Ga naar inhoud

gaat mijn konijn nu dood???


Aanbevolen berichten

mijn twee konijnen (broer en zus) hadden kleine konijnen gekregen (we dachten namelijk eerst dat het 2 ooitjes waren:$)

het mannetje hebben we gelijk laten castreren want ze zijn nu ongeveer 1 jaar oud, een beetje te jong voor meerde nestjes.

alleen nou hebben we 1 jong konijn (ze zijn precies 9 week en 4 dagen) die in het nest het sterkste was alleen nu heel anders is.

ze plast donker (waarschijnlijk bloed) en dat doet ze al een paar dagen.

alleen sinds gisteren zagen we dat haar poepgaatje helemaal donkerrood/roze en opgezwollen.

ik heb het al op internet opgezocht alleen kan ik niks erover vinden misschien dat jullie weten wat ze heeft???

ik heb zoveel mogelijk info erover in gezet en hier nog wat symptonen

ze plast nu overal een beetje, maar eet nog gewoon en doet alsof er niks aan de hand is, de ouders proberen het daar de hele tijd schoon te houden alleen wil ze dat niet.(en het was een nestje van 5,1 was dood geboren.)

dankje dat jullie me willen helpen. (p.s. ik ben hier nieuw)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je maakt je zorgen over meerdere dingen, de kleur van de urine en zwelling/verkleuring van haar poepgaatje. Je vraagt je af of je konijntje dood gaat.. Waarom ga je niet even langs de dierenarts? De dierenarts is de enige die kan vertellen wat er aan de hand is.

Nu is er verschil tussen dierenartsen. Toen ik net konijnen kreeg, dacht ik dat alle dierenartsen alle diersoorten kunnen behandelen. Dit is niet zo! Niet alle dierenartsen hebben voldoende kennis over konijnen.

"Konijnkundige" dierenartsen, dwz dierenartsen waar forumleden goede ervaringen mee hebben, kun je hier vinden:

www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Succes met je konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn twee konijnen (broer en zus) hadden kleine konijnen gekregen (we dachten namelijk eerst dat het 2 ooitjes waren:$)

het mannetje hebben we gelijk laten castreren want ze zijn nu ongeveer 1 jaar oud, een beetje te jong voor meerde nestjes.

alleen nou hebben we 1 jong konijn (ze zijn precies 9 week en 4 dagen) die in het nest het sterkste was alleen nu heel anders is.

ze plast donker (waarschijnlijk bloed) en dat doet ze al een paar dagen.

alleen sinds gisteren zagen we dat haar poepgaatje helemaal donkerrood/roze en opgezwollen.

ik heb het al op internet opgezocht alleen kan ik niks erover vinden misschien dat jullie weten wat ze heeft???

ik heb zoveel mogelijk info erover in gezet en hier nog wat symptonen

ze plast nu overal een beetje, maar eet nog gewoon en doet alsof er niks aan de hand is, de ouders proberen het daar de hele tijd schoon te houden alleen wil ze dat niet.(en het was een nestje van 5,1 was dood geboren.)

dankje dat jullie me willen helpen. (p.s. ik ben hier nieuw)

heb je konijnen of schapen ;) bij konijntjes heb je rammen en voedsters ;)

maar zoals de anderen ook zeggen: het beste is om even langs de dierenarts te gaan. laat je het even weten als je geweest bent?

De urine van konijntjes kan trouwens erg verschillen van kleur. van donker bruin rood tot room wit. vooral dat donker roodbruin kan verward worden met bloed. maar als het aan de onderkant ook wat verdikt is lijkt er toch meer aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nogmaals bedankt voor jullie reacties en hulp ik ga als het lukt deze week nog naar de dierenarts.

(nog wat info over haar... ze eet wel wortel maar niet elke dag wel pluk ik voor haar gras en bladeren van paardenbloemen. ook geef ik ze wel komkommer. en het urine is echt bloed ik wou het zeker weten dus ik pakte een stukje waar ze op geplast had en legde het op een wit papier en er kwam echt rood van af. en het is alleen opgezwollen als ze net haar behoefte heeft gedaan) maar er word ook gezegd dat er een konijnenziekte rond gaat is dat waar???

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar... ze doet niet alsof ze pijn heeft (heb ik al op gezocht) en ze eet nog gewoon en drinkt nog gewoon. ook springt ze in het rond.

ik maak me wel erg zorgen alleen mijn ouders zeggen dat we het beste nog even kunnen wachten.

en dan zeg ik nou... dan ga ik wel alleen alleen dat heeft geen zin maar we gaan binnenkort. (dank jullie wel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja... weer ouders, die het prima vinden dat hun kind een huisdier heeft, zolang het maar niet te veel kost en geen problemen geeft.. Zouden ze ook zo lang wachten met naar de dokter gaan als hun kinderen wat mankeren???

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja... weer ouders, die het prima vinden dat hun kind een huisdier heeft, zolang het maar niet te veel kost en geen problemen geeft.. Zouden ze ook zo lang wachten met naar de dokter gaan als hun kinderen wat mankeren???

Ik zeg: Opmerking van het jaar! :yes:

Het is opvallend hoe vaak dit voorkomt op BB, ouders die geen tijd of geld over hebben voor het konijn.. :grrrrrr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn ouders doen wel heel veel voor onze konijnen zo hadden we een nest en een rammetje en die wou ik heel graag houden (samen met de rest) we mogen ze allemaal houden en ze laten het rammetje castreren.

maar ze zeggen een konijn die echt wat heeft huppelt niet zo in het rond maar als het moet ga ik echt wel alleen (en nee ik heb inderdaad geen 50 euro.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

een konijn dat echt wat heeft, kan gewoon rondhuppelen... het is een prooidier, ieder teken van zwakte betekent dat het makkelijk op de menukaart gezet kan worden... Ze zullen dus altijd proberen te doen, alsof er niets aan de hand is en gewoon rondlopen en eten zolang het lichaam dat toelaat.

Als het lichaam het niet meer toelaat, is het vaak te laat. Een ontsteking, kaakpijn, niet eten.. allemaal dingen die een konijn binnen 24 uur fataal kunnen zijn.

En die 24 uur gaan in vanaf het moment dat het probleem begint, niet vanaf het moment dat het jou opvalt.

Ik hoop dat je moeder dit ook allemaal leest....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenziekenhuis in Groningen kun je ook bellen, of je ouders, en dan vragen naar Magreet.

Zij heeft mij geholpen en dat doet ze nog steeds met mijn probleemkonijn. Ik vind haar tot nu toe echt heel goed.

In ieder geval niet te vergelijken met de 'normale' dierenartsen die bij mijn konijn hele andere diagnoses stelden als wat er werkelijk aan de hand was/is.

Dan kun je je verhaal doen over de symptomen en misschien moet je direct langs komen, maar als je ouders dat horen van iemand die er verstand van heeft, willen ze nog wel eens overgehaald worden om toch heen te gaan.

Misschien dat hij een ernstig blaasontsteking heeft. Plast en poept hij makkelijk of merk je dat hij er moeite voor doet en alles erg voorzichtig gaat?

Als je er op tijd bij bent, scheelt het ook in kosten. Hoe langer je wacht, hoe groter de problemen worden en dan ben je nog meer geld kwijt. Misschien dat het al op te lossen is met een antibiotica kuur maar goed, dan moet je wel weten wat er mankeert.

En wat Lonka zegt betekend een vrolijk rond huppelend konijn niet dat het niks mankeert vanwege het overlevingsdrang en het prooidierzijnde.

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .