Ga naar inhoud

Spoed of niet?


kroelie

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik zit met de handen in het haar,weet nu niet wat te doen.

Mijn konijn heeft sinds eergisteren gas.Heb haar zelf een dag en nacht gedwangvoerd en cisaral drops gegeven en sab simplex tegen de pijn.

Helaas gisterochtend geen verbetering.zijn naar de dierenarts gegaan en heeft haar daar gehouden om de dwangen en aan een infuus.Mochten haar om 18uur gisteravond ophalen,ze had wat gepoept maar moesten doorgaan met dwamg.

Gedaan (om de 2uur) en hij eet uit zichzelf ook wat tomaat,2 stukjes wortel,af en toe voer ,hapje sla of andijvie,maar heb nog geen enkele keutel gezien. Ook eet hij nu komkommer.

Iemand tips of raad?of toch weer de spoedlijn bellen?Heb 2 nachten niet geslapen dus ik kan even niet geheel helder denken in deze.

Ik hoop op snelle reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eten is een goed teken. Als de buik ook nog eens geslonken is er goede hoop. Hooi is wel erg belangrijk. Lust hij geen kruidenhooi misschien.

Geef je nog de cisaral. Mijn konijnen gingen daarvan aan de dunne. Stimuleerde dus erg goed bij hun.

Als je twijfeld altijd bellen. Al is het maar om je gerust te stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef inderdaad nog ciseral,net weer 1 ml gegeven en ze eet ook gewoon komkommer,zit gelukkig veel vocht in..

Maar het poepen komt gewoon niet op gang..

Verder oogt ze wel ok,loopt wat rond en wast zich geregeld en heeft niet heel koude oortjes meer..

Heb ook geen idee hoelang dat poepen kan duren?

Haar buikje is zeker minder dan gister,alleen als ik haar masseer vind ze niet heel prettig (logsich).

Link naar reactie
Delen op andere sites

een konijn kan geen scheten laten, ook geen boertjes..

ter verduidelijking... scheetjes laten is een actief proces, uitduwen van gas door darmwerking. Wel kan gas bij konijnen ontsnappen, doordat de volle darmen het gas meenemen.

probeer buikmassage...

Veel info staat op konijnen.nl, Maryo van den Berg heeft hier een behandelmethode beschreven...

http://www.konijnen.nl/ziekten/gasbuikmassage.htm

http://www.konijnen.nl/indextot2.htm

aangepast door Lonka
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip,heb het gelijk geprobeerd,en er is een kleine verbetering!Denk ik!

Wilde hem net weer masseren en toen zat er een beetje poep aan zijn vachtje en een beetje poep gemeng met het dwangvoer (slijmachtig) aan/in zijn anusje (sorry voor het onsmakelijke!).

Dus ik hoop dat het nu doorzet,over een 1.5 uur mag die weer cisaral.

andere tips nog altijd welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De sympthomen van de darmziekte herken ik niet.Ook de foto's niet,het is echt te zien dat het dwangvoer een beetje ertussen zit en geen geel slijm.

Hij rent,word levendiger en hij eet zelf wel komkommer en net rende die naar zijn voerbakje.En at wat hapjes peterselie.

Hij heeft weer gepoept,keuteltjes deze keer!

Ik hoop dat het nu langzaam de goede kant opgaat!

In elk geval tot nu toe heel erg bedankt voor de reacties!

aangepast door kroelie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas had die toch een terugval,wilde niet eten en drinken meer,dus we zijn naar de spoed gegaan.

De dienstdoende arts heeft hem mee naar huis genomen om een infuusje te doen en omdat hij (zoals hij zei) iets meer manieren en dingen en maniertjes had om dit goed af te laten lopen.

Het was overigens zo dat er geen darminstabilliteit,de slijm kwam van het dwangvoeren,schijnt normaal te zijn.

Ik blijf positief en morgen weet ik meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel succes! Ik hoop dat het wel wat beter afloopt dan bij mij...

@ Sasha: Het ligt eraan of het gas is ontstaan door een blokering of niet. Als er een blokade is, mocht er inderdaad geen dwangvoer in dacht in. Alles was uitgelegt in mijn topic over de verkeerde behandeling van gas. Dus ik dacht dat er eerst een echo/röntgenfoto gemaakt moest worden om te weten hoe en wat.. En dan pas weet je wat voor gas het is en dan kun je de juiste behandeling nemen.. Tenminste, dit dacht ik! Als je het wilt weten moet je maar even in mijn topic kijken die ik noemde, daar heeft Zwarte Panter alles goed uitgelegt gelukkig:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas had die toch een terugval,wilde niet eten en drinken meer,dus we zijn naar de spoed gegaan.

De dienstdoende arts heeft hem mee naar huis genomen om een infuusje te doen en omdat hij (zoals hij zei) iets meer manieren en dingen en maniertjes had om dit goed af te laten lopen.

Het was overigens zo dat er geen darminstabilliteit,de slijm kwam van het dwangvoeren,schijnt normaal te zijn.

Ik blijf positief en morgen weet ik meer.

slijm is van een darm verstopping ontsteking.....een teken dat je konijn keutels vast heeft zitten in de darmen.

zie toppic konijntje hope.

Ik heb toch dit stukje uit het markt plaats toppic gehaald.

Om er toch iets meer over te vertellen.

Dit konijntje volgens de mevrouw te jong wegehaald bij de moeder.En vervolgens letterlijk aan haar lot over gelaten in de winkel.

Dat gebeurt veel te veel!!!!

Naast het feit dat het konijntje te jong was.

Dronk het nog bij moeders.

Op een dag weg gerukt bij moeders.

Gelijk verhuist met andere konijnen.Naar of een tussen handelaar.

Of gelijk naar de dieren winkel.

Wat gaat er mis!!!

Het is eigelijk heel simpel..........

Door de stress kan het konijntje cocidiose krijgen.

Dat draagt een konijn altijd bij zich.

Maar kan tot uiting komen bij zwakte en stress.

Daar naast krijgen ze vaak altijd ander bix en kunnen niet uit de drinkfles drinken.

Wat ze naast coc ook kunnen krijgen is dikke buik ziekte.......

Wat een darm infectie is.

Oorzaak:

Ze gaan alleen bix eten en drinken te weinig water.

Waar door de bix in de darmen vast blijft zitten.

En er knopen onstaan......En er treed vaak ook gas vorming bij op.

Opgezette buik,Je voeld duidelijk de rugge graat,Konijn eet niet meer.

Krijgt slijmerige ontlasting,En konijn zit veel al stil in een hoekje.En keuteld niet meer!!!!

Velen sterven hier aan omdat mensen het te laat door hebben.

Dus mensen een nieuw konijntje zorg altijd dat ze een water bak naast hun fles hebben.Die pas weg halen als je zeker weet dat ze uit de fles drinken.

Wat te doen bij coc gelijk naar de dieren arts ze kunnen behandeld worden.Meer hier over bij ziektens op bb.

Bij dikke buik ziekte.Kun je het konijn alleen redden met groen en vocht.

Ik zal hier uitleggen hoe dat o.a in zijn werk gaat.

Zet je konijn binnen in een hok op een handoek.Dan kun je persies zien waneer ie keuteld.

Foto-TFL4QSJN.jpg

Als dit uit je veel al jonge konijn komt en geen normale keutels.Spreken we over en darm verstoping.Dan moeten er alarm bellen gaan rinkelen.

Wat moet je doen!!!

Laat het konijntje alleen groen eten als ie dat wel wil eten.

Wat voor groen:krul sla,paarde boem bladeren,rucolla,witlof.Zachte groentes heel belangerijk.Zach kruiden hooi kun je er gewoon bij leggen.

Geen bix meer.Als ie geen tot weinig groen wil eten dwang voeren......

Dat kan met baby eerste wortel hapje of de apelmoes daar van.

Geef hem daar naast ook water in de mond of hooi thee.

Doe dit rond de 3 a 4 ml per 3 uur.Als ie geen groen eet. Bij wel een beetje eten 2 keer per dag dwang voeren.

Laat je konijntje ook lopen dwing hem.Om zijn darmen op gang te houden.

Zo kunnen de uitgedroogte hompen letterlijk keutels uit zijn darmen gaan.

Het groen zorgd dat die keutels een glad laagje krijgen.En toch uit de darmen kunnen komen.Masseer je konijntje voorzichtig.Aan de zijkant van zijn buik.Soms hoor je dan borrelen.Gebruik liever geen sisseral omdat dan met geweld de brokken er uit perst.Met alle gevolgen van dien.

Foto-RMZFHWQX.jpg

Dit is het vervolg wat er uit het echte zieke konijntje komt.

Hij kan ook nat worden van achteren en voelt zich goed beroerd.

Geeft 4 keer per dag een handje groen.En haal het oude groen steeds weg.

Dat is na een paar uur niet lekker meer.

Deze foto´s waren van dag een na de constatering.

Dag 2 Konijntje lijkt zich iets beter te voelen.

Eet ie niet voldoende dwang voeren er bij.Meschen wat minder die afweging moet je zelf maken.Na gelang ie groen eet.

Foto-76NRI4SY.jpg

De middag van de 2 e dag.De hompen komen er uit.............met minder slijm de dag er voor.De buik is al minder gespannen.

Foto-CCNYL4M7.jpg

Het laaste stukje slijm zie je nog op de keutel.Een z´n homp bestaat uit eigelijk drie keutels dus veel ste groot.

Foto-TNQOQHJC.jpg

De laaste keutel is zoals ie eigeijk moet zijn.

Op dit moment eet het konijntje inmiddels meer groen.De buik is nu weer normaal.En loopt het konijntje uit zich zelf al veel meer.Op dit moment dwang voer ik niet meer.Hij knabbeld wat hooi en drinkt uit zijn water bak.

Dus nog steeds niet uit de drink fles.

Foto-4UIFDM6Z.jpg

Deze foto hier boven is van de avond keutels.De hompen worden minder.

En de keutels zijn nu alleen nog raar van vorm.

De ochtend van dag 3

Foto-HNHGKPBA.jpg

Jippie!!!!Het gaat goed.De keutel zijn van normale formaat!!!

Wel wat nattig door het groen.Maar de darmen zijn schoon.En het konijntje voelt zich stukken beter.Nu ga ik heel langzaam het bix weer op bouwen naast het groen.Eerste dag vandaag krijgt ie 3 korrels bix er bij.

Onder tussen hoop ik dat ie straks gaat uit vinden dat ie uit een water fles kan drinken.

Dit lot treft veel jonge konijnen.

Dus mensen wees er van op de hoogte.

En meschien kan ik op deze manier sommig baasjes en konijnen helpen.

cindy bunny ranch chanty

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus waarschijnlijk heeft hij gewoon een darmverstopping waar gas bij is opgetreden? Heb je een konijnkundige dierenarts? Heeft die dierenarts je ook gezegt om dwang te voeren? Ik denk dat je nu serieus even met een konijnkundige dierenarts moet overleggen omdat er een aantal dingen fout zijn gegaan.. Met name het wel dwangvoeren terwijl dat niet mag zie ik hier staan. Ik moest wel dwangvoeren bedenk ik me, en dat was dus ook verkeerd want de mijne is ook doodgegaan doordat de dierenarts die onkundig was, de verkeerde behandeling gaf.. Ik hoop voor je konijntje en voor jou dat het goed komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update,

Mijn nijntje is nog steeds bij een (heel erg betrokken!) dierenarts thuis.

Dit omdat hij nog steeds niet veel gepoept heeft.

De dierenarts is zeker konijnkundig en vond het beter hem nog even daar te houden en niet weer te vervoeren.

Er zijn foto's en dergelijke gemaakt en de diagnose bleef gas.Ik ga er dan ook vanuit dat dit klopt.De ontlasting met slijm was geen slijm maar wat dwangvoer (had het meegenomen naar de DA,tja weet ik veel..)

Hij is verder alert,en heeft vandaag uit zichzelf hooi gegeten.Alleen het poepen moet meer op gang komen.Als hij paar keer gekeuteld heeft mag die naar huis.Ik weet dat de arts meer kundigheid (en indien nodig medicijnen ) heeft dan ik heb.'

Wilt zeker niet zeggen dat het goed voelt,voel me ontzettend ellendig.Slaap amper en denk continu aan hem.Ook als de hond (zijn heel goede maatjes) gaat kijken waar die is en hem niet vind,en gaat zoeken,krijg ik buikpijn.

Kan me ook kwaad maken om mensen die zeggen,het is maar een konijn..Voor mij is dat namelijk niet zo,hij betekent heel veel voor me.

Voor mij,maar vooral mijn nijn is dit momenteel het beste.

En het is fijn hier even van me af te schrijven.

Morgenochtend belt de arts me..Ik hoop met goed nieuws.Ergens anders wil ik nu nog niet aan denken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .