Ga naar inhoud

wat zouden jullie doen in mijn plaats?


esther1975

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal.

(Allemaal een fijne koninginnendag vandaag;))

Helaas zit ik ergens mee.

Ik heb een super lief koppeltje die ik in 2007 gekocht hebt en zijn allebei

Teddy widders.

Vanaf vorig jaar Oktober 2009 is er een virus bij ze gekomen (dat ze mee dragen van de moeder heeft mijn dierenarts verteld) tot uiting dat het rammetje een giga ontsteking in het oog heeft gekregen waardoor nu het oog helemaal weg is achter de oogkas en elke dag moet ik het schoonmaken en een beetje invetten met een spulletje van VSM Calendulan zalf en het eerste antibiotica was Baytril 2.5%.

Maar het blijft nu nog steeds terug komen en gaat niet weg bij het rammetje.

Het schijnt echt besmettelijk te zijn(voor konijnen en cavia s) en omdat de voedster het ook al had heb ik ze ook niet uit elkaar gehaald en ze zijn gek op elkaar.

En de voedster heeft het met mindere mate gelukkig.

Ook heeft het rammetje een tand probleem en die knippen we ook om de zoveel weken.

Nu twee weken terug ben ik opnieuw naar de dierenarts geweest en heb mijn verhaal daar gedaan en ze zei dat ze nog een oplossing weet en gaf me een antibiotica Bactrimel (een stroop) die ze twee maal per dag moeten hebben.

Alleen helpt dit ook niet en ik zie het oog nog steeds niet.En er komt nog steeds pus uit.De haren om het oog knip ik ook al steeds weg en het andere oog zit er gelukkig goed uit.

Wat moet ik nu doen en wat zouden jullie in mijn plaats doen??

Ik heb ze sinds een paar weken in de tuin met hok en voor rennetje gemaakt en ze genieten wel van elkaar en wassen zich.

Ik weet gewoon weg niet wat ik moet doen.

De dierenarts vertelde ook aan mij als het niet over gaat dan maar in laten slapen maar ja dat zou ik vreselijk vinden want ze zitten niet zielig in een hoekje en zijn ook niet lusteloos van dat ze niks doen.

Heeft iemand dit ook eens mee gemaakt waar het bij is over gegaan?

Ik vind het voor Bobby zo zielig.

De dierenarts zei ook dat konijnen hun ogen niet nodig hebben???

Is dat zo dat lijkt me echt niet waar.

Wie geeft me een wijze raad?

Liefs van Esther die met haar handen in het haar zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eens overwegen om een keer naar een andere dierenarts te gaan. Niet alle dierenartsen hebben namelijk evenveel verstand van konijnen. En een andere arts kan met een frisse blik kijken naar het probleem.

Wat is volgens jouw dierenarts de oorzaak van het probleem? Ik ken namelijk geen virussen die bij een konijn zolang actief blijven. Bacteriën wel, pasturella kan bij konijnen zeer hardnekkig zijn.

Je schrijft ook dat de tanden om de paar weken geknipt worden, dat is om twee redenen niet de beste oplossing. Ten eerste kan er beter niet geknipt worden, door knippen kunnen de tanden splijten wat weer tot ontstekingen kan leiden. Slijpen is dan beter. Ten tweede is het bij steeds terugkerende problemen beter om de voortanden te laten verwijderen, dan is het konijn er voorgoed vanaf. Je moet dan alleen wel het groenvoer kleiner snijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn kan ook als blinde door het leven. Net als bij een mens zal het wat problemen geven, maar met aanpassingen kan een hoop.

Wat betreft je konijntje en z'n gezondheid... bel een andere kk da voor een 2nd opinion. De wilhelmina dierenkliniek in utrecht is zeer deskundig. En ik neem aan, dat ze telefonisch altijd bereikbaar zijn...

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/contact.html

en niet geschoten is altijd mis..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Lizarel.

Mijn dierenarts vertelde dat het een virus is en dat ze het mee gekregen hebben van hun moeder en dat het nu dus (oktober 2009) tot uiting is gekomen.

Maar het oog ziet er gewoon heel erg naar uit en ik durf zelfs geen foto s van neer te zetten zo naar ziet het eruit.

Ik ben nu voor de tweede keer bij haar geweest en heb nu een laatste red middel gekregen maar het helpt gewoon weg niet.

Maar ik ga gauw die andere da bellen die Lonka voor tip gaf.

Als iemand dit ook wel eens mee gemaakt heeft met zijn haar konijn zou ik graag willen weten hoe het af liep.

Liefs van Esther.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad eerst maar een second opinion voor je drastische besluiten neemt. Misschien dat je wat aan deze lijst hebt, dat zijn dierenartsen waar leden van dit forum goede ervaringen mee hebben. Helaas heeft niet elke dierenarts evenveel verstand van konijnen. En ook als je dierenarts wél konijnkundig is zou ik voor een second opinion gaan, twee weten nu eenmaal meer dan één.

Om wat voor virus gaat het precies? (Het zal mij wel niks zeggen, maar misschien dat anderen wel een idee hebben?)

Zijn tanden zou ik sowieso laten verwijderen. Wellicht dat het probleem met het oogje ook opgelost is als je dat laat verwijderen? In principe kan hij prima zonder dat oogje namelijk, sterker nog, als jij het oogje nu niet eens ziet lijkt het me niet dat hij er nog mee kan zien, dus het hindert hem alleen maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Mieketje.

Bedankt voor je reaktie dat vind ik dus ook en vandaar dat ik dit forum probeer en iemand een tip en adviezen voor me heeft.

Groetjes en ohja in laten slapen wil ik absoluut niet hoor want ze genieten nog te lekker van elkaar.

Dus dat gaat niet gebeuren maar ik wou dat er iemand was die zei probeer dat eens uit.

Liefs van Esther.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dollie.

Ik ben in ieder geval blij dat jullie me kunnen geruststellen op het gebied dat hij zijn oogje niet mist.

Ik denk dat ik maar even extra geld ga weg leggen voor een operatie voor zijn tanden en het oog.

Met zijn andere oog gaat het prima en zit ook geen pus etc.

Ik ga even op die lijst kijken die je me even gegeven hebt.

Bedankt voor het advies en tips.

Liefs van Esther.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dollie.

Ja dat is het hem juist ze da heeft alleen virus gezegd en verder dat het mee genomen is van de moeder.

En dat het elk moment tot uiting kan komen.

En dat is vorig jaar in oktober tot uiting gekomen.

Ik ga zeker nog bij een andere da langs voor een second opinion.

Anders bel ik haar binnenkort wel even wat voor virus zij denkt dat het is.

Dank je wel voor het mee denken Dollie.

Erg lief van je want ik vind het zo zielig voor hem maar ik zie ook wel dat Bobby en Daisy het nog heel fijn hebben en daar kikker ik weer van.

Fijne dag verder en liefs van Esther.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inderdaad ook erg benieuwd wat voor virus het zou moeten zijn volgens de DA. De literatuur die ik in huis heb geeft namelijk aan dat het meerendeel van de infecties bij konijnen veroorzaakt word door bacteriën, niet door virussen. De meest bekende virussen bij konijnen zijn myxomatose en VHD maar deze hebben een dermate agressief beloop dat die wel uitgesloten kunnen worden als de konijnen al zo lang klachten hebben. Daarnaast heb je nog het Shope papilloma virus (gehoornde konijnen) en herpes maar deze veroorzaken beide ook niet de genoemde klachten.

Iets wat overdraagbaar zou zijn van moeder op kind doet mij denken aan pasteurella of E. Cuniculi, maar klachten door gebitsproblemen bij in ieder geval de ram lijkt mij ook een mogelijkheid gezien de doorgroeiende tanden. Misschien zit er ook nog iets mis bij de kiezen die op de traanbuis drukken, of is de traanbuis ontstoken.

Ik zou in ieder geval contact opnemen met een konijnkundige dierenarts, uitleggen wat er allemaal al gedaan is en kijken of hij/zij een oorzaak van de problemen weet te achterhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Lianne.

Wat jij schreef dat lijkt me ook een optie dat het kan wezen want onze konijntjes krijgen gemengd voer en hooi.

Miss dat het dat is waardoor de tandjes scheef groeien van het rammetje en dat hij daardoor die oog ontstekingen heeft.

Ik ga op zoek naar een andere da en vragen wat het kan zijn.

Bedankt voor je reaktie.

Liefs van Esther.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de tanden groeien in principe niet verkeerd door 'verkeerde voeding', het slijten van de tanden gebeurt ook door het eten van hooi. Knaagstenen helpen hierbij niet en zijn zelfs ongezond.

Het kan zijn dat je konijn gewoon een pech-gebit heeft, wat vroeg of laat zowiezo tot problemen had geleid. Tandjes laten slijpen bij de konijnkundige da en in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het kort houden ;-)

Als je konijn zichzelf niet zielig vindt, ivm met blijven eten, en vrolijk zijn.

Dan moet jij het ook niet zielig vinden.

Jij doet je best en hij vermaakt zich prima, wat dat betreft is inslapen dan ook geen optie in mijn optiek.

En inderdaad, probeer misschien een andere dierenarts. En vraag wat meer informatie. De opmerking het is een virus is wel HEEL miniem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Lonka: Ze groeien niet verkeerd door verkeerde voeding, maar misschien slijten ze wel niet goed door verkeerde voeding.. Met name voor de kiezen gaat dat nog best op, al is het wel de combi vaak, verkeerde stand én verkeerde voeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de tanden groeien in principe niet verkeerd door 'verkeerde voeding', het slijten van de tanden gebeurt ook door het eten van hooi. Knaagstenen helpen hierbij niet en zijn zelfs ongezond.

Het kan zijn dat je konijn gewoon een pech-gebit heeft, wat vroeg of laat zowiezo tot problemen had geleid. Tandjes laten slijpen bij de konijnkundige da en in de gaten houden.

Tanden kunnen wel degelijk verkeerd of minder goed slijten door verkeerde voeding. Een konijn dat overvoerd word met bijvoorbeeld gemengd voer zal effectief minder hooi eten wat voor gebitsproblemen kan zorgen.

Daarnaast is het voor een konijn dat een continu groeiend gebit heeft beter om snijtanden te laten trekken in plaats van iedere 6 weken te laten slijpen. Ze kunnen prima verder leven zonder deze tanden en het bespaart een hoop stress.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .