine bix voor jonge konijntjes

Verder 1x per dag groente, vandaag een stukje komkommer( het kontje) ---- zit veel vocht in en met plakpoep heeft ze dat niet nodig en kan het ook veroorzaken --- en 3 bladeren andijvie. = erg veel !!! mijn volwassenkonijn krijgt 2 bladeren andyvie --- ik denk dat je met een kleiner en jonger blaadje andyvie al beter zit -- maar nu dus even niet. volgens mij komt het echt door je hoeveelheid groente , hooi is het hoofdvoedsel !

Niets anders dan anders en toch ineens plakpoep?

Ik heb haar nu op hooi en water gezet.Hoe lang moet dit?Tot de keutels weer normaal zijn of een paar dagen? quote.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zit op gewone biks, dat was ze al gewend toen we haar kregen.Als deze zak op is, gaan we over op SS.Die vindt ze erg lekker, want ik geef ze nu als snoepje tussendoor bijv als ze netjes blijft zitten met kammen en haar tandjes laat bekijken etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De groente ga ik weer geven als ze weer normaal keutelt en dan weer met opbouwschema.

Is 3 andijviebladeren echt teveel?Meestal krijgt ze er nog 3 blaadjes witlof bij, maar die was op.De groente past in een soepkommetje en eet ze ook echt helemaal op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ vraag: Waar baseer je al deze dingen op?? Als wat jij zegt zou kloppen, zouden mijn konijnen niets anders dan plakpoep hebben.. Zij krijgen ruim een halve kilo groenvoer..

@ Astrid: Junior voer gaan geven is helemaal niet nodig, met een gezond konijntje als Bo is dat sowieso een beetje onzin en daarbij: Juniorvoer is voor konijnen tot zestien weken.. Bo is al zestien weken..

En drie andijviebladeren is helemaal niet veel, dat is een hele mooie hoeveelheid. Een jong konijn hoeft echt niet minder groente te krijgen dan een volwassen konijn, je geeft een jong konijn immers ook niet minder biks. Je moet alleen wel wat meer oppassen, rustig opbouwen, maar als Bo al vaker andijvie en komkommer in dezelfde hoeveelheid heeft gehad dan zal de hoeveelheid waarschijnlijk toch niet oorzaak van de plakpoep zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als jouw konijntje 16 weken is dan eet ie te veel kolydraten en is alles te nat, het is wel goed bedoelt, en hij zal het ook wel eten maar als je dan darmproblemen krijgt , en dat heeft ie nu, dan weet je waar het aan ligt. Dit klinkt voor mij als overvoeren. Leg de nadruk op hooi ( niet om op te liggen maar als apart voedsel ) en dat veel en vaak 2 keer op een dag, 2 keer op een dag bix , en een blaadje andyvie ( geen oud blad maar het jongere blad wat meer in de krop zit ), later als ze groot is dan kun je dat opvoeren, maar wat je nu geeft is echt te veel. Maar nu dus eerst hooithee en hooi. Later als je naar SS gaat mengen met het oude voer, eerst meer oud voer en wat ss en dan opvoeren tot je meer ss dan oud voer hebt. ik moet even lachen hoor want ik was benieuwd of je haar hele kroppen andyvie gaat voeren als ze groot en volwassen is ... haha - grapje ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees het nu nog een keer na vraag, jij zegt echt gevaarlijke dingen..

voor haar gewicht versus voer bestaat een berekening als ze klein is kan ze juist met minder hard voer --- is het grote bix of kleine bixkorrel

Dit is pertinent NIET WAAR! De berekening is gebaseert op het VOLWASSENGEWICHT van het konijn! Als je uitgaat van het huidige gewicht van dit konijntje, dan kan zij serieuze problemen krijgen omdat je te weinig geeft. Konijnen in de groei moeten zelfs méér krijgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nb op een andere site staat een berekening, dat heeft niets met een volwassen gewicht te maken want alles gaat in grammen. hoe zwaarder het konijn hoe meer, hoe lichter hoe minder, dat wil niet zeggen dat je ze uit moet hongeren, want zo bedoel ik het niet. Maar dat snap je wel. Daar en tegen eet een ouder konijn vaak ook minder. Ik ken een konijntje van 13 jaar en die leeft op een strak dieet van SS 8 korrels smorgens en 8 korrels savonds en haar vaste tussendoortje en heel veel hooi , het voer zit boordevol met wat haar lijfje nodig heeft en ze doet het er prima op. Jij hebt een jong konijn dus dit geldt niet voor jouw maar ik wilde het toch even noemen. Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ vraag de DA had al gezegd dat ze meer biks moet krijgen, omdat ze toen we haar kregen een groeiachterstand had.I.P. mocht ze zelfs onbeperkt biks eten, als ze maar wel ook hooi bleef eten.

Natuurlijk krijgt ze als ze volwassen is geen hele krop, al was het maar omdat ze dan een heleboel zal laten liggen.

Ik ben hier net de chefkok af en toe, ik snijd alles en maak er een gezellig schaaltje van.Ziet er gezellig uit en het is leuk om te kijken wat ze er het eerste uitpakt.

Als ik ook andere groente heb, dan verminder ik natuurlijk de hoeveelheid, maar het is altijd hetzelfde schaaltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .